Joakim Hagen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Japp fant en vidio om dette. Giftgasser i fly er farlig, hva tenker du da? http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=1431 se mere i den vidioen Siter
Vidar Martinsen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Giftgasser i fly er farlig, hva tenker du da? Giftgasser i fly, farlig? Nei, sier du det! Siter
Joakim Hagen Skrevet 23. november 2006 Forfatter Skrevet 23. november 2006 Giftgasser i fly er farlig, hva tenker du da? Giftgasser i fly, farlig? Nei, sier du det! ja Siter
T. Paulsen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Gift er farlig uansett. Er vel derfor det heter gift. Å være gift er jo farlig det også. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Jeg tenker ikke spessielt mye på det, ønsker uansett å bli pilot! Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Det har vært en klar økende oppmerksomhet omkring dette temaet bare siste året Joakim. Mye er vel fortsatt uavklart om sikre årsakssammenhenger, men det høres ganske skummelt ut dette og selvfølgelig verst for dem som evt. eksponeres for dette jevnlig ifb. at de jobber i disse flyene. At senfølgene og skadene dette evt. også er snakk om er ikke-reversible skader på sentralnervesystemet er med på å gjøre det særdeles viktig å finne sikkert ut om det er et reelt problem, og evt. da hva som gjøres for å forhindre at fler blir skadet. Temaet har også vært oppe her inne tidligere: Link 1 Link 2 Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Ja dette hadde vi oppe til diskusjon her på FS.no, ikke senere enn i slutten av August (og før det, i Juni). Denne "giftgass" problematikken har vært et "kjent" problem i mange mange år, men har vel ikke kommet ordentlig fram i lyset før den senere tiden. De verste flytypene er visstnok: * Boeing 757 * BAe/Avro i tillegg til mange andre, bl.a. en rekke 737-modeller,A320/330, Dash8 m.m. Siter
S. L. Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Tror nok ikke det er noen mindre farlige giftgasser i en bil for å si det sånn, hehe.. (bare en hypotese fra min side) Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Tror nok ikke det er noen mindre farlige giftgasser i en bil for å si det sånn, hehe.. (bare en hypotese fra min side) Har vel ikke hørt om så mange tilfeller av permanente nerveskader pga. bilkjøring... Du vet kanskje om noen? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Nei, men jeg har hørt om endel som har omkommet av forgiftning i en bil. Mulig det ikke er noe bedre enn nerveskader, men vet nå ikke om det er så mye bedre heller. Siter
T. Paulsen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Nei, men jeg har hørt om endel som har omkommet av forgiftning i en bil. Mulig det blir litt annerledes når man setter en slange på eksosen for så å putte den andre enden inn i bilen, sette seg inn og vente til man stryker med. Jeg har aldri hørt om noen som har død av forgiftning i bil der de ikke har gått inn for dette på forhånd. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Det har jeg. Har skjedd at eksos har kommet inn i kupeen uten førerens viten og vilje. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Men så forbanna mange tullebukker bak rattet er det ikke det spor vanskelig å mistenke at man kan få nerveskader også av å sitte i en bil timesvis hver eneste dag da. Siter
Petter Svendsen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Det har jeg. Har skjedd at eksos har kommet inn i kupeen uten førerens viten og vilje. Mangler vel tydeligvis luktesans han da Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Jeg HAR hørt om folk som har lagt seg til å sove i bilen med motoren igang, og omkommet, men det er strengt tatt idioti... Jeg har IKKE hørt om folk som har omkommet pga. eksosforgiftning under kjøring... Siter
T. Paulsen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Er nok større kjangs for at man frivillig pisser i brødristeren, enn at man dør av eksosforgiftning under kjøring ja. Siter
Christian Sager Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 [image]http://www.smaa-el.dk/Images%20ny/Produkter/Exido/243003%20popup%20brodrister.jpg[/image] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Er nok større sjans for at du pisser i brødristeren under tvang også enn at man dør av giftgasser i ett fly. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Hvis noen tvinger en til å pisse i en brødrister,vil jeg gjerne få si at den personen har litt vel mye fritid.... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Og det mener du at en som gjør det frivillig ikke har ? Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 CO-forgiftning pga. lekkasje fra eksosen inn i kupéen (via systemet som gir varmluft) kan vel teoretisk like gjerne skje i en bil som i et småfly, der man jo er opplært i å være oppmerksom på dette og det vel også på de fleste småflya også er montert CO-sensorer som skifter farge hvis den skulle komme inn i cockpit. Å nei Petter, CO hverken lukter eller har farge. Dødfarlig. Siter
T. Paulsen Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Får jo ikke bare CO inn i bilen hvis dette skjer da. Siter
Trond Meier Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Rein CO2 lukter ikke nei, men det er mer dritt i eksosen som lukter.. Kanskje man kan bli vandt til lukta etter hvert, men enhver bør jo tenke på å stoppe når en begynner å kjenne noe rar lukt i bilen da. Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Får jo ikke bare CO inn i bilen hvis dette skjer da. Nei det er riktig, CO kommer ikke alene, men sammen med eksosen. Men som i et fly (selv om toleransen der sannsynligvis er mindre pga. varierende grader av hypoksi/red. surstoff i utgangspunktet) vil en liten lekkasje kunne være så liten at du ikke lukter noe, men allikevel stor nok til at du gradvis over lengre tids eksponering blir forgiftet. Med de symptomene, eller rettere sagt manglende symptomer en slik CO-forgiftning vil kunne gi, kan man uten at man er bevisst på det gradvis bli mer og mer hypoksisk. På et visst stadium passerer man et "point of no return" der utfallet er døden hvis ikke CO fjernes og man får frisk luft/surstoff. Livsfarlig dette! Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 CO-forgiftning pga. lekkasje fra eksosen inn i kupéen (via systemet som gir varmluft) kan vel teoretisk like gjerne skje i en bil som i et småfly.... Vel, i motsetning til småfly, så bruker jo biler flest ikke eksosen som varmekilde da, så sjansene er langt mindre i bil enn i fly for å få eksos i kupéen... De fleste biler (og svært mange mikrofly faktisk) bruker motorens kjølevæske som varmekilde til varmeapparatet, ikke eksosanlegget... Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Enig det med mekanismen bak varmeanlegget i biler flest Kenneth, det er jeg som er noe dårlig oppdatert på biler og hvordan de virker siden jeg vokste opp med alle Boblene på 70- og 80-tallet (de er nå dessverre nesten er utryddet) ;-) De kunne være farlig ved lekkasje, men mener også å huske at Ebersprecher kupévarmerene, som var populært å bruke i disse bilene på vinterstid, opp gjennom årene også tok noen liv med Karbonmonoksid-forgifting som forklaring. Men mennesker dør allikevel ufrivillig hvert eneste år pga. CO-forgiftning fra biler, men med tomgangskjøring og med dårlig ventilasjon av lufta rundt som viktigste årsak. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.