Andreas Grindvoll Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Ja! Et fly har sklidd av banen! Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Noen må forklare meg hva som skjer når flyene sklir av banen. Er det fordi ABS-systemet ikke virker for med ABS-bremser skal da ikke flyet kunne skli? Eller er det snakk om at flyet sklir til sides under sving? Så vidt jeg vet bruker man ikke en lavere setting for autobrake ved glatt bane, eller? Siter
Stian Lingås Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Tror nok det er litt for tidlig til å diskutere dette ennå. Kan jo være ABS som sviktet som du sier Stig Harald! Men det kan jo være mange årsaker. For stor hastighet i svingen kanskje? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Oj oj, nå kommer Olaf Ghanizadeh til å bli i "fyr og flamme" tenker jeg - he he. Mener å huske at han er Turkish Airlines-fan.. Mere info hos Boarding også: http://www.boarding.no/art.asp?id=24923 Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Og flyet er tauet i hangar med all bag ombord.. skal si det var kaos ved utleveringen! Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Haha!! Jeg er nok ikke i fyr og flamme nei Jeg er ikke noen superstor fan av THY. Har bare benyttet de et par ganger Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Er det fordi ABS-systemet ikke virker for med ABS-bremser skal da ikke flyet kunne skli? Man sklir fint med ABS-bremser også... Siter
Tommy Olsen Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 På fly heter det Anti skid... ABS=Auto-brake system, og dette brukes ved landing eller avbrutt avgang. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 13. januar 2007 Skrevet 13. januar 2007 Tungt lastede Sør-Europere i Norge uten vinterdekk igjen? Siter
M E Skrevet 13. januar 2007 Forfatter Skrevet 13. januar 2007 Hehe...Er det glatt på rullebanen? Dere har vel snø på østlandet? (Som vel og merke er en mangelvare her ) Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Hoff, dær e di hælvettes søringan* som aldri greie å kjøre årn'kli oppe i nor.. *Honningsvågisk uttrykksmåte og ikke ment støtende... Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Høres ut som de har regnet med feil braking action. Da kan de ha satt maskinen langt inn på banen for å få en pen landing og spare tid. Vi får se hva havarikomisjonen konkluderer med til syvende og sist. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Høres ut som de har regnet med feil braking action. Da kan de ha satt maskinen langt inn på banen for å få en pen landing og spare tid. Vi får se hva havarikomisjonen konkluderer med til syvende og sist. Bare så det er ganske klart... Flyet kjørte av takseveien, ikke rullebanen... Siter
Elias Lundereng Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Det hørtes mer dramatisk ut, en det egentlig er. Det må da være unødvendig at flyhavarikommisjonen skal komme. Det var jo ikke et havari? Siter
Cato Støle Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 jo om flyet er skadet et det et havari. Sånn er det bare. Siter
Elias Lundereng Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Fordi jeg synes ikke det der er ett havari. Beklager hvis det støter deg. Siter
Cato Støle Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 hehe nei det støter meg overhodet ikke. Det er det samme som at det finnes mange typer nødlanding. Om flyet er i full fyr, eller om det er en medisinsk nødsituasjon ombord. Alt er nødlanding. Siter
Kim Krohg Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Jeg snakket med en skipper i NAS som landet rett før Tyrker'n, han kameraten min hadde rapportert til Tårnet om ekstremt glatt føre på taxiway, hadde holdt 5kts, med hånda godt festet til throttles i påvente av å måtte bruke revers, da det ikke var noe traction. Denne taxiway er ment for 25-30kts normal bruk. Han jeg snakket med visste ikke om Tårnet hadde rukket å gi beskjed til Tyrker'n før han dro av taxiway. Mvh LN-C777 Siter
Elias Lundereng Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Trodde man ikke kunne taxe fortere enn 20 kts? Siter
Stian Lingås Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Tallet (MAX) 20 kt under taxing begynner jeg å bli lei av.. Gjentas på en rekke checklister i FS. Taxi speed kommer an flyplassen, og står på Airport/Ground kartet. Siter
Geir G Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Det står også om taxefart i flyets manual. Er vel f.eks max anbefalt 25kt med 737NG, <12-13 kt i krappe svinger... Siter
Morten Haughom Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Dette blir jo en stereotyp påstand da, men la gå. Dersom det viser at det var ekstra glatt på TWY, kan det jo tenkes at det har med at piloter fra varmere himmelstrøk ikke er vant til glatte baner/TWY? Enkelt og greit. Vet heller ikke om de enkelte selskap (les=Selskap som opererer nærmere ekvator) har opplæring/trening på glatte TWY. Kanskje et spørsmål til våre ATP piloter? Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Dersom det viser at det var ekstra glatt på TWY, kan det jo tenkes at det har med at piloter fra varmere himmelstrøk ikke er vant til glatte baner/TWY? Enkelt og greit. Er nok ikke så enkelt, spesielt ikke når ATIS sier "... caution slippery taxiways".. Siter
Morten Haughom Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Hmm! Ja som sagt min påstand er høyst spekulativ. Siter
Terje Mo Hansen Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Kom over dette bildet ... "Fly av banen på gardermoen" .. med tanke på hvordan hun står så bør det ha vært skremmende glatt... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.