Aslak Iversen Skrevet 1. mars 2008 Skrevet 1. mars 2008 http://www.liveleak.com/view?i=ddb_1204404185 Siter
Thomas Eik Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 oi, det var nære på ja. ..Det er jo å leke med livene til passasjerene når pilotene tar slike landinger som det, men heldigvis gikk jo det bra Regner med at det ble noen vettskremte passasjerer som gikk ut av flyet.. Blir pilotene kalt inn på teppe etter en slik situasjon eller?.. Siter
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Finnes et nærbilde av denne landinga tatt med vanlig kamera der ser du at vingen er i bakken. Linken finner dere her Se litt lenger ned på siden. Er helt sjukt dette her. :grin: :eek: :crazy: Tror neppe jeg ville flydd igjen etter en situasjon som denne. Siter
Geir G Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Dette var stygt, ja! Finnes det noen rapport for hendelsen? Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Å fytte helvete.Det der var ille! Siter
Matz Warland Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Burde vel kanskje vurdert en GA litt tidligere, ingen skam å "snu" Siter
TOS Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Burde vel kanskje vurdert en GA litt tidligere' date=' ingen skam å "snu" [/quote'] Kvifor gå rundt tidlegare? Alt såg nå normalt ut heilt til dei fekk vingdrop og drifta like før touchdown. Før det så ligg dei jo berre i ein vanleg "crab angle". Etter mi meining har ikkje pilotane gjort noko klanderverdig (med forbehold om at eg ikkje veit noko om vindstyrken eller maks crosswind demonstrated på desse maskinane.). Siter
Matz Warland Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Jada ikke noe gale med innflyginga, men syns at når flyet nærmet seg ca 50 ft så det rimelig gale ut, men pilotene fortsatte alikevel. Motorkraften blir jo ikke satt i gang før lenge etter? Siter
T F Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Ikke noe galt gjort av pilotene her... landingen skar seg, etter at de var begynt på flare'en, og de gikk rundt. Det tar tid å få go-around thrust, og det kan gå opp til 7-8 sekunder fra idle. Max crosswind som er demonstrert for A320 familien er 33 knop med gusts opp til 38. Jeg tviler på at det var mer enn 20-25 (effektiv crosswind) på videoen her. Hilsen Torbjørn Siter
Martin Floor Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Torbjørn, hvordan er x-wind teknikken på A319/A320? Jeg trodde det var side-slipping som gjelder. Er det eventuelt noen standard prosedyre på når man skal være etablert i en side-slip i ditt selskap? Siter
Matz Warland Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Ok, kan jo vær enkelt å si når man sitter her og ser alt utenfra og i ettertid Er vel en stor forskjell fra en liten og lett Cessna til en stor og tung A320...Men har de throttle på idle i det de flarer? 7-8 sekunder er jo rimelig lenge! Siter
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 da er det kommet ennda flere bilder av flyet.. De sees her Kun Wingleten som var gått der eller hva det heter på Airbus Siter
T F Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Vi flyr inn med crab, og i flare'en retter vi opp nesen og forhåpentligvis unngår å flyte nedover særlig lenge. Med andre ord så vil vi unngå sideslip, og faktisk fly med crab så lenge som mulig og bare sparke litt ror og rette opp nesen like før vi tar i bakken. Hvis vi skal sideslip'e, betyr det at vi må holde aileron inne, og da kommer også roll-spoilers opp... som ødelegger løftet over vingen. Kjerra blir bare vanskeligere å kontrollere på den måten. PF hadde nok en hånd på thrustleverene, men jeg tror nok han (eller hun) kom såpass langt at de ble trukket til idle før ting begynte å gå galt... fra idle kan man gjerne smelle thrustleverene frem til TOGA, men motorene trenger tid (de 7-8 sekundene jeg nevnte) for å spoole opp og faktisk gi thrusten man trenger. For de som opplever å gå rundt i denne fasen, er det nok 7-8 veldig laaaange sekunder også. Hilsen Torbjørn Siter
Martin Floor Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Takk Torbjørn, det er veldig forståelig det du forklarer. Tar dere da ailerons inn i vinden etter touchdown for å unngå drift fra C/L? Eller får man nok friksjon med underlaget i det spoilers kommer opp til å unngå drift? Enda en sak blir vel da når friksjonskoeffisienten er lav. Siter
T F Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Vi legger inn aileron når vi "decrab'er", men så fort vi tar i bakken så tenker vi ikke mye på bruk av aileron lenger. Da bruker vi bare elevator til vi får nesehjulet nedpå. Hilsen T Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 En veldig god forklaring der Fjeld! (Torbjørn/Torbjorn?) Siter
T F Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Ø ja... Men det er noe tull med systemet, så for at pm'er skal virke så måtte ø'en byttes ut med en o i brukernavnet. Hilsen Torbjørn Siter
