Gå til innhold

Norsk flyregister (online)


David Gabrielsen

Anbefalte innlegg

Har en idé om å lage et fritt online norsk flyregister, og lurer på om dere har noen tips/innspill på hva som bør være lagret av informasjon, og hva man bør kunne søke på/filtere på osv.

 

Med ordet "fritt" tenker jeg da i wikipedia's ånd, slik at alle har lov til å oppdatere registeret med bilder og informasjon.

 

Kom med innspill her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Gi meg en liste over de forskjellige motortypene som norske fly _kan_ ha

(eks forbrenningsmotor, turbodrevet, etc, etc.)

 

2. Gi meg en liste over de forskjellige flytypene

(eks fast vinge, helikopter, gyrokopter, etc, etc)

 

1. Stempemmotor, Stjernemotor, Turboviftemotor, Turboprop, Jet, Dieselotor.

 

2. Fixed Wing, Helikopter, Mikrofly, Seilfly, Gyrokopter, Airliner, Småfly(lavvinget/høyvinget), Motorglider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemotor er da også en stempelmotor, og dieselmotor kan også være stempelmotor ;)

EDIT: Så har vi jo outrunner-stjernemotorer, blir vel egentlig vanskelig å rangere på den måten.

Jeg foreslår å dele motorkategorien i tre, så man får tre "rullgardiner" etterhverandre.

 

For eksempel;

Single - Piston -100LL

Twin - Turboprop - JetA1

 

Og også en input-box der man kan skrive motornavn, om man vet det. (eks. "Textron Lycoming IO-360 L2A")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte innspill!

 

Erlend, kunne du ha gitt meg alle mulige alternativene i disse tre "rullegardinene"?

 

den første er jo antall motorer, men der ser jeg for meg en inputboks som kun tillater tall, den tredje boksen er vel i og for seg grei, siden der snakker vi vel strengt tatt kun om tre alternativer (100LL, Jet A1 og INGENTING).

 

Men den andre boksen.. klarer du å gi meg en komplett liste? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker' date=' men er det noen som kan belyse om hvorvidt et slikt register vil være lovlig iht. datatilsynet? [/quote']

 

Sjekk Lovdata. To utdrag, merk §11, punkt e:

 

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger

 

Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for

 

a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,

b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,

c) å vareta den registrertes vitale interesser,

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,

e) å utøve offentlig myndighet, eller

f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.

 

 

§ 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger

 

Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles

 

a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9,

b) bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet,

c) ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker,

d) er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen, og

e) er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig ut fra formålet med behandlingen, jf. § 27 og § 28.

 

Senere behandling av personopplysningene for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål anses ikke uforenlig med de opprinnelige formålene med innsamlingen av opplysningene, jf. første ledd bokstav c, dersom samfunnets interesse i at behandlingen finner sted, klart overstiger ulempene den kan medføre for den enkelte.

 

 

EDIT: punkt e i §11 er viktig, skal du ha et slikt register, må det holdes kontinuerlig oppdatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...