Gå til innhold

Nødlanding med lykkelig slutt


Anbefalte innlegg

Strålende gjort av piloten. Ikke mange stedene det der går i Norge, vi har jo altfor små veier.

 

Jeg har forøvrig hørt folk som har gitt tips om å lande imot kjøreretning, for da kan trafikken se at du kommer. Og har du ikke fått høre eller erfare noe annet, så kan det kanskje virke logisk. Men dette er livsfarlig, for trafikken har ikke sjans til å se når du kommer. Og ser noen deg, så ser garantert ikke alle deg. Og de rekker heller ikke å stoppe.

Lander du med trafikken, har du mest sannsynlig lik eller mindre fart enn trafikken. Da kjører de som ikke har sett deg bare videre, og de du har flydd over ser deg og får god tid til å stoppe.

 

Forøvrig står det i boken at det er veldig lite ønskelig å lande på motorvei, selv hadde jeg nesten valgt vannet framfor motorveien om jeg var alene i flyet, da jeg ihvertfall ikke hadde utsatt andre for særlig fare.

 

Denne landingen er ikke så gali heller: Link

 

Noen her på forumet som har hatt en nødlanding, eller en førevarslanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott utført landing det der ja.

 

Eg for min del hadde nok valgt å heller lande på eit jorde, eller steile flyet ut i toppen av eit tre og la vengene ta støyten enn å lande på ein motorvei. Når eg ser kor lite observante bilistar er for anna BILtrafikk så tvilar eg sterkt på at dei hadde registrert det om eg kom med eit fly innover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her på forumet som har hatt en nødlanding, eller en førevarslanding?

 

Seilfly har ikke motor (de aller fleste i alle fall). Jeg har vel foretatt førevarslandinger siden 1996 :) -Men etter en liten birdstrike landet jeg umiddelbart for å sjekke hvordan det hadde gått med den stakkars svalen! Vest for Mjøsa 2006, på Bøverbru. Det var null skade på flyet, så den traff trolig vingen på oversiden eller så traff en skroget. Det vites ikke hvordan det gikk med pippippen, men pippippen min (flyet altså) gikk det bra med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viste vel ikke hva tilstanden til piloten var. Det kunne like godt være en medisinsk årsak til at piloten måtte nødlande, som om det skulle være motorproblemer :)

 

Jeg hadde vel landet på en motorvei, hvis trafikken var såpass liten at jeg kunne med høy sannsynlighet greie å lande uten å treffe noen. Men er det tilfeldigvis et flatt og fint jorde rett ved siden, så er jo det mye bedre. Og jeg hadde nok landet med trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: Man får lära sig på flygskolan att landa MED trafiken.

 

Timmy, du må jo lese alt jeg skriver da :)

 

Torstein; i boken min står det at man ikke må finne på å prøve å steile rett over tretoppene. Jeg har også hørt noen som mener man burde gjøre det, men det er jo litt farlig om man steiler og er for høyt da, da går man jo med nesa først rett ned mellom trærne.

 

Er det ikke like greit å bare holde litt pitch opp med så lav fart som mulig, slik som man gjør ved nødlanding i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg er i Wisconsin for øyeblikket, og var ikke langt unna der det skjedde. Ble veldig overrasket da jeg hørte om det. Flyet skulle vel til et fly-show så vidt jeg vet, men fikk trøbbel underveis. Veldig kul film! :) Jeg skal forøvrig kanskje til det flyshowet, og har med kameraet! Så jeg får håpe flyet kommer seg helt frem til showet så jeg får knipset det litt! :grin:

 

Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: Man får lära sig på flygskolan att landa MED trafiken.

 

Timmy' date=' du må jo lese alt jeg skriver da :)

 

Torstein; i boken min står det at man ikke må finne på å prøve å steile rett over tretoppene. Jeg har også hørt noen som mener man burde gjøre det, men det er jo litt farlig om man steiler og er for høyt da, da går man jo med nesa først rett ned mellom trærne.

 

Er det ikke like greit å bare holde litt pitch opp med så lav fart som mulig, slik som man gjør ved nødlanding i vannet? [/quote']

 

Joda boka seier at du skal lande på motorveg. Men om det eg meinte var om ein fekk motorproblem og det einaste alternativet utanom tretoppane var ein sterkt trafikkert veg der trafikken står i kø for å komme fram så ville eg ha steila i tretoppane. Er tross alt ein betre sjans enn å lande på ein lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...