Gå til innhold

RYGGE AIRSHOW 25-26 AUGUST


Rune Koppen

Anbefalte innlegg

Da er det full planlegging av showet.Jeg var på møte ang showet i går og det blir mye rått.Sier bare SPITFIRE hehe.

Oslo flysimlubb skal ha en utstilling sammen med Borg flyklubb og norges luftsportsforbund hvis alt går i orden.Planen er å stille ut 2 simulatorer real cockpit.b.la min egen piper cockpit.og ole jonny sin cessna.

 

http://www.borgfly.no/

http://www.nak.no/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg forsåvidt, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk også...jeg håper virkelig vi får se mer enn det som er annonsert på hjemmesidene til nå...da jeg leste ting som "tidenes airshow" og "kjempeshow på Rygge" så forventet jeg strengt tatt mer enn det der. Men når det er sagt, så ser det ut til at vi får besøk av F-16 solo display team fra både Nederland og Belgia. Hvilket jeg må si jeg ser frem til, begge disse teamene er milevis foran Luftforsvaret når det gjelder å vise hva en F-16 er god for, så det blir uten tvil spennende.

 

Jeg kan dog styre meg når det gjelder diverse veteran-maskiner, for all del Mustang, Spitfire osv. er absolutt spennende innslag, men jeg hadde ikke akkurat blitt lei meg om ting som Bleriot IX, Piper Cub og Birddog ble stående på bakken.

 

Håper ihvertfall arrangørene får litt orden på hjemmesidene snart, de er grusomt stygge og har såvidt blitt oppdaterte siden de ble lagt ut.

 

Forresten, er det noen som vet om det er meningen at Luftforsvaret skal fly "display" med F-16 på Rygge? Det hadde jo vært direkte flaut om de dro i gang det fantastisk spennende "displayet" sitt bestående av et par low passer og en touch and go etter at nederlenderene og belgierene hadde flydd sine display.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kansje noen som skulle vært med å sett hvor mye jobb og hva som skal på plass i et slik show.Tror vi skal være glad det blir noe flyshow her i landet i det hele tatt snart.Er mye begrensinger ute å går.Og hvordan hjemmesiden ser ut er i hvertfall meg likegyldig bare det er den rette info der.Mye som må på plass.Og det er helt frivillig å reise på showet ingen tvang.Synes man alt er feil og feil fly hadde ikke jeg giddet å dra dit i hvert fall.

Happy flying

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo som sagt ikke at alt er feil, men jeg syns prioriteringene ofte legges litt feil når det gjelder airshows her i landet. Jeg tror helt ærlig at ting som diverse (moderne) jagerfly og display teams trekker flere folk enn flygende tørkestativ. Og jeg syns det blir feil å annonsere ting som "tidenes flyshow" når programmet strengt tatt er temmelig likt "Flydagen på Kjeller".

 

Selvfølgelig er det mye jobb som ligger bak det å arrangere et airshow, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være så veldig mye verre i Norge enn i f.eks Danmark...

 

Det er forsåvidt ett fett hvordan hjemmesidene ser ut, selv om det gir et langt mer seriøst inntrykk om de ser ordentlige ut, men den nødvendige informasjonen bør være på plass så fort den blir bekreftet.

 

Jeg kommer på airshowet, men jeg syns fortsatt det er noe som mangler, og det vet jeg at jeg ikke er alene om å syntes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler veldig mye ja.Men har vært litt usikkert hele greie ang om rullebanen ble klar.Derfor henger det litt i systemet.Først nå det skal bli litt fart der.

Er jo ikke alle som liker bare jet heller da.Vi er alle ulike vet du.Selv liker jeg det meste som har med fly å gjøre.Har jobbet med med 1 og 2 motors fly i 25 år hehe.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg regner vel med at det blir bedre enn "Flydagen på Kjeller" jeg også, men det er ikke så mye som tyder på det utifra programmet på hjemmesidene...med unntak av Typhoon og Gripen selvfølgelig (vet du om begge disse skal fly Rune?). Poenget mitt var at det er så mye spennende rundt om kring som man kunne ha fått tak i, om man ikke begrenser seg til bare veteranmaskiner. Arrangørene skal helt klart ha ros for å ha fått tak i både det Belgiske og det Nederlandske F-16 solo display teamet, det gleder jeg meg som sagt stort til. Men det er jo masse annet "snacks" man kunne ha fått tak i rundt om i europa også, finland og sveits pleier f.eks å fly rimelig rå displays med F-18, eller en Mirage 2000 fra frankrike, eller en Harrier fra RAF osv.

