Gå til innhold

Kapteiner slutter i protest


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det er jo veldig sant som han sier, husker ikke helt om det står i denne artikkelen, men:

 

Om en flykaptein har lyst til å utgjøre en sikkerhetsrisiko, så trenger han/hun da ikke å ta med noe inn i cockpit. Det er da bare å styrte flyet ved første og beste anledning.

De blir supersjekket på flyplassen, men 30 minutter etter er det DE og bare DE som er ansvarlig for akkurat det samme som de blir sjekket for...

 

Tyder på at all privatisering/konkurranseutsetting på slike sikkerhetstjenester gjør at selskapene må lokke til seg folk som synes det er litt for kult å gå i uniform, bruke og vise makt og som garantert presterer å si: "Kan jeg få se legIMItasjon". (vi møter jo dem av og til som dørvakter i helgene "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flykapteinen mener at han mange ganger blir grundigere sjekket enn vanlige passasjerer.

 

Er det så rart da? Han er jo den viktigste personen ombord, og har makt til å gjøre hva han vil med flyet.

 

Den grundige sjekken går rett og slett på sikkerheten løs, hevder flykapteinen.

 

Dette sier han, ifølge NRK ihvertfall, etter at han sier at de må "roe seg ned" etter sikkerhetskontrollen. Hvis det er slik at piloter blir opphisset og fornærmet etter slike kontroller, så lurer jeg på om de takler presset bra ellers i luftfarten. Er det ikke stort sett fokus på sikkerhet hele tiden da? Hvis han er så fokusert på sikkerheten, burde han heller prøve å beholde roen og arbeids atmosfæren god for andre ansatte framfor å stenge passasjerer ute for å roe seg ned.

 

Men dette er jo bare NRK sin side av saken, det er sikkert mye vi ikke får vite.

Uansett synes jeg det er bra at luftfarten fokuserer på sikkerheten i utgangspunktet, selv om det er fem ansatte i Widerøe som ikke liker det.

 

Men det er helt klart vanskelig å se situasjonen utenfra. Men vi har jo ansatte i Widerøe her på forumet som kanskje kan komme med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sikkerhetssjekkingen må oppleves som ganske ille når kapteinen slutter i jobben sin!

Han trives helt sikkert i jobben som flyver,men de følelsesmessige belastningene ved sikkerhetssjekkingen er tydeligvis så ubehagelige og føles så krenkende at det ødelegger sinnsroen og konsentrasjonen han trenger for å utføre jobben sin.Og dreper gleden og tilfredstillelsen det er å gå på jobb,eller:etter å ha utført en god jobb.

 

Som oljearbeider hadde jeg 12-15 reiser i året fra Tr.heim til Stavanger,og vi ble alltid grundig sjekket på heliporten både på ut og innreise,men opplevde det aldri som ubehagelig.

Derimot var det veldig ubehagelig i sikkerhetskontrollen på den sivile terminalen,jeg følte meg veldig mistekeliggjort og,ja,trakkassert:Etter å ha ytet maksimalt i 14 dager med å få opp oljemilliardene til landet mitt,blir jeg ønsket velkommen tilbake til samfunnet som en forbryter og en

suspekt person:Er det dette landet jeg jobber for,er det disse menneskene vi sliter ute på plattformen for?

(Man gjør seg slike tanker av og til)

Det føles veldig personlig krenkende i allefall,det er helt sikkert,og er det slik samfunnet blir i fremtiden,tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv at det er litt rart pilotene må gå imellom dette.

 

Se det på denne måten da. En pilot blir sjekket i huet og ræva etter ting, men er faktisk den som uten vanskeligheter kan plante flyet i bakken om han så vil.

En pilot trenger ikke våpen for å drepe passasjerene ombord. Han trenger bare skyve stikka fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med securitasvaktene da Tarjei? Er det ikke like aktuelt at de som måtte ønske å få et eller annet ulovlig ombord på et fly tropper opp på døra til en av dem? Og truer dem med det samme? Hvorfor kan man så absolutt stole på en securitasvakt med 18 ukers "flyplasskurs", men ikke på en flyger, lufthavnbetjent eller Shellmann?

 

Det finnes 1000 huller i det systemet som eksisterer i dag. Dersom du vil ha noe ulovlig ombord er det ingen problemer og det vet du veldig godt! Derfor blir sikkerhetsopplegget som er rettet mot ansatte på flyplasser i dag et spill for galleriet. Et glansbilde. Tror du virkelig at en terrorist, ville ha noen som helst problemer med å få med seg ulovligheter ombord, bare fordi de nå ikke får ha det i ei vannflaske? Nei. Dette koster bare en formue til veldig, veldig liten nytte!

