Gå til innhold

Serfikat og flyklubb?


Alexander Nilsen

Anbefalte innlegg

Ikke med mindre det er et spesielt krav i klubben, men ingen klubber jeg har hørt om har det ihvertfall. Men du er jo da litt begrenset i hva du kan gjøre i klubben, ettersom du alltid må fly med en som har sertifikatet. Klubber har jo som regel diverse aktiviteter som er alt fra grilling til Fly-Ins og det kan du selvfølgelig være med på :)

 

Er det noe som stopper deg fra å ta sertifikatet? Du kan starte allerede når du er 16år. Kostnadene er vel det største problemet for folk, men det er som regel fullt mulig hvis man kan sette til side noen kroner mens man jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

 

Jeg har alltid hatt lyst til å være med i en flyklubb og være med på de forskjellige aktivitetene. Pappa jobber sammen med en som er medlem i DFK og vi har vært med på noen flyturer med ham og det har vært kjempegøy :grin: Har lyst til å komme inn i et sånt miljø før jeg tar serfikatet slik at jeg blir kjent med menneskene og føler meg mer trygg da jeg skal ta serfikatet :)

 

Det som har forhindret meg i å ta serfikatet er skole og kostnadene :( Skal prøve å få råd til det når jeg er ferdig med VGS :grin: da jeg har bedre tid til å ta serfikatet og jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ha sertifikat for å være medlem i en flyklubb. Du kan bli ungdomsmedlem, støttemedlem, familiemedlem hvis en annen i familien allerede er medlem, osv. Ulike kontingenter for ulike kategorier - de fleste finner en løsning som passer deres budsjett. Sjekk her for mer info om medlemskap - går du på innmeldingsskjemaet kan du teste ut ulike kategorier medlemskap og hva de evt. koster.

 

Selv er jeg seniormedlem i Sola Flyklubb, uten sertifikat, på 5. året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er selve flyklubb miljøet du er ute etter, så vil jeg ikke tro det nødvendig å være medlem for å være med på forskjellige aktiviteter.

 

Slik som jeg har opplevd flymiljøet i Norge de 6 årene jeg har fartet rundt om kring, er så og si alle glade for alle som deler deres interesse for fly.

 

Kort sagt, hvis du ønsker å bli med i ett slikt miljø, bli med på klubb turer, grille, dugnad etc. så anbefaler jeg deg å bli med en som allerde har sitt ståsted i din lokale klubb, på den måten blir du introdusert for de som er der, og de vil dermed huske ditt ansikt i senere tid. Det handler om kvantitet, hvor ofte du er innom, hvor lenge du er der, hva du gjør ut av deg selv!

 

Selv vil jeg over nyttår begynne å fly fra Hokksund, og vil allerde iløpet av den nærmeste tiden stikke innom regelmessig for å vise ansikt, og bli kjent med kjærnepersoner i miljøet.

 

Vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips :)

 

Pappa jobber jo sammen med Torgeir Pedersen, og han er i styret til motorflygruppa i DFK, jeg kan jo spørre han om han kan introdusere meg for de andre. Kanskje det er noen fra DFK eller nærmiljøet som kan møte meg der idag, slik at jeg blir bedre kjent og trygg på miljøet? :)

 

...

 

Vi ses da Ivar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få kontakt med noen som er medlem av din nærmeste flyklubb.

Da blir det lettere å etablere seg i miljøet.

 

Selv er jeg medlem av BAK, og jeg har ingen PPL......

Dette fungerer utmerket, og jeg deltar på mange felt i klubbens organisasjon.

Aktiv deltagelse gjør at jeg etterhvert har et bredt kontaktnett i BAK.

Sertifikatet kommer nok med tid og stunder...... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være så dyrt heller, hva med seilfly? Det er billigere og jeg vil si at det er mer sosialt.

 

Når motorflygerne skal fly, så booker de et fly, tar det ut, flyr, lander, setter det inn igjen og drar.

