Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Etter et par vanvittig deilige uker på Mallorca landet vi i dag natt på gardermoen, halv fire, i en av MyTravel sine flotte 330-300. Nydelig touchdown, men så skjedde det noe merkelig, plutselig gikk bremsingen fra helt vanlig og kontrollert, til å bli det jeg vil karakterisere som maks, nærmest RTO bremsing. Folk i kabinen syntes nok det var ganske ubehagelig og noen barn begynte å gråte litt. Da vi hadde takset inn mot gaten, og skulle svinge inn kom det en utrolig merkelig nesten skrubbe/skrikelyd fra understellet. I tillegg da jeg tittet inn i cocpit da jeg gikk ut satt det en (så ikke hva han hadde på seg, kan hende han var en tekniker) på klappsete/observatørsete og pratet i mobil, mens begge pilotene var bøyd mot han og lyttet.... Noen som veit hva som kan ha skjedd?? Har Airbusene noen form for automatisk å gå på full bremsekraft om dataene merker noe uvanlig?? Eller kunne det ha vært noe så enkelt som et dyr på rullebanen?? Jeg satt å filma ut vinduet, så jeg fikk ikke sett på skjermen om vi vingla noe, men det virka ikke sånn.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hmm, jeg skal ta samme fly om 4 uker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg kan ikke si noe om årsaken. Eneste jeg kan si at en gang jeg var med i OY-VKI A330-300 i fra Varna, BG og landa på ENGM på natten så gjorde de en idle-reverse landing (dvs uten å reversere motorene) og når vi da parkerte ved gate så hylte bremsene. Kan det være pga høy varme i bremsene mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg kan ikke si noe om årsaken. Eneste jeg kan si at en gang jeg var med i OY-VKI A330-300 i fra Varna' date=' BG og landa på ENGM på natten så gjorde de en idle-reverse landing (dvs uten å reversere motorene) og når vi da parkerte ved gate så hylte bremsene. Kan det være pga høy varme i bremsene mon tro? [/quote'] Da lurer jeg på: HVORDAN gjør man en idle revers UTEN å reversere motorene ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hmm' date=' jeg skal ta samme fly om 4 uker.. [/quote'] Hvordan vet du det? De har jo 2 andre A333 og 1st A332. Kan det ikke bli en av de ? Du får håpe på det, så er det nok mye tryggere å fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Uansett, landingen var helt normal, lå litt til venstre for senter ved approach, men papi viste to gule og to rød. Sikkert mild crossvind. Nydelig touchdown, og normal bruk av både flaps, spoilere og thrust reversere. Merkelige greier. Fint jeg fikk filma alt... Kan se det godt på filmen at vi stopper vanvittig fort. Får vel bare vente til en eller annen av de andre passasjerene vil i avisa og går til VG for å fortelle hvor dramatisk det var, og at livene våre hang i en tynn tråd...(ikke at man skal tulle med det, det var uten tvil endel som syntes det var ekkelt, bare sånn at jeg har sagt det før noen pepprer meg!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hmmm, dette er ikke lett å finne ut av uten mer informasjon. Om det bare hadde vært en måte for de som skulle hjelpe til så de kunne få mer innsikt i hva som skjedde. Fint jeg fikk filma alt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Hehe, hvordan er det egentlig med sånt? Jeg har filma det så jeg eier den og kan gjøre hva jeg vil? Har jo ikke filma noen medpassasjerer...Hvor skal jeg isåfall laste den opp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Tarjei' date=' rolig nå! Det er ikke en selvfølge at alle vet hvordan thrust reversers fungerer. Så i stedet for å være sarkastisk, kan du heller komme med konstruktiv info:[/quote'] Vet man ikke hvordan den fungerer bør man heller ikke forsøke seg på å forklare hvordan den fungerer. Han skrev jo at det ble brukt revers uten at motorene ble reversert, og da spurte jeg hvordan det er mulig. Han forklarte jo at det er mulig, og jeg etterlyste forklaring på HVORDAN det er mulig. Det må da være lov ? Forøvrig: reversering utover idle på natta er forbudt på Gardermoen (og svært mange / de fleste andre steder?). Dog, du trenger ikke se motoren for å merke at den er i revers (selv bare idle revers). Ihvertfall på 737 er det slik. Jeg har aldri flydd Nintendo så jeg skal ikke si at det er slik der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Idle reverse er vel kun bare å skyve kovlingen helt tilbake, men er det noe mer som skjer? Er idle reverse ett eller to hakk oppover med reverse thrust leaverene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Punktering kanskje? M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Idle