Gå til innhold

C CPT ESSA på söndag 11/2 - VATSIM


Marek Pola

Anbefalte innlegg

Captains,

 

Nu på söndag 11:e februari är det Controller CPT (Controller Practical Test) på ESSA. En utmärkt idé är ju att flyga från en norsk flygplats till eller från ESSA.

 

Kandidat: Jens Wahlbäck.

 

Examiner: Olof Bergenstam (ACCSCA5).

 

Provet börjar 19.00Z (20.00 lokal tid).

 

Var beredda att det kan vara mycket trafik. ""

 

Som vanligt kan Olof be er göra några speciella manövrer för att sätta kandidaten på prov. ""

 

Välkomna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel dette over,men.. fullstendig uenig med deg Einar. En som skal bemanne ATC bør vise at han mestrer uforutsette ting,som f.eks en uerfaren pilot som kanskje gjør noen feil! Når det gjelder det å prestere,stå på en test uansett hva det måtte være,så er det verdiløst om ikke trening,øving,testing er minst like krevende..helst mer,enn det man kan forvente å møte der man skal praktisere. ""

Er det en test,så er det da heller absolutt IKKE meningen at man skal legge til rette for at kandidaten skal få trafikken til å flyte best mulig,men.. teste om kandidaten KLARER å få trafikken til å flyte best mulig,UANSETT hva han møter på av trafikk! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske uenig med deg. Vet ikek nivået til han som skrev tidligere, men er faktisk mye sjanseløse noobs på VATSIM som ikke har peiling på å fly. Om det kommer noen sånne er det ganskje kjipt å sitte der når man ikke kan gjøre noe annet en å forklare hva han skal gjøre.

En Controller utsjekk har som regel MASSE fly fra før, så er ikke bra for nooben heller. Man vil ha mye mer nytte av å prøve en dag det er lite trafikk, så man kan få god veiledning av ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,da får vi være enig om å være uenig da ""

Men

kjipt å sitte der når man ikke kan gjøre noe annet en å forklare hva han skal gjøre.

Her sier/ser du jo selv hvorfor det jeg skrev er viktig. Som Controller vil du en eller annen gang møte på det "problemet".

Hvis du ALDRI har trent/øvd/erfart dette så vil du jo stille så mye dårligere enn om du allerede har vært igjennom det. Man må trene på å bli kreativ "problemløser". Slik jobber hvertfall vi som driver med eliteprestasjoner på professjonell basis.

Og det er ikke få som har takka meg for at jeg var så streng/hard/kompromissløs i en sensor/eksamen/lærer/instruktør/trener-rolle som det jeg er. It pays off in the end! ""

Tenk om pilotene skulle la være å trene jevnlig på abnormal situations. At man bare skulle sløyfe abnormals på en oppflyvning. Bare for å få en enklest mulig reise.

 

Som god pedagog vil jeg også kommentere sitatet lenger opp.

"Kjipt" .. et negativt ladet ord som ALDRI bør forkomme hos en som skal prestere noe. Gjør det om.. til f.eks "vanskelig,men utfordrende". Du må selvfølgelig før det, gjøre et grunnarbeid med deg selv. Være positiv,fortelle deg selv at man liker utfordringer,at det er gøy når man må gå i kjeller'n for å hente ut enda mer av seg selv. Om jeg var ATC,ville jeg da hatt innstillingen "YES,endelig fikk jeg en noob som ikke er helt med! JIPPI!!" Litt overdrevet vil du kanskje si? Nettopp! Det er et annet triks som virker veldig bra når man driver med programmering av seg selv,eller andre. Jeg kunne fortsatt og skrevet side opp og ned om dette,sikkert en hel bok,og det kommer nok en dag. ""

