Jump to content
Sign in to follow this  
Aslak Iversen

Lufthansa nestenulykke under landing

Recommended Posts

oi, det var nære på ja. ..Det er jo å leke med livene til passasjerene når pilotene tar slike landinger som det, men heldigvis gikk jo det bra :) Regner med at det ble noen vettskremte passasjerer som gikk ut av flyet.. Blir pilotene kalt inn på teppe etter en slik situasjon eller?..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finnes et nærbilde av denne landinga tatt med vanlig kamera der ser du at vingen er i bakken.

 

Linken finner dere her

 

Se litt lenger ned på siden.

 

Er helt sjukt dette her. :grin: :eek: :crazy:

Tror neppe jeg ville flydd igjen etter en situasjon som denne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Burde vel kanskje vurdert en GA litt tidligere' date=' ingen skam å "snu" :) [/quote']

 

Kvifor gå rundt tidlegare? Alt såg nå normalt ut heilt til dei fekk vingdrop og drifta like før touchdown. Før det så ligg dei jo berre i ein vanleg "crab angle".

 

Etter mi meining har ikkje pilotane gjort noko klanderverdig (med forbehold om at eg ikkje veit noko om vindstyrken eller maks crosswind demonstrated på desse maskinane.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jada ikke noe gale med innflyginga, men syns at når flyet nærmet seg ca 50 ft så det rimelig gale ut, men pilotene fortsatte alikevel. Motorkraften blir jo ikke satt i gang før lenge etter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke noe galt gjort av pilotene her... landingen skar seg, etter at de var begynt på flare'en, og de gikk rundt. Det tar tid å få go-around thrust, og det kan gå opp til 7-8 sekunder fra idle.

 

Max crosswind som er demonstrert for A320 familien er 33 knop med gusts opp til 38. Jeg tviler på at det var mer enn 20-25 (effektiv crosswind) på videoen her.

 

 

Hilsen Torbjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torbjørn, hvordan er x-wind teknikken på A319/A320? Jeg trodde det var side-slipping som gjelder. Er det eventuelt noen standard prosedyre på når man skal være etablert i en side-slip i ditt selskap?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kan jo vær enkelt å si når man sitter her og ser alt utenfra og i ettertid :) Er vel en stor forskjell fra en liten og lett Cessna til en stor og tung A320...Men har de throttle på idle i det de flarer? 7-8 sekunder er jo rimelig lenge!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi flyr inn med crab, og i flare'en retter vi opp nesen og forhåpentligvis unngår å flyte nedover særlig lenge.

 

Med andre ord så vil vi unngå sideslip, og faktisk fly med crab så lenge som mulig og bare sparke litt ror og rette opp nesen like før vi tar i bakken. Hvis vi skal sideslip'e, betyr det at vi må holde aileron inne, og da kommer også roll-spoilers opp... som ødelegger løftet over vingen. Kjerra blir bare vanskeligere å kontrollere på den måten.

 

PF hadde nok en hånd på thrustleverene, men jeg tror nok han (eller hun) kom såpass langt at de ble trukket til idle før ting begynte å gå galt... fra idle kan man gjerne smelle thrustleverene frem til TOGA, men motorene trenger tid (de 7-8 sekundene jeg nevnte) for å spoole opp og faktisk gi thrusten man trenger. For de som opplever å gå rundt i denne fasen, er det nok 7-8 veldig laaaange sekunder også.

 

 

Hilsen Torbjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk Torbjørn, det er veldig forståelig det du forklarer. Tar dere da ailerons inn i vinden etter touchdown for å unngå drift fra C/L? Eller får man nok friksjon med underlaget i det spoilers kommer opp til å unngå drift?

 

Enda en sak blir vel da når friksjonskoeffisienten er lav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi legger inn aileron når vi "decrab'er", men så fort vi tar i bakken så tenker vi ikke mye på bruk av aileron lenger. Da bruker vi bare elevator til vi får nesehjulet nedpå.

 

Hilsen T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ø ja... Men det er noe tull med systemet, så for at pm'er skal virke så måtte ø'en byttes ut med en o i brukernavnet.

 

Hilsen Torbjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max crosswind som er demonstrert for A320 familien er 33 knop med gusts opp til 38. Jeg tviler på at det var mer enn 20-25 (effektiv crosswind) på videoen her.