revers på 737 er vel egentlig to hakk (første er "interlock" og andre er idle revers). Det skjer ingenting med turtallet på idle revers nei, det holdes på idle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tron Kittelsen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Noen ganger kan det virke mye værre en det egentlig også er og at det satt en tekniker i cocpit når passasjerene gikk ut er overhode ikke noe uvanlig :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Noen ganger kan det virke mye værre en det egentlig også er og at det satt en tekniker i cocpit når passasjerene gikk ut er overhode ikke noe uvanlig :-) Såklart, og jeg vil ikke akkurat trekke teknikeren frem som det spesielle. Men jeg vil da anse meg som en forholdsvis flyinterresert fyr, og har da vært med på min mengde landinger, selv om det var andre tur i A333, og følelsen er for meg ny. Og her skjedde det noe, helt klart. Er enig i at det ikke nødvendigvis var dramatisk, men jeg kjenner forskjell på vanlig nedbremsning og en nedbremsning som går fra normal til veldig røff.. Hadde bare vært gøy å hvite hva det var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Kan jo være at det oppstod en feil på bremsene ? Kan jo også ha vært noe annet selvfølgelig som skjedde som gjorde at dem bremset kraftig (dyr som forvillet seg ut på rullebanen osv). Vanskelig for oss som ikke satt i cockpit å vite hva som skjedde. Lyden du hørte ved gate vil jeg ikke si var så unaturlig, dette hører man ifra tid til annen (også på andre ting enn fly). Litt skriking i bremser er ikke helt uvanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Sant nok, sikkert skriking i bremsene eller liknende ved gate (var bare litt rart lyden kun kom da vi snudde 90, grader for å få snuta mot gaten) og et dyr på rullebanen. Men morsomt var det lell! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Sant nok' date=' sikkert skriking i bremsene eller liknende ved gate (var bare litt rart lyden kun kom da vi snudde 90, grader for å få snuta mot gaten) og et dyr på rullebanen. Men morsomt var det lell! [/quote'] Litt lyder fra bremsene er normalt,har hørt det ofte fra airbuser som bremser hardt..a332 og myt a321 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Adam Martinsen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det kunne da ikke vært at Autobremsen var på MAX isteden for 2 som (slik jeg fikk fortalt) er vanlig å bruke? Er ingen fly ekspert, pare fremhever et forslag. Jeg ville tru at kreftig nedbremsing har lite med idle reverse å gjøre, siden idle revers er slik jeg tror mildere en normal reverse der motor trurtall øker. eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det kan jo være noe så enkelt som at pilotene hadde hodet plantet nedi sjekklistene og rett og slett glemte av at de skulle svinge inn på en taxiway et lite øyeblikk Hvis flyet svingte rett etter at den kraftige nedbremsingen var ferdig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Jo, vi svingte av rett etter den harde nedbremsingen, har vært inne på den tanken også(altså at pilotene plutselig fant ut at "oi, vi skal svinge snart vi), eller den at autobraken stod på max...For den slår vel ikke inn før nesehjulet toucher?? må inrømme at jeg satt veldig opptatt i vinduet med kameraet og filma (hjemmelagd flyporno). Noen her som kan hjelpe meg med et enkelt program for å rotere en videosnutt 90 grader?? Dere skjønner, jeg filma med et lite kompaktkamera, og holdt det på høykant...Greit å få rotert den, så kan jeg legge den ut på youtube. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 De fleste Airbusene i dag har karbon-bremser. Det er mer og mer vanlig at man bare bruker idle revers og trår litt mer på bremsene, ettersom de slites likt uansett (antall applikasjoner, ikke trykket på hver av dem). Hylingen man av og til hører når man shut'er ned er brakefans som vi setter på hvis vi har tråkket hardt på dem og forventer at temperaturen vil bli høy der nede. Idle revers betyr bare at reverserene deployeres, men som nevnt at det ikke gis på særlig med thrust... idle revers er dog noen får prosent høyere enn forward idle, så bittelitt ekstra er der, men det er ikke godt å høre (spesielt ikke sammenlignet med approach idle). Man hører kanskje at lyden roer seg bittelitt når man takser av banen, som er tidspunktet de fleste stow'er dem igjen på. De brukte nok ikke Max autobrake, for den er ikke mulig ved landing (på gamle maskiner før modifisering kan man, men ikke på oppdaterte maskiner)... der er valget mellom Low og Medium. Max er