Gå til innhold

Airshows i Norge...


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

I fjor ble jo som kjent "Bergen Airshow" avviklet på Bergen Lufthavn - Flesland, dette var (i norsk målestokk) et kjempearrangement, og arrangørene skal ha all mulig heder for å ha fått til dette.

Jeg var selv i Bergen på gitte tidspunkt, var dog bare innom showet på søndag (grunnet at det pøsregnet da vi skulle dra fra hotellet og ut til Flesland på lørdagen, selv om det senere viste seg å være den dagen som fikk best vær...), og jeg må si at jeg var godt fornøyd med det jeg så, de hadde klart å skrape sammen flere spennende gjester, blant annet en A-10 fra USAF, og ikke minst "Frecce Tricolori" fra Italia.

 

I år skulle "The Midnight Sun Airshow" på Bardufoss være det store for oss flyinteresserte nordmenn, som jeg har nevnt tidligere ble det ingen tur nordover på meg, rett og slett fordi jeg ikke syns utgiftene i forbindelse med en slik tur kunne forsvares med programmet som ble tilbudt på Bardufoss.

Det ble jo promotert i øst og vest for dette showet, og at dette skulle bli noe av det største vi hadde sett i Norge på lenge (noe som forsåvidt var riktig, men det poenget kommer jeg tilbake til senere), så jeg ble rimelig skuffa da jeg til slutt så programmet og fikk se at det som var av utenlandske deltakere var en Britisk Tornado og en Italiensk Hercules, og ingen av dem skulle fly...

Det vi derimot fikk servert var et typisk norsk airshow med Birddog, Dakota, Harvard og F-16 som høydepunkt...

 

I og for seg greit nok det, gitt at man ikke har vært på airshow i Norge tidligere...

Har man derimot vært innom "Flydag på Kjeller" en gang (dette er jo et av de ytterst få årlige airshowene i Norge, all heder til folkene bak) har man sett alt dette før.

Og skal vi gå enda litt lenger og tenke på å kanskje tiltrekke oss utlendinger til et norsk airshow så tror jeg det er enda færre som syns dette er noe det er verdt å bruke penger på.

 

Det spørsmålet jeg vil ta opp i denne tråden er "Er airshows i norge et svunnet kapitell?"

 

Det virker på meg som om airshows i Norge kun har blitt en måte å markere et jubileum på (Bergen Airshow var jo f.eks i forbindelse med Fleslands 50-års jubileum, og "The Midnight Sun Airshow" var jo i forbindelse med 339skv sitt 50-års jubileum), mens det i utlandet gjerne er årlige arrangementer...

 

For eksempel arrangeres det gjerne rimelig store (så og si) årlige airshows i både Sverige og Danmark, for ikke å snakke om land som England, Tyskland, Nederland osv.

 

Jeg vil gjerne høre hva dere andre mener, blir vi flyinteresserte nordmenn nødt til å vende nesa ut i verden i fremtiden for å få tilfredstilt "airshow-trangen" vår?

Jeg tror definitivt det er marked for et stort internasjonalt airshow her i landet, gitt at det legges til en flyplass som er forholdsvis sentral (Bardufoss er f.eks ikke spesielt sentralt), og man klarer å lokke hit noen spennende gjester (og nei, Birddog er ingen spennende gjest), så tror jeg også man vil klare å lokke til seg mange besøkende både fra inn- og utland.

For å bruke RIAT som et eksempel, så er det hvert år rundt 200 - 250 000 besøkende innom der, da vi skulle booke hotell i forbindelse med turen dit var det så og si alle hotell, som lå noenlunde nærme RAF Fairford, fullbooket allerede to måneder før showet.

Nå forventer jeg selvfølgelig ikke at man skal kunne få til noe som RIAT i Norge sånn over natta, men likevel...

 

Airshows er jo flotte rekrutteringsmuligheter for f.eks Forsvaret og diverse flyklubber og organisasjoner.

