Gå til innhold

Navigasjonstur Bodø-Evenes


Anbefalte innlegg

Dette er egentlig et innlegg jeg laget for å ha på flyklubben sitt forum, men passer fint her også. Dette er en navigasjonstur fra Bodø til Evenes etter et eksempel som ble gjennomgått under en av navigasjonstimene på teorikurset i forrige uke. For treningens del tok jeg turen i FS med samme været for å se hvor reelt det blir i simmen. Det er ikke fokusert på grafikk og slikt, men selve flygingen.

 

Forarbeidet før selve turen sees på navigasjonsplanen.

 

METAR:

ENBO 080/11 FEW025 BKN050 9999 06/12 Q0900

ENEV VRB03 BKN 070 9999 01/M02 Q0989

 

2000' 100/16

4000' 100/16

 

skann0001_red.jpg

Turen ble i timen tegnet inn med fettstift på kartet.

 

 

Flightplanning.jpg

Samme rute ble plottet i FS.

 

 

Flightplanning_2.jpg

Været settes.

 

 

FP_Navitur_red.jpg

Navigasjonsplanen som ble laget i timen. Det meldes 16kts vind fra 100grader slik at jeg må korrigere for vind ved å fly mer mot øst.

 

 

2008-1-13_13-45-38-445.jpg

Fueling.

 

 

2008-1-13_13-45-9-757.jpg

"Request taxi for departure according to flightplan".

 

 

2008-1-13_14-0-53-351.jpg

Taxiing via taxiway Whiskey (eller var det X-ray? :grin:) to holding position RWY 07. Som vanlig er det høy aktivitet i Bodø, både sivilt og militært.

 

 

2008-1-13_14-3-50-336_red.jpg

"Ready to copy VFR clearance"

 

 

2008-1-13_14-10-47-523_red.jpg

 

 

2008-1-18_19-50-9-343.jpg

Sqwawking 5763

 

2008-1-13_14-12-31-601.jpg

Ambulanseflyet skal også opp.

 

 

2008-1-13_14-14-42-70.jpg

"RWY 07, cleared for take-off"

 

 

2008-1-18_19-43-29-562.jpg

Airborne

 

 

2008-1-13_14-17-55-664.jpg

Svinger mot 033

 

 

2008-1-13_14-22-9-570.jpg

B737en har allerede passert

 

 

2008-1-18_19-55-23-734.jpg

FEW025 BKN050

 

 

2008-1-18_20-23-46-656.jpg

Sjekkpunkt 1, Kjerringøy passeres 3 min før ETO. Har jeg bommet på planleggingen???

 

 

2008-1-18_21-55-59-718.jpg

Kråktindan passeres 600 ft. lavere enn meg.

 

 

2008-1-18_22-0-36-62.jpg

Sjekkpunkt 2, Bogen, passeres på 26 min. Har fløyet inn ytterligere 1 minutt og ligger 4 min foran.

 

 

2008-1-18_22-4-16-15.jpg

Passerer Hamarøy.

 

 

 

2008-1-18_22-9-6-671_red.jpg

Sjekkpunkt 3, Tranøy fyr, passeres etter 37min. Ser ut som jeg har stabilisert meg 4 min foran ETO.

 

 

2008-1-18_22-10-15-796_red.jpg

Mange dotter, men god sikt fortsatt.

 

 

2008-1-18_22-20-12-843.jpg

Kontakter Evenes TMA.

 

 

2008-1-18_22-17-11-281.jpg

Sjekkpunkt 4, Skarstad, passeres etter 48 min. Fortsatt 4 min før ETO.

 

 

2008-1-18_22-23-18-218.jpg

Nærmer meg Evenes

 

 

2008-1-18_22-24-45-171.jpg

Evenes in sight. Litt høyere skydekke her (Ser nå at jeg har satt feil temperatur på Eve).

 

 

2008-1-18_22-28-27-109.jpg

Entrer final noe høy, men har jo et lite fly og en lang rullebane.

 

 

2008-1-18_22-28-55-343.jpg

 

 

 

2008-1-18_22-33-48-796.jpg

 

 

 

2008-1-18_22-34-50-843.jpg

Lander på Evenes etter 57 minuter, 2 min foran ETO.

 

 

2008-1-18_22-36-58-890.jpg

 

 

 

2008-1-18_22-40-24-796.jpg

Takser til parking.

 

 

FP_Navitur_2_red.jpg

Navigasjonsplan etter turen.

 

Alt i alt fungerte det veldig bra å bruke FS til slik trening og det ble veldig reelt. Jeg er usikker på hvorfor de 3 minuttene som er lagt til tiden frem til første sjekkpunkt pga climb ikke gav utslag. Videre så burde jeg lagt til 2 min. på siste pga decend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott og ikke minst interressant innlegg. For meg som bare er en skrivebordspilot og sannsynligvis vil fotsette å være det, er det utrolig givende å se når FS blir benyttet som her sammen med bilder og tekst. :) Når Torstein og Ernst i tillegg legger ut sine fantastiske reiseskildringer i bilder med tekst til er det som å bli hensatt til himmelske høyder. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, tusen takk folkens :)

 

Litt usikker der ang. trykket. Den metaren der var det læreren som kom med.

 

 

Jeg hadde skrivekløe i dag så jeg bare fortsetter:

 

Til de som måtte være interessert hvordan man kommer frem til rett kurs:

TT = True Track, kursen som måles mellom 2 sjekkpunkt på kartet. (Bruker Kjerringøy som eksempel, TT=027)

MT = Magnetic Track, altså TT korrigert for Variation (VAR), som igjen er forskjellen mellom magnetisk og geografisk nordpol. VAR=2 grader east i mitt tilfelle og jeg havner dermed på MT=027-2=025. VAR oppgis på kartet med vertikale blå streker (et eksempel på dette er inni sirkelen jeg trakk rundt tranøya).

MH = Magnetic Heading, MT korrigert for vind. Denne korrigeringen gjøres med "vindsiden" av en Flight Computer (f.eks en regneskive). MH er denne kursen man bruker i flyet, og som jeg styrte etter på denne turen. Vinden utgjorde 8 grader slik at MH=033.

I tillegg har du følgende (er ikke tatt med i tråden)

DEV = Deviasjon, misvisning på kompasset pga. elektromagnetiske felt i flyet, står oppgitt i en tabell i flyet. Korrigerer for denne "on the fly" mens man flyr.

 

Og hvordan man kommer frem til rett hastighet:

TAS = True Air Speed. Det er Indicated Air Speed (Cruise-hastigheten, her:105kts) korrigert for trykkhøyden (her 4000ft). Gjøres med en Flight Computer og jeg havnet på 110kts (høyere hastighet i tynnere luft).

GS = Ground Speed. TAS korrigert for vind. GS blir altså hastigheten du flyr med ift. bakken. Vinden utgjør 5kts (motvind) og jeg er nede på 105kts i GS.

 

Så ut fra GS så er det enkel vei/fart/tid-beregning så finner man tiden man skal bruke mellom sjekkpunktene. Jeg har lagt til 3 min på første sjekkpunkt pga climb.

 

Hvis man ikke ønsker å bry seg med alt dette styret kan man bruke en GPS ;) .

 

Jeg har tatt dette ut fra hodet slik jeg mener jeg lærte det, i tillegg er jeg trøtt, så hvis jeg er på jordet må dere si fra ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...