 

Som en lufthavnbetjent på en ganske stor flyplass i norge sa: "Flyplassen har aldri vært så usikker som den er nå... Jeg har jobbet her i 20 år. Vi er 40 personer i brann og redningstjenesten, mens Securitas er nå passert over 160! Og flesteparten av dem er unge gutter med et lite kurs... Det er de som passer på, mens vi er vingeklippet og mistenkeliggjort. Hva er ID kortet som vi leverte utfyllende politiattest for å få verd egentlig?"

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier han, ifølge NRK ihvertfall, etter at han sier at de må "roe seg ned" etter sikkerhetskontrollen. Hvis det er slik at piloter blir opphisset og fornærmet etter slike kontroller, så lurer jeg på om de takler presset bra ellers i luftfarten. Er det ikke stort sett fokus på sikkerhet hele tiden da? Hvis han er så fokusert på sikkerheten, burde han heller prøve å beholde roen og arbeids atmosfæren god for andre ansatte framfor å stenge passasjerer ute for å roe seg ned.

 

Jeg tror, etter det du sa der, at du aldri har vært ordentlig forbannet.

Når du blir virkelig sint og frsutrert, så sitter det inne i deg i en god stund. Jeg skjønner det godt at de må roe seg ned en stund etterpå, for om du umiddelbart går i gang med arbeidsoppgaven, så vil du være ukonsentrert og ha dette i bakhodet og sitte og la deg "vippe av pinnen" av det som plager deg noe vanvittig.

Det er som når man opplever et samlivsbrudd/skilsmisse med kvinnen du har vært sammen med i 10 år, mange tar seg noen dager fri fra jobben for å hente seg inn igjen.

Det går rett og slett på det psykiske, og jeg tror denne kapteinen takler det presset i luften meget bra, han har tross alt fløyet en stund da han er 54 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like aktuelt at de som måtte ønske å få et eller annet ulovlig ombord på et fly tropper opp på døra til en av dem? Og truer dem med det samme? Hvorfor kan man så absolutt stole på en securitasvakt med 18 ukers "flyplasskurs",

 

 

Og her traff du spikeren rett på hodet!

 

 

Hvor mye forebyggende arbeid tror dere PST kunne gjøre mot terrorvirksomhet for de pengene vi bruker på svinepelser i polyesteruniform på alle flyplassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er vitsen med å ta med noe du kan bruke til å styrte flyet, når du flyr det selv? Som ganske mange har sagt alt, trenger de bare å skyve stikka framover

 

Vel, flesteparten som flyr ønsker ikke med vilje å gjøre noe slikt. Men det er klart at om du våkner kl 0200 på natta av at tre maskerte menn står i senga di med maskinpistoler mot hodet ditt, kjerringa sitt, og ungene sitt, og sier at: "hør her mister pilot, enten tar du med denne våpenkassa ombord i flyet imorgen, eller så blåser vi huet av familien din". Hva ville du gjort da ? Sagt: ikke [*********], bare skyt du tøffen ?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg ville gjort det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med securitasvaktene da Tarjei? Er det ikke like aktuelt at de som måtte ønske å få et eller annet ulovlig ombord på et fly tropper opp på døra til en av dem? Og truer dem med det samme? Hvorfor kan man så absolutt stole på en securitasvakt med 18 ukers "flyplasskurs", men ikke på en flyger, lufthavnbetjent eller Shellmann?

 

Det finnes 1000 huller i det systemet som eksisterer i dag. Dersom du vil ha noe ulovlig ombord er det ingen problemer og det vet du veldig godt! Derfor blir sikkerhetsopplegget som er rettet mot ansatte på flyplasser i dag et spill for galleriet. Et glansbilde. Tror du virkelig at en terrorist, ville ha noen som helst problemer med å få med seg ulovligheter ombord, bare fordi de nå ikke får ha det i ei vannflaske? Nei. Dette koster bare en formue til veldig, veldig liten nytte!

 

Joda, jeg har aldri nektet for at det er huller i systemet. Og det er helt klart muligheter for forbedring. Men det er utrolig vanskelig å lage ett vanntett system. Har du forslag til ett 100% vanntett system så er jeg sikker på at avinor vil snakke med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten tar du med denne våpenkassa ombord i flyet imorgen, eller så blåser vi huet av familien din". Hva ville du gjort da ? Sagt: ikke [*********], bare skyt du tøffen ?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg ville gjort det ihvertfall.