Hva tror dere gjør mest inntrykk på en 10 åring?

En av de flotte og fancy "Lyst på nye utfordringer?" bannerene til Forsvaret, eller det å se en F-16 med full etterbrenner, femten meter over rullebanen i 1000km\\t?

I tillegg er det jo god underholdning både for oss som er flyinteresserte, og folk som ikke er det.

 

Men med tanke på hva som ser ut til å være Forsvarets holdning til airshows, så er vel kanskje dette noe en må se langt etter...og heller belage seg på å legge turen ut i verden innimellom for å få tilfredstilt den verste trangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det vel en dødperiode for norske flystevner igrunn, med bare noen få små rundt omkring. Ikke engang på Jarlsberg, hvor det pleier å være et årlig stevne i August, er det planlagt stevne i år. Årsaken er visst at de vil ha et større stevne neste år istedet.

Det blir jo flystevne på Rygge neste år som lover mye utenlandsk aktivitet, og arrangørene på Jarlsberg har valgt å ha flystevne samme dag, så de kan "låne" litt fly fra Rygge, som jo ligger nesten rett over fjorden.

 

Jeg tar nok turen over fjorden så jeg kan se hele flystevnet der, istedet for å nøye meg med brødsmulene på Jarlsberg..

 

Altså, oversikten for neste år ser mye bedre ut enn i år allerede:

 

2-3. Juni 2007:

Sola Airshow 2007.

Hvis det blir noe som kan sammenlignes med forrige gang, så kommer jeg helt sikkert dit... ""

 

12. August 2007:

Flystevner på Rygge og Jarlsberg.

"Vi snakker da om mulighet for team i størrelsesorden Frecci Tricolore, Thunderbirds, Aerostars og denslags." sier stevneleder på Jarlsberg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flystevne på Rygge virker jo lovende, men kan garantere at jeg ikke kommer om jeg må betale 250kr for å se det typiske norske airshow-programmet som Fredrik nevner. Hvis de får med noen russiske, franske og italienske fly derimot! Hadde vært rått med B-52 også ""

Men jeg tror ikke det blir noe fantastiske greier, når det bare er noe som skjer en gang blir det neppe noen internasjonal interesse. Royal International Air Tattoo er et årlig airshow, og folk skryter av hvor flott det var sist, dermed kommer det fler neste år. Små flystevner på jarlsberg og kjeller er kanskje årlig, men ikke stort nok til å vekke noen internasjonal oppmerksomhet. Jeg har selvfølgelig ikke noe imot små årlige flystevner som samler flymiljøet i landet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes unektelig bra ut Kenneth, får håpe dette bare er en dødperiode i år som du sier, og ikke starten på slutten for å si det slik...

Rygge tar jeg vel en tur innom samme hva, i og med at jeg bor rett ved siden av, og kommer det noen spennende gjester innom går det vel med noen dager til spotting osv. også ""

 

Ser ikke bortfra at jeg tar turen vestover også, hvis det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med flyshow er ikke enkelt. Jeg tror ikke det finnes en flyinteressert her i landet, som ikke vil ha flere og større flyshow i Norge,...men

Gullalderen for flystevner i Norge var på slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet, med "større" eller mindre stevner rundt om kring i Norge(og litt Sverige) nesten hver helg

gjennom sommeren.

Problemet som tas opp her med manglende deltagelse av de store trekkplastrene, er etter min oppfatning følgende.

De stevnene som arrangeres, arrangeres av små grupper uten (eller med begrenset) support fra tungvektere som Luftforsvaret, Avinor etc. dette gjør at deltagelse fra utenlandske luftforsvar blir problematisk å få til. Det skjer enkelte andre steder, men da er det fordi stevnene har vokst seg store og betydningsfulle over tid, og luftforvarene derfor ser seg tjent med å stille opp.

