Gå til innhold

Pretty close... ouchhh...


Arvid Lillerud

Anbefalte innlegg

Virker veldig amatørmessig,spør du meg.

Det skal ikke være folk,eller noe annet heller,på helidekket når helikopteret skal ta av.

På videoen ser vi at den ene av helidekkmannskapet gir "thumbs up"-signal til piloten:"deck is clear", mens han selv står på helidekket ""I tillegg kommer en annen person løpende og forsvinner bak halebommen,noe piloten tydeligvis ikke oppfatter ,eller muligens ignorerer.

Hva denne personen hadde bak halebommen å gjøre kan vi bare spekulere på.

Uansett:Dette er bare enda et eksempel på at en ulykke ikke

har en enkelt årsak,men er en kjede av farlige forhold/hendelser.

Heldigvis gjikk det noenlunde bra...

"FLAKKS",sa Severin Suveren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang jeg så bølgene skjønte jeg nesten at det der kom til å gå åt h***te! Det er vel en grunn til at de fleste ship-based helikoptrene har en harpun eller lignende til å feste seg til dekket med! Hvis jeg ikke husker helt feil så trekker harpunen på Lynx helikopteret ned til dekket med 6 tonns trykk....Hans Petter, du kan vel bekrefte/avkrefte dette. Så forresten en video en gang av en amerikansk Sea Hawk, der de faktisk ble vinsjet ned på dekk "" Er ikke helt sikker på hvordan det gjøres i praksis, men etter hva jeg skjønte så brukte de vinsj for å sikte seg inn på dekket i ruske vær. Ikke slik som i Lynx operasjoner m.a.o. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang jeg så bølgene skjønte jeg nesten at det der kom til å gå åt h***te! Det er vel en grunn til at de fleste ship-based helikoptrene har en harpun eller lignende til å feste seg til dekket med! Hvis jeg ikke husker helt feil så trekker harpunen på Lynx helikopteret ned til dekket med 6 tonns trykk....Hans Petter, du kan vel bekrefte/avkrefte dette. Så forresten en video en gang av en amerikansk Sea Hawk, der de faktisk ble vinsjet ned på dekk "" Er ikke helt sikker på hvordan det gjøres i praksis, men etter hva jeg skjønte så brukte de vinsj for å sikte seg inn på dekket i ruske vær. Ikke slik som i Lynx operasjoner m.a.o. ""

 

Harpunen til Lynx er meget kraftig. Da den Britiske krysseren Sheffield ble senket under Falklandskrigen hang Lynx`en fremdeles fast i dekket når fartøyet kantret. På en annen side, er harpunen engasjert og du glemmer å release før take off er det ingen problem å rive den av helikopteret uten at det blir skader på hverken harpun eller helikopter, på grunn av en "share pin" som ryker ved vertikal belastning.

Foruten harpunen har vi mulighet for å bruke negativ pitch på Lynx, og det er det ikke mange andre som kan! 50-60% Torque så vidt jeg husker. Så det skal mye til for å "miste grepet" på dekk med Lynx.

Å operere helikopter uten hjul er også risikosport på grunn av lav friksjon mellom skids og dekk. Et nett hjelper ikke mye i denne sammenhengen. Det man ser på dette klippet er så fjernt fra vår måte å operere på at det nesten er litt komisk.

 

En av grunnene til at det utarbeides SHOLS (Ship Helicopter Operating Limitations) for hver fartøyklasse og helikoptertype får man en god demonstrasjon på her. Det kan være svært utfordrende å drive med denne type operasjoner spesiellt på natt, grov sjø og dårlig sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...