 

Når vi flyr seilfly så møter man opp og alle hjelper til også sitter man å venter på å få fly, samtidig som man kan diskutere teori og andre flyrelaterte ting på bakkestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor Jonas har det fra' date=' men det er ikke min oppfatning. Jeg er med i seilflygruppa i DFK, og har ikke det inntrykket i det hele tatt. [/quote']

 

Kanskje han har det fra alle innleggene dine hvor du sier at småfly er kjipt, og Cessna er "drittkjedelig"? :)

 

Det må å tro at folk ser ned på en selv er bare tull, for som regel vet man ingenting om det selv. Personlig hadde det heller ikke brydd meg om et par F-16 piloter ser ned på meg fordi jeg flyr "kjipe småfly" (for å sette det veldig på spissen). Hvorfor i all verden skal det forandre hvordan jeg trives i det jeg driver med?

 

Men det er viktig å ha en trivelig atmosfære blant de man er sammen med, og det eneste man kan forandre eller bidra med der er å yte selv framfor å prøve å få de andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorflygerne er like sosiale de ;\\) Bare slå av en prat, så sitter du der ennå etter 2 timer!

 

:grin: :wink: ......enig!

 

Sola Flyklubb ser ut til å være veldig flink med det sosiale, og BAK er på god vei etter!.... :cool:

 

Forøvrig har jeg aldri problemer med å finne noen å prate med i BAK.

 

Ellers, så vil jeg verken si for eller imot seilfly. Erfaringen fra seilflyene er i allefall veldig bra å ha med seg dersom en skal fly motorfly........ :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med å se ned på det ene og det andre. Hvis det er fokuset tror jeg undergruppa man er i (seil/micro/motor) i flyklubben har for lite å gjøre. En tidligere i tråden nevnte at han ikke bryr seg om noen F-16 flygere ser ned på han fordi han flyr småfly. Jeg vil påstå at dersom en jagerflyger ser ned på en PPL-A flyger så søkte ikke vedkommende flyskolen av flyinteresse men for å få seg flyyrket som et fallos-symbol (eller penisforlenger).

 

Kun det ekte luftsportsmennesket ser gleden også i de andres luftsporter!

 

Men som vanlig; dette er bare min påstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag spurte jeg på forumet til DFK om dem kunne introdusere meg for de andre i klubben.

 

På Lørdag så var jeg på flyplassen ganske tidlig, men jeg visste ikke hvem jeg skulle snakke med. Mens jeg venta på at noen skulle komme bort til meg og spørre om jeg var Alexander så kommer en fra jobben til pappa bort til meg, Torgeir Pedersen, vi snakket litt og han så at vi måtte få til en tur opp i Diamond'n en gang :grin:

 

Etter en stund så kommer det en mann bort til meg og spør hvem jeg er, og jeg svarer at jeg er han som skreiv på forumet dems om noen kunne introdusere meg for de andre i klubben. "Så det er du som er Alexander?" svarer han da. Og han ber meg følge han bort til de andre seilflygerne til enden av 28. På veien bort så hjalp jeg til å dytte ett seilfly til enden av 28. Etterpå fikk jeg lov til å prøvesitte :grin: Fikk tom prøve fallskjermen. Lærte også at hjulet de fester bak på flyet for at det skal bli enklere å manøvrere den på bakken heter Dolly. På enden av 28 så blir jeg introdusert for instruktørene og elevene som var der. Jeg sa ikke så mye fordi jeg er sjenert blandt fremmede mennesker. Var to eller tre seilflygere som øvde på akro oppvisning som dem skal ha på Rygge neste helg. Noen av dem øvde også på programmet sitt som dem skal ha på NM. Etterhvert kom det en person som måtte fornye serfikatet sitt med å ta merkelanding. Jeg lærte noen nye begreper, bl.a termikk, crosswind, base, final + Dolly som nevnt tidligere :grin:

 

Diamond'n landet og lettet mange ganger mens seilflygerne holdt på, veit ikke helt hva dem holdt på med, skoling kanskje :confused:

 

En av elevene fikk tom sin første solotur igår. Han ble døpt ved at han fikk en bøtte med vann over seg. Ifølge en av slepeflygerne har dette vært en lang tradisjon i DFK.

