Gå til innhold

1. Uhell med super jumboen


Anbefalte innlegg

Hva var det egentlig de overdrev her? Synes ikke det var så galt jeg. Kanskje litt sterk overskrift bare.

 

"Superjumboen" rullet av banen

 

Dette skjedde visstnok under pushback.

 

Flyet kjørte av rullebanen og ut på gresset ved siden av fordi bilen som trakk flyet' date=' kjørte feil og koblet seg fra flyet.[/quote']

 

Her har journalisten missforstått da han tror A380 trenger hjelp av en bil for å komme i luften, ergo derfor de er ute på rullebanen mens flyet blir trukket. :)

 

Neida, journalister skal skrive om mye i det vide og det brede, så det er ikke rart i det blir noen småfeil her og der. Vi ser vel ikke like ofte feil når det gjelder rettslige innslag i media? Kanskje fordi man ikke har snøring på det.

I motsetning ser man oftere feil når man kan mye om et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte synes det er stor stas å finne feil og mangler i mediene. Da bør man lese med begge øyne først. Det er ikke Aftenposten som har skrevet den nevnte artikkelen, men NTB. Aftenposten siterer NTB:

 

"... Flyet har fløyet daglige avganger mellom Singapore og Sydney siden oktober 2007. (© NTB)"

 

Det er altså NTB som skal sparkes på skinnleggen, ikke Aftenposten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, så da mener du at Aftenposten klarer ikke bedømme selv og koble inn sitt jurnalistikk, men skriver isteden tull som andre har skrevet?

Det er noe som heter: "Vær kritisk til kilder".

Og ingen aviser i dette landet gjør det. De tar oss som bor her for idioter. Og dessverre så lykkes de godt, fordi de fleste stoler på det som media sier.

 

Uansett så er Aftenposten mye bedre enn søppelaviser VG og Dagbladet, men langt i fra slik en avis bør være.

 

Men det er min mening som mange/noen er uenig i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten (og mange andre medier i Norge) abonnerer på saker fra NTB (Norsk Telegrambyrå). Man kan strengt tatt ikke gå inn og etterprøve hver enkelt informasjon i artiklene. Om NTB skriver rullebanen, så tar altså Aftenposten (og evt. andre medier som bruker samme sak) det for god fisk.

 

Endre: Mitt svar var egentlig til Timmy, men siden herr Martinsen slenger innpå en kommentar også, så legger jeg til følgende: "Sjekk kildene": Ja selvsagt, men NTB er en egen redaksjon med journalister som arbeider selvstendig med redaksjonelt stoff. Om jeg jobber i innenriks-redaksjonen og får en sak fra utenriksredaksjonen, så mistenkeliggjør jeg ikke kollegaen min ved å etterprøve alt han/hun har skrevet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre: Mitt svar var egentlig til Timmy' date=' men siden herr Martinsen slenger innpå en kommentar også, så legger jeg til følgende: "Sjekk kildene": Ja selvsagt, men NTB er en egen redaksjon med journalister som arbeider selvstendig med redaksjonelt stoff. Om jeg jobber i innenriks-redaksjonen og får en sak fra utenriksredaksjonen, så mistenkeliggjør jeg ikke kollegaen min ved å etterprøve alt han/hun har skrevet.

 

[/quote']

 

Saa for aa vaere litt vanskelig... konklusjonen av det du sier er altsaa at siden det jobber serioese journalister i avisene/media, saa skal vi ta alt de skriver for god fisk? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...