Det å greie å få et "sivilt" stevne til å vokse seg stort nok over tid i Norge slik at det tiltrekker seg slik interesse fra utenlandske luftforsvar kan bli vanskelig. Kanksje ikke umulig, men definitivt vanskelig.

En av grunnene er "HVOR?"..

Jeg er enig i at dersom man skal tiltrekke seg nok publikum, så bør slike stevner arrangeres i østlandsområdet eller vestfold/sørlandet.

Dessverre er ikke tettheten av flyplasser egnet for store flystevner i dette området veldig stor...

en av grunnene til dette er av vi nok må se langt etter massiv støtte fra luftforsvaret (dvs. for et stevne som skal kunne gjentas flere år på rad) så steder som Rygge utgår antageligvis. Rygge blir vel enda vanskeligere når det blir sivil trafikk der,.....

Kjevik: Kanskje mulig her, men igjen problemer med sivil flytrafikk, security, parkering, stevneområde.

Torp: Her ar Dakota Norway vist at det er mulig å få mange publikumere inn på en stevnedag, bl.a. takket være samarbeidsvillig flyplasseier. Men, hvordan blir dette mulig i fremtiden, nå som det ser ut til at østsiden av plassen blir utbygd?

Da har vi snart bare Gardermoen igjen og den utgår av åpenbare grunner. Gardermoen var helt perfekt for slike kjempearrangementer før utbyggingen. STORE parkeringsområder

på ringbanen og øst/vest banen, store publikumsområder for statiske utstillinger etc. og en 1,5km lang flightline,. men det er lenge siden nå.... (5 jet acroteam i 1994,..det var tider det..)

 

Og for de som ønsker flere spennende privateide deltagere, så er det dessverre ikke så mye mer å ta av i Norge,.. stort sett alle flyeiere med "spennende" fly syns det er fint å kunne stille opp med sine fly på flystevner. At en Birddog ikke er SÅ spennende for de som har sett den noen ganger , kan jeg vel forstå (sorry Jarle), men det er nå en gang slik...

Kan nevne at for å leie en Spitfire fra England som flyr 5-10min på stevnet koster det et sted mellom 100000 og 200000,- kr (sannsynligvis nærmere 200') og en liten flyklubb skal ha litt is i magen for å invitere mange fly til den prisen...

 

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er blitt mer kravstore. En Harvard og en Spitfire er ikke god nok underholdning lenger, spesielt ikke når sikkerheten rundt et slikt show i Norge er meget strengt. Jeg tror det skal STORE trekkplaster til før folkemassene strømmer til for mye. For at fly alene skal kunne trekke 20.000 folk tror jeg vi faktisk må snakke om Red Arrows o.l, eller B-52 og slike høyst uvanlige fly (i Norge).

Alternativt kan man i tillegg til alle flyene ha konsert, da tror jeg vi er inne på helt andre tall mtp besøkende.

Jeg ser jo det hos oss på Wings & Wheels, som riktignok er et FLYTREFF... men likevel, det er ikke flyene som trekker folk der altså, det er jeg overbevist om. Det er nok heller lettkledde kvinner og burning! Tiden er moden for forandringer ja, helt klart.. For å trekke mange folk på et flystevne, bør det helst ha noe med fotball å gjøre, da strømmer de til """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyshowene jeg har vært på her til lands har vært OK,men en ser det samme hver gang, som nevnt tidligere her. Flyshowet på Flesland ifjor sommer syntes jeg egentlig var en fadese. Men her skal været ha endel av skylda for akkurat det.

Litt av tingen her syntes jeg var at det var endel gjestefly,men de aller fleste av dem sto på bakken. USAFE var de jeg var mest imponert over i så måte, som stilte opp med to A-10'ere en til statisk og en til oppvisning. Og en veldig bra oppvisning også. Men det var det. Ingen RAF fly, Luftwaffe stilte med en Tornado på statisk. Nederledere, belgiere og franskmenn glimret med sitt fravær. KLU har jo en fantastisk F-16 oppvisning som de flyr med på mange flyplasser runt om i Europa og godt kunne komme til Norge med også.

