David Gabrielsen Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Har aldri vært der inne, men har skjønt det slik at "flygelederne" ser din transponderkode. Hva hvis jeg squawker 7500 og "leker" at flyet er kapra, dvs ikke svarer på radio, etc. men bare setter snuta mot en helt annen flyplass. Ville jeg da blitt behandla som om flyet var kapra av flygelederne, eller ville jeg blitt behandla som en |di0t? edit : i.d.i.o.t er et "bannet" ord her.. Siter
Raymond Bergseng Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Slik jeg har forstått det så kan du simulere engine failure, syke passasjerer og andre nødsituasjoner, hvis flygelederen er med på notene Men etter det jeg har hørt, er det STRENGT FORBUDT å simulere kapring! Siter
Marek Pola Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Om du sätter SQK 7500 blir du automatiskt disconnectad från nätverket. Detta infördes efter 11:e september. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Det står i "Required reading" (tror det er så det heter) at det er forbudt å simulere kapring...men det har vel alle som flyr der lest, eller? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Vi i VATSIM liker å holde nettverket seriøst og profisjonelt. Du er selvfølgelig velkommen inn for å prøve ut nettverket og dets funksjoner! Et utrolig flott tilbud til oss som virkelig ønsker det virklighetsnært! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Sq 7500 vert, som Marek skriv, ein ikkje tillat SQ kode. Kodane 7600 (radioproblem) og 7700 (naudsituasjon) kan brukast, men Sq kode må stillast att til normal kode om dei som sitt som ATC krev det. At du no vert automatisk frakobla VATSIM ved bruk av Sq 7500 har eg ikkje fått med meg, men greit å vite.. Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Man må vel ha 7500 en stund for å bli kicka? Ikke med en gang håper jeg.. For det er jo mest logisk å skru transponderen oppover. Dvs at man må innom 7500 for å komme til 7600 og 7700.. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Jo jo, der er naturligvis en fejlmargen ved SQ7500 på nogle sekunder, så man kan nå at skrue videre, hvis man nu fx skal sætte SQ 7512. Vedr SQ7600 så er det nu muligt, da den bruges under tests. Men i forhold til Real, så har vi på vatsim altid muligheden for tekst, derfor er der meget sjældent tale om en faktisk radio-fail. Det er som sagt mest en Squawk der bruges under rating-eksamen. Siter
David Gabrielsen Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Skrevet 4. januar 2007 det må jo være ganske lett å unngå å være innom 7500 så lenge man tar de bakerste tallene først da Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Transponder skal ALLTID settes på standby når man skifter squawk-kode, dermed vil man bestandig unngå at man skrur gjennom en av nødkodene, punktum! Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Transponder skal ALLTID settes på standby når man skifter squawk-kode, dermed vil man bestandig unngå at man skrur gjennom en av nødkodene, punktum! Hva om man bruker Garmin G1000 avionikk som setter squawk.koden først fire sekunder etter siste tallet ble tastet inn da? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Kan man ikke bare sette den omvendt vei da? Siter
T F Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Transponder skal ALLTID settes på standby når man skifter squawk-kode, dermed vil man bestandig unngå at man skrur gjennom en av nødkodene, punktum! Legger inn litt real-life her, selv om det er et VATSIM-emne. Vær forsiktig med hvor du setter punktum, Jon... For de fleste småfly med transpondere med skruknotter vil dette være helt riktig (god praksis om ikke annet). Derimot vil det være helt feil for transpondere som har TCAS. Squawken settes som nevnt inn (ved hjelp av en numpad) og blir først aktiv etter noen sekunder. Setter man ikke inn alle fire sifre, feks trykk inn bare 770 og ikke den siste nullen, så kommer den forrige koden frem igjen, og det samme skjer dersom man trykker CLR og ikke setter inn en ny kode. På grunn av TCAS er det bare dumt å sette den til standby ved skifte, og det er uansett ikke nødvendig mtp på å vri seg gjennom en hel haug med sifre før man får satt inn den nye koden. Om andre transpondere som ikke har TCAS, men inntasting av ny kode skjer på samme måte, så kan man la den stå på mens man skifter der også. Hilsen Torbjørn Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Der må jeg se meg slått jeg kan nemlig ingen ting om slike moderne cockpiter, var nok litt rask med den der ja Siter
T F Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 Slått? Lært noe nytt vil jeg heller si... er jo ikke en konkuranse. Hilsen Torbjørn Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 5. januar 2007 Skrevet 5. januar 2007 Slått? Lært noe nytt vil jeg heller si... er jo ikke en konkuranse. Nei, det er nok ingen konkuranse...det var bare et uttrykk Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.