 

Du har selvfølgelig rett i at ikke alle er like interesserte i jets, men det er vel ikke til å stikke under en stol at det er de airshowene med mange militære jets på plakaten som trekker flest mennesker (RIAT, Paris Airshow, Farnborough osv.), og det er neppe helt uten grunn. Og jeg skal selvfølgelig ikke legge skjul på at det er slike airshows jeg foretrekker selv heller, liker meg best når det er mye fart og spenning, røyk, "flammer" og vapor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo som sagt ikke at alt er feil' date=' men jeg syns prioriteringene ofte legges litt feil når det gjelder airshows her i landet. Jeg tror helt ærlig at ting som diverse (moderne) jagerfly og display teams trekker flere folk enn flygende tørkestativ. [/quote']

 

Er du villig til å betale mer for å få display team osv? Folk klager på billettpriser på 200 kr (på stevner av samme størrelse i England koster det 400 kr!!) per person her borte, og så klager de på flyprogrammet...

 

Er du klar over hvor mye det koster å få en Spitfire?! Spitfire'en trekker for øvrig godt med folk, klart ikke like mye som et displayteam, men allikevel bra! Ser at Rygge har fått på plass Aerostars Teamet med sine YAK-50. De har et glimrende show! Gripen blir også bra.

 

Ang Norge vs. Danmark: Hvis du ser ting litt nærmere i sømmene, så er Danmark igangsatt av forsvaret der, og ikke en lokal flyklubb med folk som planlegger stevnet på fritiden sin... Det er forskjell på prioriteringene hos utenlandske militære også, de kommer ikke bare fordi de blir invitert...

 

For øvrig så ja, Danmark fikk mange display team, men det var da heller lite annet i lufta? Det virket som et rent militærstevne, med lite sivile innslag.

 

Jeg blir veldig provosert når jeg leser at folk klager på flystevnene her i landet. De mange frivillige som legger ned over ett år i planlegging fortjener bedre. Neste gang kan dere kanskje melde dere frivillig til å planlegge et stevne, og så se hvor mange "nei takk" til deltakelse dere får, selv om dere er tidlig ute!! Klart noe er budsjettrelatert, men fanken heller, ofte er det de utenlandske militære/flygerne som ikke vil komme til Norge fordi de ikke ser det som et viktig land å delta på stevner i!!!!! (At folk synes 50 kr for å se cockpit'en på en Catalina er for dyrt, viser at de ikke setter pris på det arbeidet de mange frivillige i The Catalina Society legger ned GRATIS for å holde flyet i lufta. Det finnes ikke statlige midler som holder flyene operative...)

 

I tillegg så er det ikke alltid datoene vi velger 1 1/2 år i forkant gode, kanskje det er noen andre som velger samme dato samtidig, uten at vi vet om det? Biggin Hill ble avholdt samtidig med Sola Airshow i år, hvor tror du flygerne helst vil komme? Rygge avholdes samtidig som stevner i Tyskland, England, Italia og Sveits. Da er Norge et lite land i det store bildet.

 

Vi har en utfordring foran oss - dess mer informasjon vi får ut i verden om våre flystevner, dess mer kjente blir de, og dess mer "ja" vil vi få! Men: Skal vi kunne fortsette med flystevner, og orke å arrangere de så ofte vi kan, så krever det at dere flyentusiaster støtter opp om det arbeidet vi gjør, og viser at publikum ønsker stevner i fremtiden også. På Sola har vi hatt storstevner hvert 4. år, og mindre luftsportsdager hver annet år. Det er dessverre alt vi makter, men samtidig så ser vi gang på gang at publikum støtter opp om det vi gjør, og at de vil ha mer! Sånt er alltid kjekt :)

 

Men husk: kommer det nesten ingen folk på stevnet fordi de ikke synes programmet er bra nok, blir det nok lenge til neste stevne, og da kan programmet bli ennå mer begrenset, fordi arrangørene ikke kan budsjettere med 30 000 tilskuere, bare 10 000...

