Erik Karlsen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hvis det står Wind 214 at 14. Betyr det vinden kommer fra 214 og er på 14 knop? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Vole Rye Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ja, for det er vel heller usannsynlig at den kommer i 214 knop? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PEtter blindheim Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Logikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hei Eirik. Svaret er helt greit det. JA. Du har forstått det helt riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai R Sivertsen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 joda , men er man newbie så er dette ett naturlig spørsmål , har spurt om det samme selv tidligere , og husk igjen , ikke vær redd for å spørre , uanstt hvor dumt det kan se ut , vi er her for å hjelpe hverandre !! Ha en fortsatt fin fly kveld Kai Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? Tja, måtte vel velge en av alternativene 50/50. Og slik ble det. Grei å forholdeseg til. Man sier jo at det er vestavind når vinden kommer fra vest. Ikke at det vinden blåser mot øst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk. Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk. Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot... Så det er så simpelt? Men da er det jo litt kjedelig å få vite hvor vinden kommer ifra under cruise? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Vole Rye Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Så det er så simpelt? Men da er det jo litt kjedelig å få vite hvor vinden kommer ifra under cruise? Greit å kunne bruke kompass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Matz Warland Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ja, kompass er en grei ting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Men en ting som er greit å vite: Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går? For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk. Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot... RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221 Søren, da ble det nye vectors to rwy 22,1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221 Sant det ja Men jeg vet ikke hvordan ting er i forsvaret,men jeg pleier iallefall å vite hvor rullebanen ligger før jeg lander jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Stålkontroll De flyttet faktisk RWY'en på ENAN for "ikke lenge siden". Fra 15/33 til 16/34? Men den ligger akkurat der den lå, KJB! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 hva med 13\\31 da?? eller 02\\20 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ja? Hva med dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 De funker fint de... 13 og 31 L&R i Budapest, 13/31 i Ljubliana 02/20 i Barcelona selv om den sjelden er i bruk, og det finnes flere også rundt omkring... Ikke alle land som tenker på mulig forvirring og tilpasser rwy-designatorer etter det, selv om det er fornuftig å gjøre det. Hjemme skulle jo egentlig Gardermoen vært 02/20 L&R ettersom kursen er 016/196, men de heter jo 01/19 nettopp for å unngå forvirring. T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 02/20 i Vilnius 13/31 i Praha osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 02/20 i Alghero, Doncaster Sheffield, Girona og Palermo. 13/31 i Bratislava, Malaga, Perpignan, Prestwick og Rimini. T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 At noen rullebaner går i opp- og nedoverbakker vet jo "alle", men vet noen kloke hoder her inne om rullebaner som har en form så ekstrem at samme stripe ikke skilles med 180 grader, men f.eks. heter 12/31? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 De funker fint de... 13 og 31 L&R i Budapest, 13/31 i Ljubliana 02/20 i Barcelona selv om den sjelden er i bruk, og det finnes flere også rundt omkring... Ikke alle land som tenker på mulig forvirring og tilpasser rwy-designatorer etter det, selv om det er fornuftig å gjøre det. Hjemme skulle jo egentlig Gradermoen vært 02/20 L&R ettersom kursen er 016/196, men de heter jo 01/19 nettopp for å unngå forvirring. T ja det jeg ville frem til:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det er også andre tilfeller hvor man må trikse og mikse med rullebane nummer. På Oakland Int'l (KOAK) har man to parallelle baner med retning 276,4. Disse kalles dog 27L\\R, ikke 28. Fordi få kilometer lenger vest ligger KSFO med sine 28L\\R. Lett å unngå forvirring på den måten. Vet forresten ikke hva som er størst problem, landinger 180 grader motsatt av baneretningen pga. 02\\20-problematikk, eller landinger på taksebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.