Gå til innhold

Flyvinge - Hva er hva?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hmm.. Fikk ett litt interessant spørsmål av min far da vi var ute å fløy tidligere i år.

 

Han lurte på hva disse antennene på vingene var, og jeg kunne rett og slett ikke gi ham noe konkret svar.. En litt ekkel følelse! Er det navigasjons antenner, avleding av statisk elektrisitet? HVA ER DET? :confused:

 

I tillegg er jeg ikke helt sikker på hva de "båtene" under vingene er, er dette for stabiliserting eller har de en annen funksjon?

 

Setter stor pris på fyldige svar!

 

ted_wing_from_tampa_to_denver_08-25-2006.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

De som du kaller "båtene" er vel de som holder flapsen og styrer den ned og opp.. Ikke si jeg er dum pga det var dårlig forklart :grin: Vet godt hva en flaps er og hvordan den funker selvom jeg ikke er så god og forklare :grin:

 

Se på dette bildet, ser ut som det er "båtene som holder flapsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lurte på hva disse antennene på vingene var' date=' og jeg kunne rett og slett ikke gi ham noe konkret svar..[/quote']

Disse kalles static dischargers, og er der, som du foreslår, for å avlede statisk elektrisitet.

 

I tillegg er jeg ikke helt sikker på hva de "båtene" under vingene er' date=' er dette for stabiliserting eller har de en annen funksjon?[/quote']

Dette kalles flap fairings. Disse huser mekanikken som får flapsene til å bevege seg opp og ned, og er der for at luftstrømmen rundt dette utstyret ikke skal bli så forstyrret (bedrer aerodynamikken mao.) De er gjerne laget av lette materialer.

 

Noen flap fairings inneholder også RATen, som på A340NG og A388 (den indre flap fairingen på den ene vingen huser da RATen,) og på widebodies har gjerne en av de ytre flap fairingene utløpet for drivstoff som må pumpes ut (om en må lette vekta på flyet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pinnene" som peker bakover driver statisk elektrisitet av vingepanelene, de er ikke lynavledere.

Hva de store podene er til er jeg ikke sikker på, men på den største er det ihvertfall et spor som flapen følger. Regner med de andre inneholder en eller annen mekanikk for å bevege flapsen.

 

EDIT: Der var Michael først ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig imponert over kunnskapen til både store og små her inne på forumet! Michael, du satte en støkk i meg med alle de kompliserte og presise utrykkene, what is your secret? :grin:

 

Takk for hjelpen gutter, nå stiller jeg sterkere og mer viten til neste flytur med min far, håper også andre hadde nytte av dette spørsmålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore helt av; sånn er det også med vindmøllene som produserer strøm. Blir det for lite vind til å oppnå ønsket hastighet blir bremsene satt på slik at de stopper helt :)

 

For å spore av, til og med på feil spor, så trodde jeg faktisk det var disse vindmøllene som gjorde at det blåste så fælt på Ørland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...