Gå til innhold

Nye håndbagasjeregler...igjen


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Vel... som det nevnes i artikkelen blir det nå bare lovbestemt at bagasjen skal være innenfor de målene som har vært anbefalt av IATA i mange år (men ny restriksjon later til at man kan utnytte alle maksmålene helt slik at summen blir 126cm selv om IATA har anbefalt at summen ikke skal overskride 115cm). Jeg vet det ikke er så strengt med oppfølgingen overalt, men de fleste selskaper har hatt denne restriksjonen evt. strengere. Både SAS Braathens, Norwegian og Widerøe har alltid hatt strengere restriksjoner, og de fleste selskaper i England og ellers i Europa har hatt de dimensjonen som nå blir lovbestemt.

 

Ny lovbestemmelse: 56 x 45 x 25 (sum 126cm)

 

Eksisterende restriksjoner:

SAS Braathens: 55 x 40 x 23 (sum 118cm)

Norwegian og Widerøe: 55 x 40 x 20 (sum 115cm)

 

 

I praksis blir det ingen forskjell for passasjerene.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er en konsekvens av at de som er i posisjon til å innføre/bestemme regler ikke har et realistisk bilde eller tilstrekkelig kunnskap om sikkerhet i seg selv.

 

Selv vil jeg påstå at innføringen av disse reglene er mer ment til å påføre "dumme" passasjerer et inntrykk av full kontroll og trygghet, enn det har med å stanse en reel trussel.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er totalt latterlig og meningsløst. Jeg kan tenke meg ca 10 måter å få lurt med nok sprengstoff til å gjøre mer en nok skade. Igjennom både sikkerhets kontroll og scanning..

 

Det som en driver med nå er bare for å "vise" terroristene at vi tar dem på alvor, og gjør mer eller mindre som de ønsker. Lager politisamfunn i alle nasjoner.

 

Hva blir det neste de finner på for sikkerhets løsning nå ?? Ingen bagasje what-so-ever og alle som skal være med på flyet må først og fremst igjennom en total "body cavity search", så gjennomlyses med røngten og alle må naturligvis være "i natura" igjennom og etter sikkerhetskontrollen, igjennom hele flyvingen og kan først ta på seg klær i en bombesikker bunker 3 km utenfor flyplassterminalen..

 

Greit jeg overdriver kanskje en liten smule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er en konsekvens av at de som er i posisjon til å innføre/bestemme regler ikke har et realistisk bilde eller tilstrekkelig kunnskap om sikkerhet i seg selv.

 

Selv vil jeg påstå at innføringen av disse reglene er mer ment til å påføre "dumme" passasjerer et inntrykk av full kontroll og trygghet, enn det har med å stanse en reel trussel.

 

 

Hilsen Torbjørn

 

Dette var AKKURAT de ordene jeg lette etter! Takk! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke poenget med disse reglene. Hvis terrorister vil sprenge et fly i lufta, så får det til uansett. Samme F hvilke regler flyplassene har ""

 

Sikkert, man har man ikke regler vil dette skje oftere.. ""

 

Selv har jeg heller ikke mye til overs, får ca 200 spm daglig om disse reglene.. folk har enda ikke fått de med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...