David Gabrielsen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Har en idé om å lage et fritt online norsk flyregister, og lurer på om dere har noen tips/innspill på hva som bør være lagret av informasjon, og hva man bør kunne søke på/filtere på osv. Med ordet "fritt" tenker jeg da i wikipedia's ånd, slik at alle har lov til å oppdatere registeret med bilder og informasjon. Kom med innspill her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Eier(e), litt tekniske data (cruise, climb, vekt, range osv.) bilder (både inne og ute) litt historie (viss interessant i alle fall) bare noen ting jeg kom på i farten. BTW: hadde jo vært fint å ha noe slikt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Mhm. Det var det jeg spurte om du ville være med å lage, husker du? Jeg har tenkt på å lage en side som omhandler kun real-aviation. Ikke sim. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 stemmer du spurte om det Olaf, men jeg har ikke hørt noe fra deg i ettertid. Denne siden vil KUN ha norske fly/helikoptere/mikrofly osv BTW. Jeg må også begrense meg til maks ett bilde pr. fly pga ikke veldig stor serverplass. Takk for innspill Jon! Keep'em coming Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Keep'em coming OK: Base, leiemulighet/pris (på de som er aktuell for det, kanskje ikke på NAX sine 737er ol. :grin:), produksjons-år, type og fabrikant (*spøk* hvor myke setene er, hvilke matter som ligger i golvet, flysyke-statistikk *spøk*) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 flott, apropo registreringsnummer, vil det holde og sette av 6 bytes til dette? Jeg tenker på om hvorvidt noen norske millitærfly har lengre registreringsnummer enn 6 tegn.. EDIT : Eller kanskje det ikke er så lurt å legge ut data om millitærflyene?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Vet ikke hva man kaller registreringsnummer ifm dette men... For Orions del har man noe som heter Bureau number (BuNo). Det er sekssifret. F.eks. har vi 163296 som er en av fire norske P-3C UIP. Reg? er 3296. Kilde: Borst, Marco PJ & Dubbeldam, Jaap. P-3 Orion volume 2". Nederland: P-3 Orion Research Group. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 hmm.. trur vi starter med sivile fly jeg, eller hur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Kan noen av dere svare på et par spørsmål? 1. Gi meg en liste over de forskjellige motortypene som norske fly _kan_ ha (eks forbrenningsmotor, turbodrevet, etc, etc.) 2. Gi meg en liste over de forskjellige flytypene (eks fast vinge, helikopter, gyrokopter, etc, etc) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom André Brenna Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 leiemulighet/pris (på de som er aktuell for det' date=' kanskje ikke på NAX sine 737er ol. :grin [/quote'] Det går vel ann og leie en 733 av NAX også om du betaler godt nok..?? :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 leiemulighet/pris (på de som er aktuell for det' date=' kanskje ikke på NAX sine 737er ol. :grin [/quote'] Det går vel ann og leie en 733 av NAX også om du betaler godt nok..?? :crazy: Jo da, men det er vel ikke aktuellt for så veldig mange så vis noen vil det kan de jo ringe å få prisen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 1. Gi meg en liste over de forskjellige motortypene som norske fly _kan_ ha(eks forbrenningsmotor, turbodrevet, etc, etc.) 2. Gi meg en liste over de forskjellige flytypene (eks fast vinge, helikopter, gyrokopter, etc, etc) 1. Stempemmotor, Stjernemotor, Turboviftemotor, Turboprop, Jet, Dieselotor. 2. Fixed Wing, Helikopter, Mikrofly, Seilfly, Gyrokopter, Airliner, Småfly(lavvinget/høyvinget), Motorglider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Stjernemotor er da også en stempelmotor, og dieselmotor kan også være stempelmotor EDIT: Så har vi jo outrunner-stjernemotorer, blir vel egentlig vanskelig å rangere på den måten. Jeg foreslår å dele motorkategorien i tre, så man får tre "rullgardiner" etterhverandre. For eksempel; Single - Piston -100LL Twin - Turboprop - JetA1 Og også en input-box der man kan skrive motornavn, om man vet det. (eks. "Textron Lycoming IO-360 L2A") Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 flotte innspill! Erlend, kunne du ha gitt meg alle mulige alternativene i disse tre "rullegardinene"? den første er jo antall motorer, men der ser jeg for meg en inputboks som kun tillater tall, den tredje boksen er vel i og for seg grei, siden der snakker vi vel strengt tatt kun om tre alternativer (100LL, Jet A1 og INGENTING). Men den andre boksen.. klarer du å gi meg en komplett liste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Aron Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Ikke sikkert at private flyere ønsker å havne i flere register enn høyst nødvendeig. Forøvrig er norsk luftfartsregister tilgjengelig på www.luftfartstilsynet.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 vel, vi trenger ikke ha med eiere, hvis dette ikke er tillat. Jeg må innrømme at jeg har lite kunnskap om hva datatilsynet sier om dette. Jeg prøvde å søke etter åpenbare fly i det registeret du henviste til, men fant ingenting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00002/Utdrag_fra_Norges_luf_2695a.doc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 takker, men er det noen som kan belyse om hvorvidt et slikt register vil være lovlig iht. datatilsynet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 ...siden der snakker vi vel strengt tatt kun om tre alternativer (100LL' date=' Jet A1 og INGENTING).[/quote'] MOGAS (92/95/98 Oktan, etc.) da? Forøvrig hører norske gyrokopter inn under mikrofly, og mikrofly deles i fire kategorier (tre-akse, trike, gyrokopter, og hybrid) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Erlend, kunne du ha gitt meg alle mulige alternativene i disse tre "rullegardinene"? Et lite problem, jeg har ikke peiling på alle typene :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 takker' date=' men er det noen som kan belyse om hvorvidt et slikt register vil være lovlig iht. datatilsynet? [/quote'] Sjekk Lovdata. To utdrag, merk §11, punkt e: § 8. Vilkår for å behandle personopplysninger Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås, b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse, c) å vareta den registrertes vitale interesser, d) å utføre en oppgave av allmenn interesse, e) å utøve offentlig myndighet, eller f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen. § 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9, b) bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet, c) ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker, d) er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen, og e) er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig ut fra formålet med behandlingen, jf. § 27 og § 28. Senere behandling av personopplysningene for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål anses ikke uforenlig med de opprinnelige formålene med innsamlingen av opplysningene, jf. første ledd bokstav c, dersom samfunnets interesse i at behandlingen finner sted, klart overstiger ulempene den kan medføre for den enkelte. EDIT: punkt e i §11 er viktig, skal du ha et slikt register, må det holdes kontinuerlig oppdatert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Takk for opplysningene Michelle. Hele konseptet med "wikipedisk ånd" faller jo i grus da, fordi et slikt system vil jo aldri være 100% oppdatert hele tiden. Men hvis vi utelater eier, og kun konsentrerer oss om den norske flyparken, vil disse paragrafene fortsatt gjelde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Kan du ikke la eier stå som Private i stedet? De som virkelig vil vite hvem som eier et eller annet fly kan jo bare sjekke opp i Luftfartøyregisteret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 meget godt poeng Andreas. De offentlige flyene tar vel ingen skade av om står der, feks flyene til SAS Braathens, NAX og Widerøe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Sandra Aitken Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Nettopp. Ekskluder navn, skriv privat i stedet, og du burde være på rett side av lovverket Merk: jeg er ikke advokat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Merk: jeg er ikke advokat Ennå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.