Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen må forklare meg hva som skjer når flyene sklir av banen. Er det fordi ABS-systemet ikke virker for med ABS-bremser skal da ikke flyet kunne skli? Eller er det snakk om at flyet sklir til sides under sving? Så vidt jeg vet bruker man ikke en lavere setting for autobrake ved glatt bane, eller?

Skrevet
Høres ut som de har regnet med feil braking action. Da kan de ha satt maskinen langt inn på banen for å få en pen landing og spare tid. Vi får se hva havarikomisjonen konkluderer med til syvende og sist.

Bare så det er ganske klart... Flyet kjørte av takseveien, ikke rullebanen...

Skrevet

Jeg snakket med en skipper i NAS som landet rett før Tyrker'n, han kameraten min hadde rapportert til Tårnet om ekstremt glatt føre på taxiway, hadde holdt 5kts, med hånda godt festet til throttles i påvente av å måtte bruke revers, da det ikke var noe traction. Denne taxiway er ment for 25-30kts normal bruk. Han jeg snakket med visste ikke om Tårnet hadde rukket å gi beskjed til Tyrker'n før han dro av taxiway.

Mvh

LN-C777

Skrevet

Dette blir jo en stereotyp påstand da, men la gå. Dersom det viser at det var ekstra glatt på TWY, kan det jo tenkes at det har med at piloter fra varmere himmelstrøk ikke er vant til glatte baner/TWY?

Enkelt og greit.

Vet heller ikke om de enkelte selskap (les=Selskap som opererer nærmere ekvator) har opplæring/trening på glatte TWY.

Kanskje et spørsmål til våre ATP piloter?

Skrevet

Dersom det viser at det var ekstra glatt på TWY, kan det jo tenkes at det har med at piloter fra varmere himmelstrøk ikke er vant til glatte baner/TWY?

Enkelt og greit.

Er nok ikke så enkelt, spesielt ikke når ATIS sier "... caution slippery taxiways"..

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...