Harald Grindheim Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Til alle flyinteresserte! I dag, torsdag 15. mai gjennomfører vi det som vil bli siste flytur med våre gamle C-130E/H Hercules transportfly. Vi markerer slutten på en 40 årig æra i RNoAF med en rundtur i Norges land. Turen gjennomføres med to fly, 956 TY som vil fly Gardermoen (takeoff 0900) - Rena - Rygge - Torp - Kjevik - Sola - Flesland - Vigra - Værnes - Ørland, og 952 ODIN som vil fly Gardermoen (takeoff 0800) - Evenes - Bardufoss - Andøya (stopp) - Bodø - Værnes - Røros, før vi joiner opp i formasjon ved Rena og overflyr Gardermoen og Oslo (ca kl 1500). Vi ønsker å fly i synlig lav høyde. Se opp mot himmelen og vink farvel til våre gamle arbeidshester! Mer info på Forsvarets nettsider Harald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Skulle vært på Vigra å sett på den men jeg er på skolen åp Hollingen uternfor Molde! :mad: Hvilke nye transportfly skal ta over for Hercules? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Urvik Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Takk for tipset Harald! Hva gjør dere på frem til nye fly er levert? Leier dere inn noe, eller blir du "grounded" enn så lenge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Artig.. Hvet du når de kommer til bergen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Grindheim Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Det blir delay ut fra Gardermoen, foreløpig pusher vi tidene (ref link til forsvarets websider) 2 timer. C-130J-30, som er en ny versjon av Hercules, tar over når de gamle flya pensjoneres. Tiden frem mot ankomst C-130J går med til kursing hos USAF. Ankomsttid Bergen: Se link til forsvarets websider i min første post, og legg til ca 2 timer. H Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 muligheter for en svipptur innom molde også? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 God tur! Regner med en lowpass eller tre over skolen her, Harald? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Buseth Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vet du på hvilken flyplass i Arizona flyene skal bli lagret? Og si gjerne ifra om det viser seg at lowpassen over Oslo ikke blir rundt kl 17. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ty taxet ut 11:17 i følge scanairforum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Odin taxet ut 11:44 i følge scanairforum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vi sto og så etter dere på apron i bardufoss rundt lunsjtider, men der var det ikke mye hercules å se. Men det var jo tydeligvis ikke så rart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn J. Jensen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Fløy to low-pass over Bardufoss nå.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg var over Rygge i 4000 fot da Huskey kom inn for en low pass. Fikk snappet noen bilder, men dessverre kun med mobiltelefon (siste gang jeg tar av uten 350D, jeg lover). Can you spot the Herc? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Børge Litangen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Der antar jeg Odin passerte Bodø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 I følge mil.no er det ODIN som flyr i sør og TY i nord, selv om første post i denne tråden sier motsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar van der Meeren Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 En C 130 fløy lavt av Bergen i 15- tiden......hadde det noe med denne å gjøre?.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Børge Litangen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Akkurat, da sier vi at det var Ty som passerte, da . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Børge: Vet ikke hvem som har rett ennå da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 12.30 zoomet en av dem over Grefsenkollen, lavt! Heldigvis leverte jeg i noen utekasser akkurat da, noen min. +- og jeg hadde stått inni en oppgang. Først virket det som han hadde tenkt å følge gamle traseen inn mot Fornebu (da Fornebu var i bruk, kom flyene inn over Grefsen akkurat der han kom nå), men plutselig banket han solid til babord. I tre-tiden hørte jeg den på vei nordover, i den vanlige traseen til Gardermoen, men da hadde skydekket krabbet nedover nok til at den ikke syntes. Ikke sikker på om det hørtes ut som en eller to, men i flg. posten til Harald skulle det være plausibelt med to. Men som sagt, da var skydekket så lavt at det ikke var noe å se. Takk for alt, gamle Herkeguttene. Som om det var i går at de vinket med vingene når de fløy over blokka mi, ihvertfall når onkel var ombord. En annen ting, det var noe snakk om parkering 23. mai i en annen tråd ettellerannet sted, var det det evenementet som var i dag, eller skjer det noe mer da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er bra noen har sett de for i Trondheim stod vi ute og ventet på ingenting til halv fem! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Så en av disse maskinene pasere LAFT over Sortland. Hadde meg en pust i bakken i forbindelse med raking av plenen da jeg hørte en GROM lyd rett over hustaket. Et vakkert syn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Grindheim Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 En oppsummering av gårsdagen: Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig, ca 3 t forsinket. Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det. Så både delay, vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål. H Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Med andre ord på tide å få noe nytt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 En oppsummering av gårsdagen: Etter litt frem og tilbake kom vi oss avgårde - 965 TY fløy nordlig rute og 952 ODIN fløy sørlig' date=' ca 3 t forsinket. Været la noen begrensninger fra Bodø og sørover mot Gardermoen, slik at denne delen ble high-level og ute av syne (sorry Andreas, KS var selvfølgelig en del av planen). På vei inn mot GM fikk vi hydraulikk-snag og fullstop'et i stedet for å gjennomføre den planlagte formasjonsbiten over Oslo og omegn. Så til dere som sto og venta forgjeves: Beklager, men vi lyktes ikke helt med det som var planlagt, sånn er det. Så både [b']delay[/b], vær og snag gjorde at vi ikke kom helt i mål. H Hadde dere bak oss på T/O fra Flesland. Det var nok dessuten en del som trakk på smilebåndet da dere ba om å få slippe av pax ved "gassing area" (foxtrot) :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Grindheim Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Hehe, jasså. Selv var jeg på nordlig rute, så jeg kjenner ikke til gassing-episoden... Men jeg skal sørge for å ta det opp og bruke det mot vedkommende på verst tenkelige måte :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.