Finland og Sveits har begge veldig gode F/A-18 demoer sam oppvisningsteam. Sverige har en haug med fly som er for oppvisning (alle Saab jets i en demo + SK-60 oppvisnings team).

I tilleg til dette har Royal AirForce oppvisningsplioter/fly på de aller fleste flytypene de opererer (Harrier,Tornado,Eurofighter,Hawk), Samme med Frankrike og Spania. Her finner en også egene oppvisningsteam. Men ingen av dem finner veien til Norge for ofte. Frecce Trikolore er de eneste som klarte å finne veien opp hit. Og hvor en skal begynne med tidligere østeuropeiske land vet jeg ikke,men her er det også masse flott å se på. Men hvorfor disse aldri finner veien hit aner jeg ikke. Det er jo vanvittig med folk som møter opp på showene. Var det ikke nærmere 50 000 på flesland, eller husker jeg helt feil ? Torp i 2003 var det jo noe av det samme,men ingen store oppvisninger.. Noen fly som svirrer runt plassen og kanskje ett par skikklige oppvisninger, somregel av Vampire, Harward og Mustang og KANSKJE en F-16, men det er somregel det hele. Det Norske folk fortjener å se mer når de står der i solsteika en hel dag og venter på at noe skal skje. Jeg har heller aldri ventet så mye på at ting skal skje som på showene i Norge.

 

Er det rart jeg reiser til USA en gang i året for å få med ett realt flyshow. Er det noe de kan er det å lage flyshow. I september skal jeg over til NAS Oceania og se blant andre Blue Angels, diverse oppvisninger, fleet launch, og masse annet morro. (er bare å håpe jeg får fri fra jobb..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er atlfor bortskjemte!

Dere kaller dere selv flyinteresserte?

Da er selv en Birddog verdt å legge av en time eller to til, det sier seg selv.

Et fly er et fly, samme om det er Birddog, F-22, Sukhoi Su-27, F-14 eller Cessna 152!

Jeg betalte gladelig flybillett og 150 kroner for Bardufoss Airshow, og ville gjort det samme om showet var halvparten så stort.

Gleden ved flyging er flyene, hvis gleden forsvinner for dere fordi det er en Birddog som flyr for eksempel, da vil ikke jeg se på dere som flyinteresserte, rett og slett.

Latterlig tåpelig holdning.

 

Fly er fly, og det er være kjæreste fornøyelser her i livet bortsett fra jenter ""

Benytt dere av sjansene, ikke sitt på rævva under taket og vent på kometen når meteorene regner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er atlfor bortskjemte!

Dere kaller dere selv flyinteresserte?

Da er selv en Birddog verdt å legge av en time eller to til, det sier seg selv.

Et fly er et fly, samme om det er Birddog, F-22, Sukhoi Su-27, F-14 eller Cessna 152!

Jeg betalte gladelig flybillett og 150 kroner for Bardufoss Airshow, og ville gjort det samme om showet var halvparten så stort.

Gleden ved flyging er flyene, hvis gleden forsvinner for dere fordi det er en Birddog som flyr for eksempel, da vil ikke jeg se på dere som flyinteresserte, rett og slett.

Latterlig tåpelig holdning.

 

Eeeem, prøver du å provosere, eller er du bare ærlig?

 

Diskusjonen rundt det å være flyinteressert eller ei blir egentlig veldig off-topic her, men likevel...

