Ivar Skaugstad Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Hmm.. Fikk ett litt interessant spørsmål av min far da vi var ute å fløy tidligere i år. Han lurte på hva disse antennene på vingene var, og jeg kunne rett og slett ikke gi ham noe konkret svar.. En litt ekkel følelse! Er det navigasjons antenner, avleding av statisk elektrisitet? HVA ER DET? :confused: I tillegg er jeg ikke helt sikker på hva de "båtene" under vingene er, er dette for stabiliserting eller har de en annen funksjon? Setter stor pris på fyldige svar! Siter
Johan Holmseth Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Er vell lynavledere om jeg ikke tar helt feil? Edit: Feil svar Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 De som du kaller "båtene" er vel de som holder flapsen og styrer den ned og opp.. Ikke si jeg er dum pga det var dårlig forklart :grin: Vet godt hva en flaps er og hvordan den funker selvom jeg ikke er så god og forklare :grin: Se på dette bildet, ser ut som det er "båtene som holder flapsen. Siter
Michael A B Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Han lurte på hva disse antennene på vingene var' date=' og jeg kunne rett og slett ikke gi ham noe konkret svar..[/quote']Disse kalles static dischargers, og er der, som du foreslår, for å avlede statisk elektrisitet. I tillegg er jeg ikke helt sikker på hva de "båtene" under vingene er' date=' er dette for stabiliserting eller har de en annen funksjon?[/quote']Dette kalles flap fairings. Disse huser mekanikken som får flapsene til å bevege seg opp og ned, og er der for at luftstrømmen rundt dette utstyret ikke skal bli så forstyrret (bedrer aerodynamikken mao.) De er gjerne laget av lette materialer. Noen flap fairings inneholder også RATen, som på A340NG og A388 (den indre flap fairingen på den ene vingen huser da RATen,) og på widebodies har gjerne en av de ytre flap fairingene utløpet for drivstoff som må pumpes ut (om en må lette vekta på flyet.) Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 "Pinnene" som peker bakover driver statisk elektrisitet av vingepanelene, de er ikke lynavledere. Hva de store podene er til er jeg ikke sikker på, men på den største er det ihvertfall et spor som flapen følger. Regner med de andre inneholder en eller annen mekanikk for å bevege flapsen. EDIT: Der var Michael først ja Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Ivar: slike har du da også på din Cessna :-) -Håper jeg da inderlig, for det har andre Cessnaer Hva er en RAT? Siter
Michael A B Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Hva er en RAT? Ram Air Turbine, en turbin som felles ned om generatorene skulle svikte. Denne turbinen driver det mest nødvendige av hydraulikken, og en pumpe drevet av hydraulikksystemet driver også en generator, som gir strøm til de viktigste av de elektriske systemene på flyet. Siter
S. L. Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Ivar: slike har du da også på din Cessna :-) -Håper jeg da inderlig' date=' for det har andre Cessnaer Hva er en RAT? [/quote']Ram Air Turbine vell? En liten propell som kan felles ut i tilfelle fullstendig strømbrudd? Siter
Johan Holmseth Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Ram Air Turbine - en liten vindturbin som folder seg ut ved strømstans (generatorsvikt/motorsvikt), og leverer strøm til de aller mest nødvendige systemene i flyet. Vanlig strømforsyning på enkelte fly som normalt ikke har egen generator Litt sen.. :whistle: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Aha så det er det de kaller den ja Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. november 2007 Forfatter Skrevet 19. november 2007 Jeg blir stadig imponert over kunnskapen til både store og små her inne på forumet! Michael, du satte en støkk i meg med alle de kompliserte og presise utrykkene, what is your secret? :grin: Takk for hjelpen gutter, nå stiller jeg sterkere og mer viten til neste flytur med min far, håper også andre hadde nytte av dette spørsmålet. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Et par bonus-opplysninger: De små "antennene" som altså leder statisk elektrisitet kalles også veldig ofte for "static wicks". Og en RAT er en constant-speed propeller, altså vinkelen på propellen forandrer seg etter hastigheten på vinden så generatoren leverer konstant strøm (vanligvis 440Hz på fly med RAT). Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 20. november 2007 Skrevet 20. november 2007 For å spore helt av; sånn er det også med vindmøllene som produserer strøm. Blir det for lite vind til å oppnå ønsket hastighet blir bremsene satt på slik at de stopper helt Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 20. november 2007 Skrevet 20. november 2007 For å spore helt av; sånn er det også med vindmøllene som produserer strøm. Blir det for lite vind til å oppnå ønsket hastighet blir bremsene satt på slik at de stopper helt For å spore av, til og med på feil spor, så trodde jeg faktisk det var disse vindmøllene som gjorde at det blåste så fælt på Ørland! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.