Gå til innhold

Flyskrekk


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

Søsteren min har kraftig flyskrekk, og skal reise til Kreta 19. Mai og har faktisk vurdert å ikke dra pga flyturen.. Noen som har noen tips om hva som kan bidra til og overvinne flyskrekken hennes? Har prøvd å forklart masse men lite hjelper. Noen spesialister her inne? Hun har prøvd å få kontakt med SAS angående flyskrekkurs men ingen svarer på mail eller tlf.

 

Noen som kan hjelpe henne? Eller tips til meg slik at jeg kan hjelpe henne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bare mentalitet.

Jeg kjenner ei jente som var livredd forå fly.

Vi var på en øvelse en gang, og hun ble med et hellikopter og et 4 seters fly på en dag. Det jeg tror som fikk henne opp var at hun spurte pilotene om alt mulig og de hadde tid til å svare henne. Du kan jo si til henne at det er farligere og reise til flyplassen en det er å fly mellom de.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er dette det beste tipset mot flyskrekk:

 

Ring det aktuelle flyselskapet og spør om hun får lov til å være i cockpiten under flighten, evt. både takeoff og landing (ikke glem å si hvilken flight og dato det gjelder).

Når autopiloten er på, og dere har mange timer med flyging forran dere, har pilotene tid til å svare på all verdens spørsmål.

Ingenting er bedre for folk med flyksrekk enn å få forklart hvor sikkert og kontrollert flyging foregår av de som flyr flyet.

Det er ihvertfall mitt tips og min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Dersom eg var kaptein, hadde eg blånekta på å ha ein person eg visste hadde flyskrekk i cockpit. Kva om vedkommande får panikk under takeoff? Folk som har panikk handlar ikkje alltid like rasjonelt og vedkommande kan f.eks trekke throttles tilbake, trykke på allslags knottar og gjere mykje ugagn utan at pilotane får gjort så mykje med det. Folk med flyskrekk har INGENTING i cockpit å gjere etter mi meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

SASBraathens sitt kurs " Alt om Reisen" går over 6 kvelder og her får du prate med flypiloter, flygeleder, flyteknisk personell, psykologer og helsepersonell.

Her får man tur i cockpit på SAS FA, trygdt for både piloter og passasjerer..

 

hmmm får nesten lyst til å ta et selv jeg... Men fra lyst til alvor, dette er et kjempe fint tilbud SASBraathens eller Braathens har hatt siden 1983 og en kjempe fint tiltak mot flyskrekk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av sjefene i Avinor(?) hadde veldig flyskrekk.

Dermed tok 333-skvadronen på Andøya henne med opp i cockpit på en Orion og tok utallige landinger hvor de forklarte hva som foregikk under landing og take-off og hele flyvningen generelt, og den flyskrekken er borte nå :)

 

Har du tilgang på en person med PPL-A eller har det selv, prøv å få henne med opp i et småfly etter å ha vist henne flyet og hvor sikkert det er bygd, og forklar henne og vis hvor kontrollert det hele gjøres :)

Det blir kanskje ikke så veldig gøy for henne å få inn utallige faktasetninger om fly og luftfart generelt, men det kan funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det vel mange typer flyskrekk. Ett hjelpemiddel "kurerer" en ting, mens på den andre siden blir det bare værre.

 

- Klaustrofobi

- Høydeskrekk

- "Livet i andres hender"- prinsippet.

- Rykter og historier hørt fra andre, media osv..

- Redselen for panikk.

 

Hvor ligger problemet i denne saken?

 

Noen av disse faktorene kan minkes/kureres der og da ved hjelp av benzodin-baserte medikamenter som Valium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse faktorene kan minkes/kureres der og da ved hjelp av benzodin-baserte medikamenter som Valium.

 

Ville nå være litt mer forsiktig å gi benzodiazepiner i dette tilfellet.

Flere faktorer spiller inn ved bruk av disse, som man i utgangspunktet helst skulle hatt normalt.

 

Benzodin-baserte medikamenter finner vi ofte bivirkninger som f.eks nedsatt reaksjonsevne. Med havlerings tid på nærmere 12 timer ville jeg nok valgt andre ting en diazepam medikamenter som " valium, vival, stesolid" for å minske flyskrekk. Greit om du skal til tannlegen hvor du kan dra hjem etterpå og slappe av, men ikke når du skal på en lengre flyreise hvor du blir rimelig redusert resten av dagen.

 

Selv om benzodiaepiner virker beroligende, angstdempende og søvnfremkallende ville jeg nå heller valgt andre alternativer som f.eks mildere reisesyketabletter som Postafen. Dette får man på apotektet reseptfritt.

 

Benzodiazepiner som oxazepam, diazepam, klorazepat eller de litt mer "sove og angst " preparater som nitrazepam og flunitrazepam er og forblir narkotikum preparater som man helst bør unngå å gi til personer bare for at de lider av "flyskrekk"

 

Så om jeg får legge frem mitt syn og min mening, ville nå jeg helst gitt søstra di en tablett Postafen 30-60 min før avreise.. Da kan det hende hun også får sove litt på turen, og likevel være opplagt og funksjonell når dere kommer frem.

 

Benzodiazepiner er nok beste forslag i akutt fasen av angst, uro og spenningstilstander eller i sjokkfasen ved en krise. I større mengder vil de også virke muskelavslappende..

 

 

En vurderingsak vel å merke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror innlegget til Aleksander dekker det meste. Frykt skyldes oftest det å skulle forholde seg til noe den enkelte oppfatter som ukjent eller uforståelig.

Med andre ord så kan kunnskap være med på å dempe frykt, eksempelvis når det gjelder flyskrekk.

Litt på sidelinjen her; terror er å skape frykt, og frykt er igjen mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Nåja... Dersom eg var kaptein' date=' hadde eg blånekta på å ha ein person eg visste hadde flyskrekk i cockpit. Kva om vedkommande får panikk under takeoff? Folk som har panikk handlar ikkje alltid like rasjonelt og vedkommande kan f.eks trekke throttles tilbake, trykke på allslags knottar og gjere mykje ugagn utan at pilotane får gjort så mykje med det. Folk med flyskrekk har INGENTING i cockpit å gjere etter mi meining. [/quote']

 

Her er det nok delte meninger. Ei venninne av meg fikk komme i cockpit etter at vi hadde kommet på cruisealt. Hun kom tilbake som en ny person! Hun var fortsatt anspent, men den lammende skrekken var borte.

Be søstera di å si fra til cabinbetjeningen om skrekken sin under ombordstigningen, så gjør de alt de kan for å hjelpe henne.

 

GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså å komme fram i cockpit ein liten tur er noko heilt anna enn å sitje der under heile turen. Når ein er komen opp i høgda så er det litt rolegare og mindre hektisk så då hadde det nok gått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...