kun for RTO. Men de kan jo ha bremset manuelt og tråkket litt hardt. Fra A340-500 og etterpå ble systemet modifisert litt, slik at det er en egen setting for RTO... Denne modifikasjonen kom etter feedback fra operatører på at Max var litt misvisende mtp DECEL lyset ved RTO, så de la inn ett "Active" lys i tillegg og de ga også flere trinn (Lo, 2, 3, 4 og Hi) å velge mellom for landing ettersom de fleste synes at Low er litt for lite og Med er litt for mye. Derfor liker jeg også best manuell bremsing... Low begynner 4 sekunder etter spoiler deployment og gir 1,7m/s^2, mens medium begynner etter 2 sekunder... nosewheel touchdown spiller ingen rolle for noen av dem, men for medium gis 2m/s^2 til det enten har gått 5 sekunder eller at nesen senkes under 1° pitch up... da gis 3m/s^2. Jeg aner ikke hva som kan ha skjedd i dette tilfellet... punktering; kanskje... det er nå slett ikke umulig. Mulig de fikk en eller annen feilindikering, kanskje bremsesystemet feilet (og slo inn for hardt)... don't know. Det er ihvertfall ingen automatikk i å gi på mer (feks max) dersom noe skjer... det eneste er at systemet vil forsøke å oppnå en decel-rate, så hvis den ikke klarer det så økes trykket (så lenge anti-skid ikke slår inn for å unngå at hjulene låses). Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 En ting jeg ikke helt har forstått enda. Hva er egentlig poenget med Idle-reverse? Gir det en betydelig større effekt en å ikke åpne ved cowlingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Du får vel de kreftene som er i idle thrust presset framover? Altså, luften fra de kanskje 23% N1 blir ledet fram og ikke bak.. (Er heldigvis ikke "pilotene svarer" så kan jo prøve meg :whistle:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Thrust reverse er påbudt (hvis de er operative) ved enhver landing. Det gir en bremseeffekt uansett, men det er greit at de er deployert også i tilfellet wheel brake failure... da kan man bare gi på mer thrust, så vil de få virkning mer eller mindre med en gang, og slipper å tape unødig tid på å vente på dem. Forward idle thrust er nok til at maskinen vil aksellerere sakte på bakken... vi bruker som regel kun å gi på for å "komme oss løs"... når vi først ruller så står de helt i idle. Ruller til vi når 30 kts, og så bremser vi ned. Takser vi inn med kun en motor, så er idle thrust akkurat nok til å holde farten. Når vi da gir reverse, så blir en stor del av cold stream luften dirigert fremover... ikke alt slik som ved gamle "buckets", men en stor del. T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Takk Torbjørn, har venta på deg i hele dag:) virker (etter en del vingling) som at punktering kanskje er den mest logiske forklaringa. Da vi ikke hørte noe annet enn normale bremselyder før vi svingte 90 grader, det var da de høye merkelige lydene og viberasjonene kom, f.eks av at man slepte et punktert hjul sideveis?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Mulig. De kan kanskje ha truffet noe på banen også... Hvis de enten punkterte eller tror de punkterte, så skulle de nok takse ganske stilt og rolig inn. Gjorde de det? Eller virket det mer normalt "fort", på en måte som "la oss komme oss inn så vi kan dra hjem" tempo? T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg heller mot at de tok det med ro, ikke det at jeg spesielt lagt merke til at det tok lang tid, men det gikk vel som jeg husker ikke helt i hundre eller. Jeg hadde litt jobb med å forklare kona hva som hadde skjedd (et dårlig forsøk), også var det ei dame ved siden av oss med seriøs flyskrekk, og hun fikk jo selvfølgelig litt anfall... Men som kona minner meg på nå, det tok veldig lang tid før de åpnet dørene. Sliter med å få konvertert og rotert videoen jeg tok, men så fort jeg har fått lagt den ut kan du jo se selv (selv om taxingen selvfølgelig ikke er med) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Fra beskrivelsen din satser jeg mer og mer på tyreburst/punktering... T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Olav Løvaas Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Takk skal du ha. Nå får jeg pleie besøket som har kommet for å høre hvordan vi har hatt det. får vente med video til siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 hmm' date=' jeg skal ta samme fly om 4 uker.. [/quote'] Hvordan vet du det? De har jo 2 andre A333 og 1st A332. Kan det ikke bli en av de ? Du får håpe på det, så er det nok mye tryggere å fly Jeg er fullstendig klar over det.. men jeg vet jeg skal fly 300 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.