Men får vel gi meg inntil videre. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, under de fleste andre omstendigheter vil jeg være enig med deg. Og jeg stiller meg i fremste rekke til å invitere inn nye VATSIM'ere. Men på utsjekken til en kontroller er trafikkmengden ofte så høy at det overgår hva en profesjonell kontroller håndterer til pr. time. En som tar denne utsjekken har fra før av håndtert nye i sine andre utsjekker, så kunnskapen skal ligge der, men jeg tror ikke det skal være fokuset på en denne utsjekken. Jeg vil derfor anbefale at helt nye på vatsim bør kjenne prosedyrene på flyplassen utsjekken foregår på svært godt, samt fraseologi. Ellers frister det så si; velkommen tilbake en annen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rekommenderar inte att fullständiga nybörjare prövar att göra sin allra första flygning under ett event eller en CPT. Flygledarna har då så mycket att göra att de inte har tid att hjälpa nybörjaren med alla frågor eller annan support. Det är bättre att en nybörjare prövar på en annan dag eller tid då flygledaren har mer tid.

 

Men att bara sitta att observera under ett event går naturligtvis bra, då är man inte i vägen.

 

Under vanliga omständigheter ska en flygledare naturligtvis också klara av nybörjare eller gäster som inte vet de lokala procedurerna eller som inte har charts eller som bara använder text.

 

Tack för alla som kom igår, trots en del problem med voicen så klarade Jens provet. Gratulerar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier/ser du jo selv hvorfor det jeg skrev er viktig. Som Controller vil du en eller annen gang møte på det "problemet"...

 

Tro meg, dette "problemet" som du kaller det, er noe en controller møter ofte ""

Dette er i 90% av tilfellene bare hyggelig når det kommer piloter som er ivrige etter å lære, men når man sitter med trafikk opp etter ørene, emergencies og en eksaminator som elsker å spørre spørsmål når ståa er som værst, føler man at man ikke yter en god tjeneste for en som er relativt ny. Man kan rett og slett virke som en sur gammel gubbe, og muligens skremme en såkalt "newbie" slik at han aldri tør¨å sette sine føtter inn i den flotte virtuelle verden Vatsim er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey,greit nok.. skal gi meg for en gangs skyld jeg :P

 

Men,en ting lurer jeg på. Hva definerer dere ATC her i Skandinavia som "travelt","mye trafikk"? Syns aldri det er i nærheten av travelt om den infoen som Servinfo viser er korrekt. Alt er selvfølgelig relativt men.. selv på en slow night i Usa er det jo mye travlere en det noen gang er her på berget. "" (med unntak av den CPH realtime flyin saken)

De har vel mer erfaring med konstant stor trafikktilstrømning over there men,du verden så flinke de er,både med nybegynnere,folk som bare virrer rundt,ikke svarer og ellers det meste. Ikke det at ikke norske ATC er flinke,men mistenker vel at oppfatningen av mye trafikk er litt annerledes enn f.eks min..eller? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men FLG var vel heller ikke noe bra tidspunkt for masse noobs

 

Hmm.. snodig syns nå jeg. ""

FLG må da vel være det PERFEKTE sted for førstegangspiloter til å fly på VATSIM eller en multiserver? Da er det jo PLENTY med erfarne piloter som kan hjelpe de "stakkars" newbie'ene.

 

Joda, på FLG var det god anledning for å ta de første vingetakene på VATISM, og de som ønskte det fikk personlig oppfølging under første turen. Det som henvises til var under et par timer første kvelden, da hoveddelen av flyinet var. Selv om ATC var delt inn i mange sektorer ble TMA mettet og på det meste var det 6-7 fly i holding. Og det var ikke fordi de som satt på Oslo TMA gjorde en dårlig jobb, for de tok flyene inn som perler på en snor, og brukte begge banene til approach når de kunne. Det var bare fullt. Visst jeg ikke husker feil så hadde vi et real time flyin, der de aller fleste flygingene var booket, i tillegg kom MANGE ekstra fly.

 

Som under alle events var det også der et par fly som ikke svarte, var treige, gjorde feil osv og det blir fort frustrerende når radiofrekvensen og luftrommet er mettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...