Arvid Lillerud Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Denne chopper piloten har vel ikke helt kontroll her. Matrosen ser for øvrig ut til å være en smule heldig også... A r v i d Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 En ting at matrosen holdt på å bli kutta opp, men en annen ting at det var godt gjort å få helien på plass med ødelagt hale.. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 14. februar 2007 Skrevet 14. februar 2007 Wohoo, ikke bra Btw. så denne videoen for et par år siden så den er ikke ny.. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 14. februar 2007 Skrevet 14. februar 2007 Virker veldig amatørmessig,spør du meg. Det skal ikke være folk,eller noe annet heller,på helidekket når helikopteret skal ta av. På videoen ser vi at den ene av helidekkmannskapet gir "thumbs up"-signal til piloten:"deck is clear", mens han selv står på helidekket I tillegg kommer en annen person løpende og forsvinner bak halebommen,noe piloten tydeligvis ikke oppfatter ,eller muligens ignorerer. Hva denne personen hadde bak halebommen å gjøre kan vi bare spekulere på. Uansett:Dette er bare enda et eksempel på at en ulykke ikke har en enkelt årsak,men er en kjede av farlige forhold/hendelser. Heldigvis gjikk det noenlunde bra... "FLAKKS",sa Severin Suveren Siter
Anders johansen Skrevet 14. februar 2007 Skrevet 14. februar 2007 Hvorfor prøvde de å ta av hvis halen var ødelagt? Siter
Andreas Nysveen Skrevet 14. februar 2007 Skrevet 14. februar 2007 Den ble ødelagt under takeoff. Siter
Pål Næss Skrevet 14. februar 2007 Skrevet 14. februar 2007 han gir ikke thumbs up, han peker til kollegaen at det er en obstruksjon bak på siden, en strap som ikke er fjernet. Så treffer båten en bølge, og saker og ting begynner å skje litt tidligere enn planlagt. Siter
Thomas Ericsson Skrevet 14. februar 2007 Skrevet 14. februar 2007 Er enig med Jan Tore. Man skal IKKE gå bak døren/halebommen når rotorene er i bevegelse. Siter
andreas a berg Skrevet 15. februar 2007 Skrevet 15. februar 2007 Syns dette egenlig var englavakt for piloten også. Kunne jo gått mye værre enn det gjorde. "Flaks på sitt høyeste" Siter
Vidar Martinsen Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Med en gang jeg så bølgene skjønte jeg nesten at det der kom til å gå åt h***te! Det er vel en grunn til at de fleste ship-based helikoptrene har en harpun eller lignende til å feste seg til dekket med! Hvis jeg ikke husker helt feil så trekker harpunen på Lynx helikopteret ned til dekket med 6 tonns trykk....Hans Petter, du kan vel bekrefte/avkrefte dette. Så forresten en video en gang av en amerikansk Sea Hawk, der de faktisk ble vinsjet ned på dekk Er ikke helt sikker på hvordan det gjøres i praksis, men etter hva jeg skjønte så brukte de vinsj for å sikte seg inn på dekket i ruske vær. Ikke slik som i Lynx operasjoner m.a.o. Siter
H S Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Med en gang jeg så bølgene skjønte jeg nesten at det der kom til å gå åt h***te! Det er vel en grunn til at de fleste ship-based helikoptrene har en harpun eller lignende til å feste seg til dekket med! Hvis jeg ikke husker helt feil så trekker harpunen på Lynx helikopteret ned til dekket med 6 tonns trykk....Hans Petter, du kan vel bekrefte/avkrefte dette. Så forresten en video en gang av en amerikansk Sea Hawk, der de faktisk ble vinsjet ned på dekk Er ikke helt sikker på hvordan det gjøres i praksis, men etter hva jeg skjønte så brukte de vinsj for å sikte seg inn på dekket i ruske vær. Ikke slik som i Lynx operasjoner m.a.o. Harpunen til Lynx er meget kraftig. Da den Britiske krysseren Sheffield ble senket under Falklandskrigen hang Lynx`en fremdeles fast i dekket når fartøyet kantret. På en annen side, er harpunen engasjert og du glemmer å release før take off er det ingen problem å rive den av helikopteret uten at det blir skader på hverken harpun eller helikopter, på grunn av en "share pin" som ryker ved vertikal belastning. Foruten harpunen har vi mulighet for å bruke negativ pitch på Lynx, og det er det ikke mange andre som kan! 50-60% Torque så vidt jeg husker. Så det skal mye til for å "miste grepet" på dekk med Lynx. Å operere helikopter uten hjul er også risikosport på grunn av lav friksjon mellom skids og dekk. Et nett hjelper ikke mye i denne sammenhengen. Det man ser på dette klippet er så fjernt fra vår måte å operere på at det nesten er litt komisk. En av grunnene til at det utarbeides SHOLS (Ship Helicopter Operating Limitations) for hver fartøyklasse og helikoptertype får man en god demonstrasjon på her. Det kan være svært utfordrende å drive med denne type operasjoner spesiellt på natt, grov sjø og dårlig sikt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.