Ragnar Johnsen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Dette er egentlig et innlegg jeg laget for å ha på flyklubben sitt forum, men passer fint her også. Dette er en navigasjonstur fra Bodø til Evenes etter et eksempel som ble gjennomgått under en av navigasjonstimene på teorikurset i forrige uke. For treningens del tok jeg turen i FS med samme været for å se hvor reelt det blir i simmen. Det er ikke fokusert på grafikk og slikt, men selve flygingen. Forarbeidet før selve turen sees på navigasjonsplanen. METAR: ENBO 080/11 FEW025 BKN050 9999 06/12 Q0900 ENEV VRB03 BKN 070 9999 01/M02 Q0989 2000' 100/16 4000' 100/16 Turen ble i timen tegnet inn med fettstift på kartet. Samme rute ble plottet i FS. Været settes. Navigasjonsplanen som ble laget i timen. Det meldes 16kts vind fra 100grader slik at jeg må korrigere for vind ved å fly mer mot øst. Fueling. "Request taxi for departure according to flightplan". Taxiing via taxiway Whiskey (eller var det X-ray? :grin:) to holding position RWY 07. Som vanlig er det høy aktivitet i Bodø, både sivilt og militært. "Ready to copy VFR clearance" Sqwawking 5763 Ambulanseflyet skal også opp. "RWY 07, cleared for take-off" Airborne Svinger mot 033 B737en har allerede passert FEW025 BKN050 Sjekkpunkt 1, Kjerringøy passeres 3 min før ETO. Har jeg bommet på planleggingen??? Kråktindan passeres 600 ft. lavere enn meg. Sjekkpunkt 2, Bogen, passeres på 26 min. Har fløyet inn ytterligere 1 minutt og ligger 4 min foran. Passerer Hamarøy. Sjekkpunkt 3, Tranøy fyr, passeres etter 37min. Ser ut som jeg har stabilisert meg 4 min foran ETO. Mange dotter, men god sikt fortsatt. Kontakter Evenes TMA. Sjekkpunkt 4, Skarstad, passeres etter 48 min. Fortsatt 4 min før ETO. Nærmer meg Evenes Evenes in sight. Litt høyere skydekke her (Ser nå at jeg har satt feil temperatur på Eve). Entrer final noe høy, men har jo et lite fly og en lang rullebane. Lander på Evenes etter 57 minuter, 2 min foran ETO. Takser til parking. Navigasjonsplan etter turen. Alt i alt fungerte det veldig bra å bruke FS til slik trening og det ble veldig reelt. Jeg er usikker på hvorfor de 3 minuttene som er lagt til tiden frem til første sjekkpunkt pga climb ikke gav utslag. Videre så burde jeg lagt til 2 min. på siste pga decend. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Tusen takk for flott og ikke minst interressant innlegg. For meg som bare er en skrivebordspilot og sannsynligvis vil fotsette å være det, er det utrolig givende å se når FS blir benyttet som her sammen med bilder og tekst. Når Torstein og Ernst i tillegg legger ut sine fantastiske reiseskildringer i bilder med tekst til er det som å bli hensatt til himmelske høyder. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Rett og slett fantastisk post Ragnar. Alt er gjort rett utfra kriteriene for en screenshot tråd av høy kvalitet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Er det vanlig med Q0900 (Bodø METAR)? Jeg syns det var litt lite trykk :crazy: Veldig vine bilder, artig å se at FS kan brukes på den måten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Fine bilder! Er vell ikke så veldig vanlig, men det forekommer jo I Bodø var det 1040 tidligere i Januar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Kjempeflott Ragnar, slik skal det gjøres og dokumenteres så lærer vi noe av det!! Superdupert du. Det er moro å fly! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnar Johnsen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Ojoj, tusen takk folkens Litt usikker der ang. trykket. Den metaren der var det læreren som kom med. Jeg hadde skrivekløe i dag så jeg bare fortsetter: Til de som måtte være interessert hvordan man kommer frem til rett kurs: TT = True Track, kursen som måles mellom 2 sjekkpunkt på kartet. (Bruker Kjerringøy som eksempel, TT=027) MT = Magnetic Track, altså TT korrigert for Variation (VAR), som igjen er forskjellen mellom magnetisk og geografisk nordpol. VAR=2 grader east i mitt tilfelle og jeg havner dermed på MT=027-2=025. VAR oppgis på kartet med vertikale blå streker (et eksempel på dette er inni sirkelen jeg trakk rundt tranøya). MH = Magnetic Heading, MT korrigert for vind. Denne korrigeringen gjøres med "vindsiden" av en Flight Computer (f.eks en regneskive). MH er denne kursen man bruker i flyet, og som jeg styrte etter på denne turen. Vinden utgjorde 8 grader slik at MH=033. I tillegg har du følgende (er ikke tatt med i tråden) DEV = Deviasjon, misvisning på kompasset pga. elektromagnetiske felt i flyet, står oppgitt i en tabell i flyet. Korrigerer for denne "on the fly" mens man flyr. Og hvordan man kommer frem til rett hastighet: TAS = True Air Speed. Det er Indicated Air Speed (Cruise-hastigheten, her:105kts) korrigert for trykkhøyden (her 4000ft). Gjøres med en Flight Computer og jeg havnet på 110kts (høyere hastighet i tynnere luft). GS = Ground Speed. TAS korrigert for vind. GS blir altså hastigheten du flyr med ift. bakken. Vinden utgjør 5kts (motvind) og jeg er nede på 105kts i GS. Så ut fra GS så er det enkel vei/fart/tid-beregning så finner man tiden man skal bruke mellom sjekkpunktene. Jeg har lagt til 3 min på første sjekkpunkt pga climb. Hvis man ikke ønsker å bry seg med alt dette styret kan man bruke en GPS . Jeg har tatt dette ut fra hodet slik jeg mener jeg lærte det, i tillegg er jeg trøtt, så hvis jeg er på jordet må dere si fra . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 20. januar 2008 Premium Medlem Del Skrevet 20. januar 2008 Du verden, dette bør man nesten printe ut og sette i ringperm . Veldig bra jobba Ragnar! Slike innlegg er med på å heve forumet både i seriøsitet og kvalitet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Å han ramle for en fantastisk start det ble på denne søndagen. Bråvåknet når jeg begynte å lese denne Ragnar. Utrolig lærerikt å med ditt bildevalg ble det veldig enkelt å skjønne hvordan denne turen ble gjenomført. Et klart terningkast 6 her altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Ahh! Meget flott post Ragnar,Intresang lesning sammensatt med nydelige bilder Dette må absolutt prøves! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole M Thomassen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Takk for en lærerik post Ragnar! Spesielt den siste posten hvor du forklarer endel forkortelser. Den skal jeg sannelig sette i ringperm Gjerne kom med flere slike screenshots sammen med nyttig teori! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.