Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri vært der inne, men har skjønt det slik at "flygelederne" ser din transponderkode. Hva hvis jeg squawker 7500 og "leker" at flyet er kapra, dvs ikke svarer på radio, etc. men bare setter snuta mot en helt annen flyplass. Ville jeg da blitt behandla som om flyet var kapra av flygelederne, eller ville jeg blitt behandla som en |di0t? ""

 

edit : i.d.i.o.t er et "bannet" ord her..

Skrevet

Vi i VATSIM liker å holde nettverket seriøst og profisjonelt.

 

Du er selvfølgelig velkommen inn for å prøve ut nettverket og dets funksjoner! Et utrolig flott tilbud til oss som virkelig ønsker det virklighetsnært!

Skrevet

Sq 7500 vert, som Marek skriv, ein ikkje tillat SQ kode. Kodane 7600 (radioproblem) og 7700 (naudsituasjon) kan brukast, men Sq kode må stillast att til normal kode om dei som sitt som ATC krev det.

 

At du no vert automatisk frakobla VATSIM ved bruk av Sq 7500 har eg ikkje fått med meg, men greit å vite..

Skrevet

Jo jo, der er naturligvis en fejlmargen ved SQ7500 på nogle sekunder, så man kan nå at skrue videre, hvis man nu fx skal sætte SQ 7512.

Vedr SQ7600 så er det nu muligt, da den bruges under tests. Men i forhold til Real, så har vi på vatsim altid muligheden for tekst, derfor er der meget sjældent tale om en faktisk radio-fail. Det er som sagt mest en Squawk der bruges under rating-eksamen. ""

Skrevet
Transponder skal ALLTID settes på standby når man skifter squawk-kode, dermed vil man bestandig unngå at man skrur gjennom en av nødkodene, punktum! ""

 

Hva om man bruker Garmin G1000 avionikk som setter squawk.koden først fire sekunder etter siste tallet ble tastet inn da? ""

Skrevet
Transponder skal ALLTID settes på standby når man skifter squawk-kode, dermed vil man bestandig unngå at man skrur gjennom en av nødkodene, punktum! ""

 

Legger inn litt real-life her, selv om det er et VATSIM-emne.

 

Vær forsiktig med hvor du setter punktum, Jon... For de fleste småfly med transpondere med skruknotter vil dette være helt riktig (god praksis om ikke annet).

 

Derimot vil det være helt feil for transpondere som har TCAS. Squawken settes som nevnt inn (ved hjelp av en numpad) og blir først aktiv etter noen sekunder. Setter man ikke inn alle fire sifre, feks trykk inn bare 770 og ikke den siste nullen, så kommer den forrige koden frem igjen, og det samme skjer dersom man trykker CLR og ikke setter inn en ny kode.

 

På grunn av TCAS er det bare dumt å sette den til standby ved skifte, og det er uansett ikke nødvendig mtp på å vri seg gjennom en hel haug med sifre før man får satt inn den nye koden. Om andre transpondere som ikke har TCAS, men inntasting av ny kode skjer på samme måte, så kan man la den stå på mens man skifter der også.

 

""

 

 

Hilsen Torbjørn

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...