Det har seg sånn at de fleste mennesker må ha noe NYTT, med jevne mellomrom. Eller kanskje FORANDRING er mer riktig å si?? Har du sett en C-172 ta 100 touch & go før, så er ikke det så veldig spennende lenger, mener nå jeg.. Det er hvertfall ikke noe jeg betaler for å kunne se på.. Når jeg er på en flyplass, følger jeg selvsagt med på alt som tar av og lander, uansett flytype, men dersom en C-172 står klar for take off samtidig som en F-16 driver display et stykke nord for plassen, så skal jeg love deg at det er F-16 som får mitt fokus, you bet! Men, skulle det rent hypotetisk fare en SR-71 noen hundre fot over F-16 igjen, så må jeg si jeg flytter blikket dit så lenge jeg kan...

 

Poenget mitt er; Alle går lei av ting når man har blitt mettet på det.. Du kan f.eks spille "Rosa Helikopter" sangen 2-3 ganger, så skjønner du hva jeg mener ""

Ja, Birddog er et fly, og F-22 er et fly. Men for meg er det ikke det samme hvem av disse som tar en (s)low-pass.

For de som er veldig interessert i å betale penger for å komme å se meg ta av i seilfly, og kanskje lande der igjen om noen timer, venligst ta kontakt """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av begge deler kanskje ""

Joda, folk går lei ting som blir presentert gang på gang, men et fly er da et fly, det blir som med lyd, hører du lyden av en propell eller en turbinjetmotor, så flytter du blikket mot himmelen hver eneste gang, ikke sant?

Samme prinsipp med å se på flyene.

Jeg sykler gjerne et par mil til en flyplass for å se på småfly ta av og lande og surre rundt på himmelen, for det er slike gleder som er noen av de beste!

Jeg betaler gjerne for å komme inn på et flyshow hvor det er Harvard og F-16, begge av norsk nasjonalitet.

Hvorfor?

Fordi det er fly vel!

 

Man kan godt være flyinteressert uten å være villig til det samme, men da i begrenset grad etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være flyinteressert og å ha flyging som lidenskap ja, jeg tror du egentlig havner i den siste båsen.. Med mindre du bare skryter på deg med denne syklinga da "" Eller, kanskje du er ekstremt glad i å sykle ""

Uansett, Et Airshow bør ha en viss standard med noen skikkelige høydepunkter for å trekke den jevne flyinteresserte. Folk som er lidenskapelig opptatt av fly, kommer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "true" noen med å si at de ikke er flyinteresserte er noe av det mest barnslige jeg har hørt. Og jeg har hørt det en del ganger kan man si..

 

-Halla, jeg sykler til Passvik i dag jeg, skal se en cessna birddog fly noen landingsrunder, bli med da!"

 

-Sorry, jeg har et liv..

 

-Ja vel, jeg er i det minste flyinteressert, så jeg drar..

 

Satt på spissen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på mange airshows her i landet Aleksander?

 

Hvis du bare har vært på det som var på Bardufoss tidligere i år kan jeg forstå at du ikke er lei ennå, har du derimot frekventert airshows her i landet i snart ti år slik som meg, så syns jeg det er veldig rart at du ikke er lei av å se det samme om og om igjen...

Det kan vel egentlig sammenlignes med å gå på konsert med det samme bandet to-tre ganger i året i ti år, og de spiller de samme låtene hver gang.

 

For å ta showet på Bardufoss som et eksempel, så syns jeg det var rimelig bortkasta å betale flybillett og hotell for et show jeg har sett haugevis med ganger før, når jeg kunne betale omtrent det samme og heller dra til England og RIAT.

 

Men, men, for all del, ting kan vel snu, og jeg håper neste års airshowsesong her i nord blir langt bedre enn den som var i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mistolke med vilje er teit ""

 

Det jeg mente var at, det virker som folk her krever Concorde til Jarlsberg for at det i det hele tatt skal bli aktuelt å betale 250 kroner for å dra på flyshow.

Det er teit! Små fly er minst like interessante som store, vanlige fly er minst like interessante som litt mindre vanlige fly, nettopp fordi det er fly!

