Gå til innhold

Siste tur med C-130E/H


Harald Grindheim

Anbefalte innlegg

Til alle flyinteresserte!

 

I dag, torsdag 15. mai gjennomfører vi det som vil bli siste flytur med våre gamle C-130E/H Hercules transportfly. Vi markerer slutten på en 40 årig æra i RNoAF med en rundtur i Norges land. Turen gjennomføres med to fly, 956 TY som vil fly Gardermoen (takeoff 0900) - Rena - Rygge - Torp - Kjevik - Sola - Flesland - Vigra - Værnes - Ørland, og 952 ODIN som vil fly Gardermoen (takeoff 0800) - Evenes - Bardufoss - Andøya (stopp) - Bodø - Værnes - Røros, før vi joiner opp i formasjon ved Rena og overflyr Gardermoen og Oslo (ca kl 1500). Vi ønsker å fly i synlig lav høyde.

Se opp mot himmelen og vink farvel til våre gamle arbeidshester!

 

Mer info på Forsvarets nettsider

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Skulle vært på Vigra å sett på den men jeg er på skolen åp Hollingen uternfor Molde! :mad:

 

Hvilke nye transportfly skal ta over for Hercules?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir delay ut fra Gardermoen, foreløpig pusher vi tidene (ref link til forsvarets websider) 2 timer.

 

C-130J-30, som er en ny versjon av Hercules, tar over når de gamle flya pensjoneres.

 

Tiden frem mot ankomst C-130J går med til kursing hos USAF.

 

Ankomsttid Bergen: Se link til forsvarets websider i min første post, og legg til ca 2 timer.

 

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.30 zoomet en av dem over Grefsenkollen, lavt! Heldigvis leverte jeg i noen utekasser akkurat da, noen min. +- og jeg hadde stått inni en oppgang. Først virket det som han hadde tenkt å følge gamle traseen inn mot Fornebu (da Fornebu var i bruk, kom flyene inn over Grefsen akkurat der han kom nå), men plutselig banket han solid til babord.

 

I tre-tiden hørte jeg den på vei nordover, i den vanlige traseen til Gardermoen, men da hadde skydekket krabbet nedover nok til at den ikke syntes. Ikke sikker på om det hørtes ut som en eller to, men i flg. posten til Harald skulle det være plausibelt med to. Men som sagt, da var skydekket så lavt at det ikke var noe å se.

 

Takk for alt, gamle Herkeguttene. Som om det var i går at de vinket med vingene når de fløy over blokka mi, ihvertfall når onkel var ombord.

 

En annen ting, det var noe snakk om parkering 23. mai i en annen tråd ettellerannet sted, var det det evenementet som var i dag, eller skjer det noe mer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering av gårsdagen:

 

Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig, ca 3 t forsinket.

Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det.

 

Så både delay, vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål.

 

H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering av gårsdagen:

 

Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig' date=' ca 3 t forsinket.

Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det.

 

Så både [b']delay[/b], vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål.

 

H

 

Hadde dere bak oss på T/O fra Flesland. Det var nok dessuten en del som trakk på smilebåndet da dere ba om å få slippe av pax ved "gassing area" (foxtrot) :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...