 

neida, jeg er helt enig med deg der, men for en flyver ville den enkleste måten å gjøre det på være å "synke unormalt fort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, flesteparten som flyr ønsker ikke med vilje å gjøre noe slikt. Men det er klart at om du våkner kl 0200 på natta av at tre maskerte menn står i senga di med maskinpistoler mot hodet ditt, kjerringa sitt, og ungene sitt, og sier at: "hør her mister pilot, enten tar du med denne våpenkassa ombord i flyet imorgen, eller så blåser vi huet av familien din". Hva ville du gjort da ? Sagt: ikke [*********], bare skyt du tøffen ?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg ville gjort det ihvertfall.

Jeg synes dette høres utrolig søkt ut, og jeg blir skeptisk over at at en pilot går rundt og tenker ut slike hollywoodplott. Er Bruce Willis med på flyet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, flesteparten som flyr ønsker ikke med vilje å gjøre noe slikt. Men det er klart at om du våkner kl 0200 på natta av at tre maskerte menn står i senga di med maskinpistoler mot hodet ditt, kjerringa sitt, og ungene sitt, og sier at: "hør her mister pilot, enten tar du med denne våpenkassa ombord i flyet imorgen, eller så blåser vi huet av familien din". Hva ville du gjort da ? Sagt: ikke [*********], bare skyt du tøffen ?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg ville gjort det ihvertfall.

Jeg synes dette høres utrolig søkt ut, og jeg blir skeptisk over at at en pilot går rundt og tenker ut slike hollywoodplott. Er Bruce Willis med på flyet?

 

Hehe, dette er ikke noe jeg har klekket ut, men noe som visstnok har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke den høyeste IQen de som utformer disse sikkerhetsreglene. Som Goffen sier så er det bare å banke på døra og si mat og kaffe så lukker de opp. Nei, men alvorlig talt; de serveres mat på lengre flighter, da kunne jo et terrornettverk stupe fremover og overmane de. Det finnes jo alltids muligheter. Det er like lett som før sikkerhetskontrollen. Atomalderen-Sikkerhetsalderen det er faktisk blitt en ny historisk epoke i verden. Det er latterlig, dyrt og helt unødvendig. Sikkerhetskontroll for sikkerhetskontrollens skyld ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke den høyeste IQen de som utformer disse sikkerhetsreglene.
Snittet på IQ er sannsynligvis noenlunde det samme som de som skriver her. Det er praktiseringen det er noe steingalt med. Hensikten med reglene er å avverge eventuelle terroranslag mot luftfarten. Jeg tror det er mye hold i det pressen skriver, som også underbygges av brevet som er sendt til Avinor med kopi til Luftfartstilsynet.

 

I verdenen utenfor Securitas er det noe som kalles risikoanalyse. Noe tyder på at begrepet ikke er tema i opplæringen, eller at noen av blåskjortene ikke skjønner hva begrepet innebærer. Å vurdere ei dame i rullestol eller ei mor med barn med flaske på kortbanenettet som stor risiko, er for meg ubegripelig. Og når piloter som security har sett og snakket mange ganger blir avkrevd legitimasjon på kortbane, har vi nådd idiotiet. Men du verden, etter noen ukers kurs er man sikkert så trigget på å ta "terrorister" at man blir blind i forholdet regelverk kontra fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aftenposten-artikkel ---> Gjør dette ikke noe bedre for sikkerhet på flyplassen??

[På ironi tanke] Lurer om de også krever politiattest, ID-kort, sjekking av brennmenn (altså, de som ikke er inne på jobben på flyplassen) og ambulansefolka samt at de tar sikkerhetskurset på forhånd FØR de får komme inn i flyplassen og redder oss folka fra brennende fly som har kræsjet inne i flyplass-området??? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den saken sier det meste om Avinor.

Securitaspersonell uten politimyndighet kan jobbe der med et lite kurs, mens politibetjenter med en lang utdanning innen feltet og med politimyndighet får ikke jobbe der før de gjør det samme de har vært gjennom tidligere.

Hurra til privatisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vi som kjører Flybussekspressen til å fra Gardermoen må også gjennom en sikkerhetskontroll i fra Høsten av, kan jo hende at det en sjåfør som har skumle hensikter, helvetes Avinor "" Men når det gjelder disse unge jævla tyttebærplukkerene av såkalte vektere har vi blitt plaget av dem på OSL, når vi står parkert på bussparken, tar på PAX eller når vi laster av PAX, kommer bort til sjåføren og krever å se inni i bussen og sjekke ut bagasje osv og spør på en røff måte om hva jeg gjør her og hva er mine hensikter osvv.. Hallo! Jeg står i uniform og en 15 meter lang buss merket godt med logoer i både hode og ræva og på sidene på bussen og noen vektere rett og slett spydig mot oss, dette gjelder da spesielt unge vektere på OSL. Skal ikke ta alle sammen der oppe, noen er veldig koselig også og høflige også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...