Det finnes ingen unnskyldning for å ikke dra på flyshow om man er flyinteressert, dermed basta ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen vake argumenter Aleksander. Det har ikke noe med selve flyene i seg selv å gjøre, det har med selve displayet og hele underholdningen som finnes i flyene å gjøre. Har man hørt Harvards sin propelllyd i ti år, blir man til slutt lei av den. Sånn er det bare! Uten forandring går folk lei. Hører du ikke hva jeg sier ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her man må faktisk stikke fingeren i jorda. Skal vi ha noe skikkelig flyshow i Norge så må det bli det vi hadde i 94 (eller var det 95) på Gardermoen. Det var Flyshow det. Det hadde alt det som et internasjonalt flyshow skal ha. Ellers så så tror jeg at klientellet som er innom disse sidene ikke blir fornøyd uansett hvordan det er. Forsvaret har innført restriksjoner på utøvelse av flyoppvisninger etter den tragiske ulykken med Jarl Otto Strømmen som kræsjet F-5`n under oppvissning på Rygge for en del år siden. Pr i dag så er det 1 eller 2 F-16 piloter som er autorisert for oppvisning, resterende utøver kun overflyginger. Bottom line: flyshow i Norge er fortsatt en attraktiv greie, men kanskje ikke for de mest innvidde flyinteresserte som er innom dette forumet. Mange av oss inne på disse sidene har vært innom både Fairford og Farnborough. Skal det arrangeres flyshow av internasjona klasse i Norge, så må det bli ala` det som ble arrangert på Gardermoen på midten av nitti-tallet.

 

For min egen del:

Jeg nyter fortsatt å dra på norske flyshow med enten cessna 172 eller F-16. Ønsker jeg noe mere så er det faktisk bare å reise ut i verden... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg var med i komiteen som planla Sola Airshow 2004, og igjen er med for neste års flystevne, tenkte jeg at jeg skulle kommentere denne tråden litt.

 

De fleste flystevnene av større art her i landet, arrangeres av frivillige (flyklubber osv.) i samarbeid med Luftforsvaret eller Avinor. Dessverre er det ofte slik at vi ikke klarer å tromme sammen en komité 3 år i forkant, noe som egentlig er tilnærmet nødvendig skal man få fatt i displayteam som Red Arrows eller Blue Angels. Er man heldig, så klarer man å få tak i et displayteam 1 1/2 år før stevnet, men selv det tror jeg er vanskelig.

 

Etter stevnet i 2004 var vi mange som mente at neste flystevnes displayteam måtte bestilles der og da. Planen var et stevne i 2006, men pga. flyplassens jubileum (egen flyklubb har også minijubileum, men det ble ikke vurdert når datoen ble satt), så ble det utsatt til 2007. Det er lettere å få deltakende fly og sponsorer til jubileumsstevner av større art. Dessverre så er det nå en gang slik at hovedkomiteen i hovedsak består av frivillige. Beskjeden i 2004 var at neste flystevnes komité måtte ta beslutningen om displayteam. Hvorfor det? Jo, fordi vi ikke visste hvem som ville være her i 2006 og 2007 for å drive stevnevirksomheten videre! I motsetning til mange andre land, så er vi ikke betalte stevneplanleggere. Frem til stevnet i 2004 brukte jeg 8 måneder på planlegging med min underkomité. Det betød mange møter på kveldstid, utallige telefonsamtaler, og mye tid foran en PC. Jeg hadde ikke mye tid til personlige ting. Hovedkomiteens leder og nestleder opplevde nok et enda større press, spesielt når nøkkelpersoner måtte trekke seg pga. andre, lønnede forpliktelser.

