Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har noe erfaring med flyfoto? Gjerne noen tips til dette?

 

Hvor høyt er normalt å fly når man tar flyfoto og slikt?

 

Og hvordan kan man regne ut hvor mye man får med seg (areal, fra en viss høyde med en brenvidde på feks. 18mm?)

Skrevet

Jeg studerer Geografiske Informasjonssystemer på NTNU, og vi driver en del med det som kalles fjernanalyse. Det kan være alt fra kranobservasjon, flyfoto til satelittdata.

Høyde over bakken avhenger av hvilken skala du ønsker bildet i. Dess høyere du tar bildet fra, dess mer informasjon vil du få med i bildet, altså dekker du et større område.

Det er mange typer flyfoto, men som oftest bruker vi de som er tatt rett overnfra og ned, for å georeferere bildet i forhold til punkt på bakken som vi har kjente koordinater på.

Skala er altså et viktig punkt, i tillegg må man tenke på at hvis man tar bildet for høyt oppe, vil data langt ute til sidene bli vist "skjevt" i fotoet.

Masse mer å skrive, men hva som er vanlig høyde er jeg ikke helt sikker på.

Vil tro fra 500 - 1500 m er vanligst, men at man helt sikkert går høyere og.

Skrevet

Vi kjøper en del "flyfoto" på jobben i forbindelse med bygg vi eier etc. Tidligere har vi måttet ty til fly for å få tatt de bildene vi ønsker, men nå er vi gått helt over til ballongfoto.

Dette er jo bilder som ikke dekker så store geografiske områder, men store nok til at det tidligere har vært flyfoto som har vært alternativet.

Vi bruker to forskjellige firmaer for disse jobbene, og det er sikkert mange fler. Disse har nok spist en god del av forretningsgrunnlaget for flyfoto, i.o.m. at det er betydelig rimligere å sende opp en ballong vs. et fly.

Skrevet

Nå har ikke jeg vært på så utrolig mange oppdrag, men har blitt 1-2 siden jeg tok flysertifikatet. Fotografen ønsket å fly så lavt som overhodet mulig, men her må man jo ta sikkerhet og støy i hensyn (min 500 ft AGL). Som sagt kan jo dette varriere litt fra hvilken typer bilder man ønsker, detaljebilder av enebolig eller oversiktsbilde av borhets lag. :)

Skrevet

Åpne vinduet om mulig, og om du tar bilde med stort objektiv så sitt på motsatt side av flyet, ellers vil du få meget store vibrasjoner i objektivet som følge av turbulens når luften blåser mot det. Rask lukkertid er et nøkkelord! Heller noe høyere ISO enn noe lavere Tv!

Skrevet

For å finne ut arealet av et bilde tar du;

 

Flyhøyde x lengden på sidene i bildet/brennvidde

 

Eks; 960m x 0,23m/0,153m =1443meter

 

Da har du lengden på den ene siden, og det er bare å bruke arealformelen som du sikkert kan.

 

Dette er dog med analogt kamera, hvordan det blir med digitalt vet jeg ikke...

Skrevet

Blir ikke det veldig forenklet mtp at du da sikkert regner med vertikal fotografering? -Og i og med at du i så fall har tatt høyde for kvadratisk foto og ikke i et "vanlig" format? Om du fotograferer på skrå vil jo nærmeste "kant" på bildet være kortere på bakken enn kanten lengst bort på bildet...

Skrevet

Glemte å nevne at det var beregnet for vertikal fotografering ja. Hvis du skal fotografere på skrå blir det straks verre, men da ser jeg heller ikke helt vitsen i å vite arelet??? Men det kommer jo litt an på hva du skal bruke det til. Vi bruker ihvertfall bare vertikale bilder når vi digitaliserer kart;)Men når det er sakt har jeg noen flybilder tatt på skrå av Fotonor. Litt vanskelig å bedømme høyden, men vil tro det er omtrent 1000 moh. Har desverre ikke lov til å legge dem ut her. Foresten en fin tid å ta flybilder nå med tanke på løv på trærne og solhøyde.

Skrevet
Nå har ikke jeg vært på så utrolig mange oppdrag' date=' men har blitt 1-2 siden jeg tok flysertifikatet.[/quote']

 

Det er vel kun lov å ta bilder til privat bruk når man har PPL?

Om man skal ta seg betalt for det, og om bildene skal brukes offentlig, må man vel ha CPL og få godkjenning av Luftfartstilsynet? Eller tar jeg helt feil der?

Skrevet

Nei, en linje som heter "Kart og Oppmåling" ved Gauldal VGS, 2 årig linje som ikke vil finnes etter neste år pågrunn av kunnskapsløftet. Faget er en blanding av alt som har med landmåling å gjøre.

Skrevet

Sorry for å dra opp tråden igjen, men har endel spørsmål ang. flyfoto...

La oss si at jeg tar et bilde av huset mitt når jeg er ute å flyr, og en annen kar kommer å sier at han gir meg 100kr for bildet, kan ikke jeg da selge det? eller er det et krav til å ha CPL?

Skrevet

I prinsippet så har du ikke lov til å ta bilder fra luften uten fototillatelse. Det har heller ikke noe med CPL å gjøre, fordi du tar ikke betalt for flygingen, men for produktet du selger etterpå. Du er nødt til å ha fototillatelse, og det får du sjelden om du ikke er pressefotofraf, eller har en utdannelse innen faget. Medier og kommunikasjon gjelder IKKE.

Skrevet

Det kreves tillatelse fra NSM for å gjøre opptak fra luften over norsk territorium. Unntatt fra dette kravet, er passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk, samt opptak som gjøres i henhold til de av Norge ratifiserte rustningskontrollavtaler. Du kan søke om tillatelse her

 

 

Skrevet
Det kreves tillatelse fra NSM for å gjøre opptak fra luften over norsk territorium. Unntatt fra dette kravet' date=' er passasjerer i luftfartøy i rute- charter- eller taxitrafikk, samt opptak som gjøres i henhold til de av Norge ratifiserte rustningskontrollavtaler. Du kan søke om tillatelse her

 

I tillegg må man undertegne taushetserklæring og skjema for sikkerhetsklarering. Forøvrig er ikke behandlingstida på slike søknader 3-6 uker som det står, men nærmere 3 måneder, fikk jeg vite.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...