 

EDIT: Det er altså ikke prioriteringene til de av oss som planlegger stevnene det går på. Vi inviterer alt vi kan komme på, men vi klarer ikke alltid å få dem til å prioritere oss! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du villig til å betale mer for å få display team osv?

Ja' date=' det er jeg.

 

Folk klager på billettpriser på 200 kr (på stevner av samme størrelse i England koster det 400 kr!!) per person her borte, og så klager de på flyprogrammet...

Skjønner at det kan være irriterende, jeg har dog ikke vært på noen av de mindre airshowene i England, men da jeg var på RIAT i fjor kostet det ca 450kr per pers. å komme inn. Og jeg syns det var en ganske kurrant pris, men så kan trossalt ikke RIAT sammenlignes med noe her i landet heller, og nordmenn har en eller annen merkelig overbevisning om at det meste skal være gratis...

 

Ang Norge vs. Danmark: Hvis du ser ting litt nærmere i sømmene, så er Danmark igangsatt av forsvaret der, og ikke en lokal flyklubb med folk som planlegger stevnet på fritiden sin... Det er forskjell på prioriteringene hos utenlandske militære også, de kommer ikke bare fordi de blir invitert...

Fra hjemmesidene til Rygge Airshow: "Flystevnet arrangeres av Luftforsvaret - i samarbeid med Norsk Aero Klubb og de lokale klubbene Rygge flyklubb, Borg flyklubb og Nimbus fallskjermklubb.", er det da feil av meg å gå utifra at det er forsvaret som er hovedarrangør her også?

 

For øvrig så ja, Danmark fikk mange display team, men det var da heller lite annet i lufta? Det virket som et rent militærstevne, med lite sivile innslag.

Det har du forsåvidt rett i, har sett at flere av folkene på Spotters.dk klager på det også...riktignok ikke at det var for lite sivile innslag men...

 

Jeg blir veldig provosert når jeg leser at folk klager på flystevnene her i landet. De mange frivillige som legger ned over ett år i planlegging fortjener bedre. Neste gang kan dere kanskje melde dere frivillig til å planlegge et stevne, og så se hvor mange "nei takk" til deltakelse dere får, selv om dere er tidlig ute!! Klart noe er budsjettrelatert, men fanken heller, ofte er det de utenlandske militære/flygerne som ikke vil komme til Norge fordi de ikke ser det som et viktig land å delta på stevner i!!!!!

Syns du det er rart at Norge ikke blir prioritert når du ser på hva som blir arrangert her? Dere skal dog ha litt skryt for å ha fått Patrouille Suisse til Sola i år, og jeg hadde nok tatt en tur over om det ikke hadde vært midt i eksamensperioden min. Men det er fortsatt et godt stykke igjen til å kunne måle seg med ting ellers i Europa...og det er neppe lett å lokke hit utlendinger med de airshowene som blir arrangert her for tiden (tenker da på publikum).

 

Vi har en utfordring foran oss - dess mer informasjon vi får ut i verden om våre flystevner, dess mer kjente blir de, og dess mer "ja" vil vi få! Men: Skal vi kunne fortsette med flystevner, og orke å arrangere de så ofte vi kan, så krever det at dere flyentusiaster støtter opp om det arbeidet vi gjør, og viser at publikum ønsker stevner i fremtiden også. På Sola har vi hatt storstevner hvert 4. år, og mindre luftsportsdager hver annet år. Det er dessverre alt vi makter, men samtidig så ser vi gang på gang at publikum støtter opp om det vi gjør, og at de vil ha mer! Sånt er alltid kjekt :)

Selvfølgelig, det er jo klart, men det sier seg vel også selv at det ikke akkurat er interessant å bruke flere tusen på flybilletter og hotell for å se Birddog og Bleriot på Bardufoss, når man kan bruke de samme pengene på et større og mer interessant airshow i utlandet...