 

Etter å ha vært der hele dagen i går så har jeg veldig lyst til å starte med seilflyging :grin: De anbefalte meg å starte med introkurset til 2200,- Det jeg mangler nå er penger :( og kanskje tid.

 

Alt i alt så hadde jeg en kjempefin dag igår :grin:

 

Skal opp dit litt seinere idag, etter frokost :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får minner fra ungdommen da jeg stod ofte og lenge på Hamar Flyplass og så folk fløy, og noen ganger fikk lurt meg til noen turer i baksetet. Det ble vel en 30 i tallet, og var innom Gardermoen med skoleflyging flere ganger. Det var stas det! En annen gang var jeg med Beech B90 King Air (LN-HAC het den den gang) på en landingsrunde og da var jeg i ekstase en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På fredag spurte jeg på forumet til DFK om dem kunne introdusere meg for de andre i klubben.

 

På Lørdag så var jeg på flyplassen ganske tidlig' date=' men jeg visste ikke hvem jeg skulle snakke med. Mens jeg venta på at noen skulle komme bort til meg og spørre om jeg var Alexander så kommer en fra jobben til pappa bort til meg, Torgeir Pedersen, vi snakket litt og han så at vi måtte få til en tur opp i Diamond'n en gang :grin:

 

Etter en stund så kommer det en mann bort til meg og spør hvem jeg er, og jeg svarer at jeg er han som skreiv på forumet dems om noen kunne introdusere meg for de andre i klubben. "Så det er du som er Alexander?" svarer han da. Og han ber meg følge han bort til de andre seilflygerne til enden av 28. På veien bort så hjalp jeg til å dytte ett seilfly til enden av 28. Etterpå fikk jeg lov til å prøvesitte :grin: Fikk tom prøve fallskjermen. Lærte også at hjulet de fester bak på flyet for at det skal bli enklere å manøvrere den på bakken heter Dolly. På enden av 28 så blir jeg introdusert for instruktørene og elevene som var der. Jeg sa ikke så mye fordi jeg er sjenert blandt fremmede mennesker. Var to eller tre seilflygere som øvde på akro oppvisning som dem skal ha på Rygge neste helg. Noen av dem øvde også på programmet sitt som dem skal ha på NM. Etterhvert kom det en person som måtte fornye serfikatet sitt med å ta merkelanding. Jeg lærte noen nye begreper, bl.a termikk, crosswind, base, final + Dolly som nevnt tidligere :grin:

 

Diamond'n landet og lettet mange ganger mens seilflygerne holdt på, veit ikke helt hva dem holdt på med, skoling kanskje :confused:

 

En av elevene fikk tom sin første solotur igår. Han ble døpt ved at han fikk en bøtte med vann over seg. Ifølge en av slepeflygerne har dette vært en lang tradisjon i DFK.

 

Etter å ha vært der hele dagen i går så har jeg veldig lyst til å starte med seilflyging :grin: De anbefalte meg å starte med introkurset til 2200,- Det jeg mangler nå er penger :( og kanskje tid.

 

Alt i alt så hadde jeg en kjempefin dag igår :grin:

 

Skal opp dit litt seinere idag, etter frokost :grin: [/quote']

 

 

 

Ja vann greia er en tradisjon du finner veldig mange steder. Ingen har akkuratt bekreftet det, men jeg tipper det er for å kjøle ned solostudenten så han ikke blir så høy på pæra :)

 

Vet du hvilken Diamond maskin det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bradu fant deg til rette! Hyggelig å høre. Hvem var det som fløy solo forresten?

 

Jeg skal prøve å få tatt megen tur snart. Skal begynne å fly Charlie Mike(LS-4) Faen' date=' det blir artig det.

 

Kanskje vi sees på bakketralla en dag da? [/quote']

Jeg husker ikke hva han heter. Han var høy iværtfall, og blond, sånn i 20 åra

 

Håper vi ses en gang ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...