Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

joda , men er man newbie så er dette ett naturlig spørsmål , har spurt om det samme selv tidligere , og husk igjen , ikke vær redd for å spørre , uanstt hvor dumt det kan se ut , vi er her for å hjelpe hverandre !!

Ha en fortsatt fin fly kveld

Kai

Skrevet

Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går?

Tja, måtte vel velge en av alternativene 50/50. Og slik ble det. Grei å forholdeseg til.

Man sier jo at det er vestavind når vinden kommer fra vest.

Ikke at det vinden blåser mot øst.

Skrevet
Men en ting som er greit å vite:

 

Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går?

For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk.

Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot...

Skrevet
Men en ting som er greit å vite:

 

Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går?

For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk.

Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot...

 

Så det er så simpelt? Men da er det jo litt kjedelig å få vite hvor vinden kommer ifra under cruise? ""

Skrevet
Men en ting som er greit å vite:

 

Hvorfor får man oppgitt vinden hvor den kommer ifra og ikke hvilken retning den går?

For å vite lettere hvilken rwy som er i bruk.

Når vinden blåser fra 220 grader,vet du at rullebane 22 ligger på 220 og at det da er den du skal fly imot...

 

RWY22 kan like gjerne "ligge på" 221 ""

Skrevet

De funker fint de... 13 og 31 L&R i Budapest, 13/31 i Ljubliana 02/20 i Barcelona selv om den sjelden er i bruk, og det finnes flere også rundt omkring...

 

Ikke alle land som tenker på mulig forvirring og tilpasser rwy-designatorer etter det, selv om det er fornuftig å gjøre det. Hjemme skulle jo egentlig Gardermoen vært 02/20 L&R ettersom kursen er 016/196, men de heter jo 01/19 nettopp for å unngå forvirring.

 

 

T

Skrevet
De funker fint de... 13 og 31 L&R i Budapest, 13/31 i Ljubliana 02/20 i Barcelona selv om den sjelden er i bruk, og det finnes flere også rundt omkring...

 

Ikke alle land som tenker på mulig forvirring og tilpasser rwy-designatorer etter det, selv om det er fornuftig å gjøre det. Hjemme skulle jo egentlig Gradermoen vært 02/20 L&R ettersom kursen er 016/196, men de heter jo 01/19 nettopp for å unngå forvirring.

 

 

T

 

ja det jeg ville frem til:)

Skrevet

Det er også andre tilfeller hvor man må trikse og mikse med rullebane nummer. På Oakland Int'l (KOAK) har man to parallelle baner med retning 276,4. Disse kalles dog 27L\\R, ikke 28. Fordi få kilometer lenger vest ligger KSFO med sine 28L\\R. Lett å unngå forvirring på den måten.

 

Vet forresten ikke hva som er størst problem, landinger 180 grader motsatt av baneretningen pga. 02\\20-problematikk, eller landinger på taksebanen. ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...