 

Når alt det er sagt, så kan airshowet på Rygge bli bra det, men jeg skulle gjerne ha sett at hjemmesidene ble oppdaterte en gang i blant...for slik det ser ut nå minner det (som tidligere nevnt) veldig om "Flydagen på Kjeller".

 

Sola Airshow var flinke med oppdateringer, i tillegg til at hjemmesidene ser seriøse ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Tenker bare tilbake til 2004 på Sola, da var forsvaret også arrangør... ;) Synes stevnet i år, med Avinor som arrangør, ble mye bedre!

 

Enig med deg at vi må bli mer attraktive, men da må vi begynne i det små, dessverre. Vi fikk mye skryt i år, og RAF-gutta var supermisunnelige på F-16 gjengen her - i England får de ikke bruke flares osv. i oppvisning. De skryter også over sikkerheten i Norge - de hadde vært på et stevne nylig i Frankrike hvor display-teamet fikk 4 røde kort pga. brudd på sikkerhetsreglene under displayet.

 

Ang. stevnesidene: Jeg var faktisk i tvil om det ble noe på Rygge i år, blant annet pga. sidene, men har fått bekreftet at flystevnet blir en realitet. Ikke alle klubber som er så heldige at de har en webmaster som Sola - all skryt til Harald!

 

Forresten, en endring Sola Airshow har gjort denne gang, er at vi har kjøpt domenet solaairshow.no, slik at alle fremtidige stevner på Sola benytter den adressen. Dette kan også hjelpe fremtidige arrangører, slik at de slipper å finne opp hjulet på nytt.

 

Vurderer å reise til Rygge i år, spesielt pga. Aerostars. Så dem i England for 2 år siden, og de gutta er flinke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Michelle Sandra Aitken.

 

Jeg har skjelden eller aldri hvert så enig med noen her inne som nå. Uten Ild sjeler som står på blir det rett og slett ikke noe, så honnør til alle som gidder og engasjere seg.

 

Ha en fin dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp en liten artikkel i dagens Fredrikstad Blad (er dog noen småfeil i artikkelen, er f.eks ikke første gang Typhoon flyr display i Norge, dog er det føste gang det gjøres for allmennheten) som sier at vi får besøk av en(?) F-4 Phantom fra hellas. Det er jo absolutt en spennende gjest, selv om den sikkert ikke skal fly...men det er litt kjipt å få slike oppdateringer fra lokalavisa og ikke hjemmesidene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Fredrik du må ikke holde på med disse komentarene dette kommer bare ta det litt med ro,og vi vet nå at du holder på å lage hjemmesider.Du blir nok opppdatert etter hvert.Er jo fint du følger med i avisene da.Så vær så snill å ikke kom med disse komentarene hele tiden.Dem jobber ganske hardt med dette showet nå.

Ta det bare easy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke sånn ment Rune, dette var mer ment som en opplysning om at vi tydeligvis får besøk av en(?) gresk Phantom og at jeg gleder meg til det, men siden dette bare var noe jeg leste i avisa og ikke på hjemmesidene så er jeg jo ikke sikker på om dette stemmer...det var bare det jeg mente med at det hadde vært bedre å blitt opplyst om sånt fra hjemmesidene, for da hadde man vært sikker. Ser at de har begynnt å oppdatere litt her og der nå, blir sikkert bra etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at programmet på Rygge Airshow-sidene har blitt oppdatert med "Rafael" (går utifra at det er en skrivefeil og at det skal være "Rafale") og Mirage (litt usikker på hva det er snakk om siden det er bilde av både en Mirage III og en Mirage 2000 på beskrivelsen) nå, så nå begynner programmet virkelig å se spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

 

Ser forresten at Rygge får besøk av en Douglas A-26B Invader. Hadde aldri hørt om det flyet før. Ser på Wikipedia at flere ble bygget om til såkalte water bombers etter krigen. Hvordan fungerer det? Flyet ser ikke ut til å ha plass til noe vann??

 

 

Flyet var jo opprinneleg eit bombefly. Så i bomberommet har dei vel montert ein vasstank tenkjer eg som har erstatta ilden som låg der tidlegare. Så ein slik maskin under oppvisning no i Mai på eir airshow her borte i USA. Gled dykk. Den er ein draum for båda auge og øyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...