Morten W Melhuus Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Max crosswind som er demonstrert for A320 familien er 33 knop med gusts opp til 38. Jeg tviler på at det var mer enn 20-25 (effektiv crosswind) på videoen her. hmm.. å dømme etter crab vinkelen (15-20 grader) og hvis vi antar at farten var rundt 130kts, så blåste det nok en del mer enn 20+ kts.. . 30+ spør du meg M Siter
T F Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Synes crab vinkelen var mer i området 10 grader når han fulgte centerlinjen, men det er jo bare meg... Hilsen T Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Farlige greier, men godt at de uskadet ut av det. Men, er det farlig at "wingletene" blir ødelagt? Har de mye å si? Siter
T F Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Det gjør ikke noe at de blir smadret, slik som i dette tilfellet... Ikke så lenge det kun er wingfence som påføres skade, og ikke selve vingen (selv om den sikkert tåler en trøkk, og den fikk noen skraper den og), men det ser jo veldig dramatisk ut. Men det kunne jo fort gått verre til hvis vingen hadde slått hardere nedi. Det var en alvorlig sak, og slett ikke daglig kost, men skaden på wingfence er i seg selv ikke farlig. Hilsen T Siter
Gjest A. H. Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Da kom det i VG: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=504177 Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hehehe.... de er kjappe i den redaksjonen der gitt. Du verden! :grin: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Er det noen som vet når Airbus 329 ble lansert? Føler jeg har sovet litt lenge? Siter
Ragnar Johnsen Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Vi flyr inn med crab' date=' og i flare'en retter vi opp nesen og forhåpentligvis unngår å flyte nedover særlig lenge. Med andre ord så vil vi unngå sideslip, og faktisk fly med crab så lenge som mulig og bare sparke litt ror og rette opp nesen like før vi tar i bakken. Hvis vi skal sideslip'e, betyr det at vi må holde aileron inne, og da kommer også roll-spoilers opp... som ødelegger løftet over vingen. Kjerra blir bare vanskeligere å kontrollere på den måten. Hilsen Torbjørn [/quote'] Meget interessant lesning. Det første som slo meg var hvorfor piloten bynte så sent å sideslip'e, men fikk det forklart nå . Virket som piloten var litt uforberedt på vinden idet han bynte å slip'e under flare slik at vinden tok tak under vingen og løftet den opp. Kan virke det kom en vindkast akkurat da også. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Virket som piloten var litt uforberedt på vinden idet han bynte å slip'e under flare slik at vinden tok tak under vingen og løftet den opp. Kan virke det kom en vindkast akkurat da også. Tror ikke det var ett vindkast som gjorde at vingen gikk nedi selv om det kanskje ser slik ut. Når du tråkker inn pedalen (ror) for å "decrab" vil vingen nærmest vinden bli presset opp (den andre vil gå ned). Den ene vingen vil ha større hastighet enn den andre og derfor ha mere løft. Spesielt vinger med "sweep". Piloten var altfor sen med å gi høyre aileron for å kompensere (cross control), derfor fikk flyet slagside til venstre... Tipper piloten blir kalt inn på teppet for dette. M PS: beklager de engelske ordene, kan ikke de norske :whistle: Siter
Timmy Brandt Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Tänkte på en sak.... läste sa att dom landade på RW23 men att dom efter go around gick till RW33. Tittar man på bilden så står det ju taxi skyltar, 33 - 15. hmmm... Etter mi meining har ikkje pilotane gjort noko klanderverdig (med forbehold om at eg ikkje veit noko om vindstyrken eller maks crosswind demonstrated på desse maskinane.). T/O 29 kts gusting 38 kts LDG: 33 kts gusting 38 kts Låter det som korrekta siffror Kapten Fjeld ? Max crosswind som er demonstrert for A320 familien er 33 knop med gusts opp til 38. Jeg tviler på at det var mer enn 20-25 (effektiv crosswind) på videoen her. Hilsen Torbjørn EDDH 011220Z 29028G48KT 9000 -SHRA FEW011 BKN014 07/05 Q0984 TEMPO 29035G55KT 4000 SHRA BKN008 28G45 eller 35G55 beroende på tiden han landade ! Virket som piloten var litt uforberedt på vinden Han borde vara väl förberedd med den där väderrapporten i handen. Siter
T F Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg tror nok vinden hjalp, for vingen fyker ikke så voldsomt opp hvis man bare "glemmer" å legge inn aileron. Ikke engang om man legger det inn feil vei får man så voldsom effekt. Jeg tviler på at pilotene har noe forklaringsproblem med mindre vinden viser seg å ha vært rapportert over max demonstrated. Det er lov å lande med mer, men da er det kun pilotene som er ansvarlige... might be the case. Hvis vinden kom 60 grader av, så blir 33 gusting 38 som effektiv crosswind omgjort til vind fra 290 / 38 kts med gusts til 44. Hilsen T Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.