 

hmm.. å dømme etter crab vinkelen (15-20 grader) og hvis vi antar at farten var rundt 130kts, så blåste det nok en del mer enn 20+ kts.. . 30+ spør du meg :D

 

M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synes crab vinkelen var mer i området 10 grader når han fulgte centerlinjen, men det er jo bare meg...

 

 

Hilsen T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Aleksander Milde

Farlige greier, men godt at de uskadet ut av det.

 

Men, er det farlig at "wingletene" blir ødelagt? Har de mye å si?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gjør ikke noe at de blir smadret, slik som i dette tilfellet... Ikke så lenge det kun er wingfence som påføres skade, og ikke selve vingen (selv om den sikkert tåler en trøkk, og den fikk noen skraper den og), men det ser jo veldig dramatisk ut. Men det kunne jo fort gått verre til hvis vingen hadde slått hardere nedi. Det var en alvorlig sak, og slett ikke daglig kost, men skaden på wingfence er i seg selv ikke farlig.

 

 

Hilsen T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Geir-Finstad

Er det noen som vet når Airbus 329 ble lansert? Føler jeg har sovet litt lenge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vi flyr inn med crab' date=' og i flare'en retter vi opp nesen og forhåpentligvis unngår å flyte nedover særlig lenge.

 

Med andre ord så vil vi unngå sideslip, og faktisk fly med crab så lenge som mulig og bare sparke litt ror og rette opp nesen like før vi tar i bakken. Hvis vi skal sideslip'e, betyr det at vi må holde aileron inne, og da kommer også roll-spoilers opp... som ødelegger løftet over vingen. Kjerra blir bare vanskeligere å kontrollere på den måten.

 

Hilsen Torbjørn [/quote']

 

Meget interessant lesning. Det første som slo meg var hvorfor piloten bynte så sent å sideslip'e, men fikk det forklart nå :). Virket som piloten var litt uforberedt på vinden idet han bynte å slip'e under flare slik at vinden tok tak under vingen og løftet den opp. Kan virke det kom en vindkast akkurat da også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virket som piloten var litt uforberedt på vinden idet han bynte å slip'e under flare slik at vinden tok tak under vingen og løftet den opp. Kan virke det kom en vindkast akkurat da også.

 

Tror ikke det var ett vindkast som gjorde at vingen gikk nedi selv om det kanskje ser

slik ut. Når du tråkker inn pedalen (ror) for å "decrab" vil vingen nærmest

vinden bli presset opp (den andre vil gå ned). Den ene vingen vil ha større hastighet

enn den andre og derfor ha mere løft. Spesielt vinger med "sweep". Piloten var altfor sen med å gi høyre aileron for å kompensere (cross control), derfor fikk flyet slagside til venstre...

 

Tipper piloten blir kalt inn på teppet for dette.

 

M

 

PS: beklager de engelske ordene, kan ikke de norske :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte på en sak.... läste sa att dom landade på RW23 men att dom efter go around gick till RW33. Tittar man på bilden så står det ju taxi skyltar, 33 - 15. hmmm...

 

 

 

 

Etter mi meining har ikkje pilotane gjort noko klanderverdig (med forbehold om at eg ikkje veit noko om vindstyrken eller maks crosswind demonstrated på desse maskinane.).

T/O 29 kts gusting 38 kts

LDG: 33 kts gusting 38 kts

 

Låter det som korrekta siffror Kapten Fjeld ?

 

 

Max crosswind som er demonstrert for A320 familien er 33 knop med gusts opp til 38. Jeg tviler på at det var mer enn 20-25 (effektiv crosswind) på videoen her.

 

 

Hilsen Torbjørn

EDDH 011220Z 29028G48KT 9000 -SHRA FEW011 BKN014 07/05 Q0984 TEMPO 29035G55KT 4000 SHRA BKN008

 

28G45 eller 35G55 beroende på tiden han landade ! :o

 

 

Virket som piloten var litt uforberedt på vinden

Han borde vara väl förberedd med den där väderrapporten i handen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok vinden hjalp, for vingen fyker ikke så voldsomt opp hvis man bare "glemmer" å legge inn aileron. Ikke engang om man legger det inn feil vei får man så voldsom effekt.

 

Jeg tviler på at pilotene har noe forklaringsproblem med mindre vinden viser seg å ha vært rapportert over max demonstrated. Det er lov å lande med mer, men da er det kun pilotene som er ansvarlige... might be the case. Hvis vinden kom 60 grader av, så blir 33 gusting 38 som effektiv crosswind omgjort til vind fra 290 / 38 kts med gusts til 44.

 

 

Hilsen T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...