 

Apropos penger. Jeg var på et fantastisk flystevne i England. Blenheim Palace, 2005. 50-års jubileum for slutten på 2. verdenskrig. Sandsekker, rasjonskort, folk i uniform, mock battles, flotte flyoppvisninger - rett og slett det beste flystevnet jeg har vært på. Gledet meg vilt til årets encore. Men hva skjedde? Jo. De gikk konkurs. Hvorfor? Flystevnet hadde jo godt over de 20 000 besøkende de trengte for å gå med overskudd? Vel. Litt mange som snek seg inn med falsk billett osv. Tragisk, men sant. Det blir ikke nytt stevne på Blenheim Palace med det første. Penger er altså viktig for videre stevner. Vi som frivillige grupper tar ofte på oss en del av det økonomiske ansvaret for stevnet - ikke alt, selvfølgelig støtter våre samarbeidspartnere oss. Dermed er vi avhengige av inngangsbilletter og sponsorer. All ære til Norwegian for sin sponsing av Sola Airshow 2004, og en flott oppvisning. Andre flyselskaper ønsket ikke å sponse, ikke spør meg hvorfor. Blir dere noensinne bedt om å sponse et lokalt flystevne, eller kjøpe VIP-billetter, vær så snill og gjør det. Finnes det et lokalt stevne der du bor, besøk det! Selv om det er samme gamle stevnet som årene før. Alle monner drar, og dess mer penger som kommer inn, dess bedre show. Husk at vi tar utgangspunkt i besøkstallene fra tidligere stevner når vi setter budsjettene våre! ""

 

I 2004 så fikk vi ikke tak i displayteam. Mange lands luftforsvar var positive til å komme, vi skulle få display av både det ene og det andre. Dessverre så skjedde det en del uforutsette ting utenfor vår kontroll, og noen fly kom uten displaypiloter, dermed ble ikke programmet slik som tiltenkt i utgangspunktet. Mange håpet på en Spitfire eller en Mustang. Spitfire'en ville kostet oss 250 000 - bare for å få maskinen til Norge. Det ble for mye - da hadde det blitt mye Spit, og lite annet på display. Grunnen til den høye kostnaden er selvfølgelig forsikring, ferry fra England til Norge - via Europa, de får ikke fly så langt over vann... Samme stevne som nevnt over (Blenheim Palace) skulle ha display av en B-17, Sally B. Det gikk nesten i vasken - også den pga. forsikring. Forsikringskostnadene var så høye at organisasjonen som driftet B-17'en ikke hadde råd til å holde den flyvende. Reddende engel ble Virgin Atlantic Airways, som tok på seg kostnadene.

 

Tilbake til 2007: Komiteen er i gang. Jeg vet ikke hvordan vi ligger an på flyprogrammet, jeg har ikke vært på møte i hovedkomiteen enda, men jeg vet at invitasjonene (i hvert fall militært) er sendt ut for lengst, og at mannen som jobber med saken mest sannsynlig er den beste til akkurat den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangering av flystevner er jobb ja...

 

Har all respekt for de som tar den oppgaven...

Var selv ansvarlig for flyparkeringen på stevnet på Torp ifjor, og selv om det ble for det meste vasket bort av været, så lå det svært mange timer i planlegging på forhånd.

 

Var også med på flystevnet i 2003, og den gangen så var det deilig å pakke sammen på slutten av dagen og vite det at nesten alt gikk slik som det var planlagt...

 

Kommer nok ikke til å takke nei om jeg blir spurt neste gang, for selv om det er mye forarbeid, så er det jaggu gøy når det går som det skal...

 

Nå er vi jo såpass heldige på Torp at vi er mange flyinteresserte på flyplassen, så når det gjelder f.eks. flyparkeringsdelen, så har vi kompetente folk og masse utstyr å ta av....

 

Må si jeg gleder meg som en unge til neste år allerede.. Vi får bare håpe at de flystevnene som er meldt får godt vær, og ikke blir skylt bort slik det ble på Torp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har all mulig respekt for folk som tar på seg å jobbe dugnad i timer på timer på timer for at man skal få et flystevne opp og gå (fly!). Disse folka gjør at det er mulig for oss andre flygale å oppleve flotte fly, stilig flymotorlyd og god stemning slik det ALLTID er på et flystevne, stort eller lite.

