Gå til innhold

Noen med erfaring fra Flyfoto?


Vidar Solheim

Anbefalte innlegg

Jeg studerer Geografiske Informasjonssystemer på NTNU, og vi driver en del med det som kalles fjernanalyse. Det kan være alt fra kranobservasjon, flyfoto til satelittdata.

Høyde over bakken avhenger av hvilken skala du ønsker bildet i. Dess høyere du tar bildet fra, dess mer informasjon vil du få med i bildet, altså dekker du et større område.

Det er mange typer flyfoto, men som oftest bruker vi de som er tatt rett overnfra og ned, for å georeferere bildet i forhold til punkt på bakken som vi har kjente koordinater på.

Skala er altså et viktig punkt, i tillegg må man tenke på at hvis man tar bildet for høyt oppe, vil data langt ute til sidene bli vist "skjevt" i fotoet.

Masse mer å skrive, men hva som er vanlig høyde er jeg ikke helt sikker på.

Vil tro fra 500 - 1500 m er vanligst, men at man helt sikkert går høyere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper en del "flyfoto" på jobben i forbindelse med bygg vi eier etc. Tidligere har vi måttet ty til fly for å få tatt de bildene vi ønsker, men nå er vi gått helt over til ballongfoto.

Dette er jo bilder som ikke dekker så store geografiske områder, men store nok til at det tidligere har vært flyfoto som har vært alternativet.

Vi bruker to forskjellige firmaer for disse jobbene, og det er sikkert mange fler. Disse har nok spist en god del av forretningsgrunnlaget for flyfoto, i.o.m. at det er betydelig rimligere å sende opp en ballong vs. et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært på så utrolig mange oppdrag, men har blitt 1-2 siden jeg tok flysertifikatet. Fotografen ønsket å fly så lavt som overhodet mulig, men her må man jo ta sikkerhet og støy i hensyn (min 500 ft AGL). Som sagt kan jo dette varriere litt fra hvilken typer bilder man ønsker, detaljebilder av enebolig eller oversiktsbilde av borhets lag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut arealet av et bilde tar du;

 

Flyhøyde x lengden på sidene i bildet/brennvidde

 

Eks; 960m x 0,23m/0,153m =1443meter

 

Da har du lengden på den ene siden, og det er bare å bruke arealformelen som du sikkert kan.

 

Dette er dog med analogt kamera, hvordan det blir med digitalt vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at det var beregnet for vertikal fotografering ja. Hvis du skal fotografere på skrå blir det straks verre, men da ser jeg heller ikke helt vitsen i å vite arelet??? Men det kommer jo litt an på hva du skal bruke det til. Vi bruker ihvertfall bare vertikale bilder når vi digitaliserer kart;)Men når det er sakt har jeg noen flybilder tatt på skrå av Fotonor. Litt vanskelig å bedømme høyden, men vil tro det er omtrent 1000 moh. Har desverre ikke lov til å legge dem ut her. Foresten en fin tid å ta flybilder nå med tanke på løv på trærne og solhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært på så utrolig mange oppdrag' date=' men har blitt 1-2 siden jeg tok flysertifikatet.[/quote']

 

Det er vel kun lov å ta bilder til privat bruk når man har PPL?

Om man skal ta seg betalt for det, og om bildene skal brukes offentlig, må man vel ha CPL og få godkjenning av Luftfartstilsynet? Eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så har du ikke lov til å ta bilder fra luften uten fototillatelse. Det har heller ikke noe med CPL å gjøre, fordi du tar ikke betalt for flygingen, men for produktet du selger etterpå. Du er nødt til å ha fototillatelse, og det får du sjelden om du ikke er pressefotofraf, eller har en utdannelse innen faget. Medier og kommunikasjon gjelder IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves tillatelse fra NSM for å gjøre opptak fra luften over norsk territorium. Unntatt fra dette kravet, er passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk, samt opptak som gjøres i henhold til de av Norge ratifiserte rustningskontrollavtaler. Du kan søke om tillatelse her

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves tillatelse fra NSM for å gjøre opptak fra luften over norsk territorium. Unntatt fra dette kravet' date=' er passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk, samt opptak som gjøres i henhold til de av Norge ratifiserte rustningskontrollavtaler. Du kan søke om tillatelse her

 

I tillegg må man undertegne taushetserklæring og skjema for sikkerhetsklarering. Forøvrig er ikke behandlingstida på slike søknader 3-6 uker som det står, men nærmere 3 måneder, fikk jeg vite.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...