 

De fleste av oss liker dessuten å fotografere, og det er alltid mange muligheter til å finne gode motiver på slike stevner (selv en C 172 kan gi nye og overraskende motiver for en som leter!).

 

Jeg var en av de besøkende på Torp i fjor (selvsagt!), og til tross for regnværet synes jeg det var verdt å betale inngangsbilletten. Greit at noen blir lei av "de samme flyene" hver gang, men jeg tror vi må huske på at flystevner ikke er noe vi skal ta for gitt. Michelle nevner en del relevante ting i innlegget sitt som har med penger/forsikring å gjøre. Med tanke på utgiftsnivået ved å drive innenfor "hobby"-luftfart (ikke minst de gamle flyene som det koster en formue å holde i lufta), sliter mange i tøffe motbakker for å drive.

 

At noen tar på seg den jobben, er jeg svært takknemlig for! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg syns det er ganske unødvendig å arrangere et airshow på Jarlsberg på samme dag...

 

"Det var valg mellom et storstevne på 26/8 eller

et "vaffelstevne" søndagen før. 26/8 kan vi da få

de stor trekkplaster som kommer til Rygge til å

ta en ekstra sving over Jarlsberg til en symbolsk

pris."

 

Idéen er jo god den, med mindre man kunne tenke seg å se begge to, og været på lørdagen er dårlig....

""

 

Vi får nå se hva som skjer, og ta det som det kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det har tapt seg litt med flystevner og flyoppvisninger i de siste åra. Det ble vel innført restriksjoner da Jarl Otto Strømmen mistet livet da F-5'en hans styrtet under oppvisning på Rygge i 1995. Kan huske flyoppvisningene virka mye mer rå før den tragedien, men om det er tilfelle er nok vanskelig å si. Noe det av jeg så på flystevnet på Gardermoen i 1994 var helt rått, og spesielt oppvisningen til nevnte Strømmen i F-5'en var spektakulært. Husker godt take-off'en til Strømmen da han la Freedom fighteren på ryggen med hjula ute og fløy langs stripa. En SÅNN manøver finnes ikke lenger.Ihvertfall ikke av norske piloter.

 

For de som ikke var på Gardermoen i 1994 vil jeg si dette er det råeste flystevnet jeg har vært på..Flystevnet inkluderte disse attraksjonene:

 

Oppvisningsteam:

 

-Red Arrows (9 Hawk)

 

-Patrouille de France (9 Alpha jet)

 

-Patrouille de suisse (6 Hawker Hunter)

 

-Russian Knights (4 Suchoi su-27 Flanker)

 

-Frecce tricolori (9 Aeromacchi Mb339)

 

Flyoppvisninger:

 

-2 A-7 Corsair 2 fra Portugal (!)

-2 F-104 Starfightere fra Italia (!)

-Saab Viggen

-Saab Draken

-Saab 105

-F-18 fra Spania

-F-18 fra Canada

-Tornado fra England

-Tornado fra Tyskland

-Alpha-jet fra Belgia

-F-86 Sabre ! (privat)

-T-33 Shooting star (privat)

-F-16 Norge

-F-5 Norge

-BAE Hawk fra England

-36 norske F-16 og F-5 overflygning.

-3 Hercules fra Norge inkluder JATO-take-off

 

+ Mange veteranfly fra Spitfire til Mustang og F-4 Corsair.

Det er ihvertfall det jeg husker i farten! Det var mye mer samt en haug med statiske utstillinger bl.a 2 F-15E, 2 Mirage 2000, C-17, F-4 Phantom, Tornadoer, F-16 fra Belgia,Nederland og Danmark...U name it!

 

Det var storsatsing det! Og jeg er glad jeg har det hele på film...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...