Gå til innhold

Airshows i Norge...


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

Kan nevne at for å leie en Spitfire fra England som flyr 5-10min på stevnet koster det et sted mellom 100000 og 200000,- kr (sannsynligvis nærmere 200') og en liten flyklubb skal ha litt is i magen for å invitere mange fly til den prisen...

 

Vi snakker faktisk 250 000... (i 2004, kan ha økt nå)

 

Jeg har nevnt tidligere på forumet hvor viktig det er å støtte de lokale flystevnene. Hver gang komiteene setter seg ned, baserer de budsjettet på forrige flystevne, og da er det rimelig kjipt hvis det har vært dårlig oppmøte og mange som har sneket seg inn/ikke gadd komme fordi programmet var for dårlig. Dere må huske på at de lokale flyklubbene må stå som garantister for et evt. underskudd for stevnene. Unntaket er ofte jubileumsstevnene, men selv der kan det være aktuelt å garantere for et visst beløp. Det er ikke småtteri det er snakk om heller, så klubbene strekker seg langt for å få til flystevner.

 

Vi ble nødt til å velge bort Spitfire sist på Sola pga. prisen, samt at det ikke var tilstøtende flystevner helgen før/etter som vi kunne dele de enorme ferry kostnadene med. Neste år ser dette litt bedre ut, så kanskje får vi det til? Uansett, så ser det ut til at det blir en del nye flyfjes på Sola neste år - i hvert fall for min del.

 

Ang. display: Vi har opplevd før at det ble lovet displaypiloter, og i siste øyeblikk har det kun kommet "vanlige" piloter, som ikke får fly på stevner. Det er også kjipt, men jeg tror nok flere land prioriterer bort displaypilotene når budsjettene settes. Som Norge en gang gjorde. Det er vel lenge siden sist vi hadde display team. Heldigvis er de ofte villige til å simulere dogfights osv. ""

 

Ang. hvor storstevner bør arrangeres. Gardermoen er ut, det er rimelig klart. Men hvorfor må alt være på Sør/Østlandet? Vi har da fine flyplasser på Vestlandet også? "" Ellers så hadde kanskje Lista Flypark vært tjent med å etablere seg som Norges flystevneplass #1. Stor og flott flyplass som forfaller. Triste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at fly alene skal kunne trekke 20.000 folk tror jeg vi faktisk må snakke om Red Arrows o.l, eller B-52 og slike høyst uvanlige fly (i Norge).

Vi fikk nå 20 000 folk på Sola sist, uten display team, Spitfire osv. """"

 

EDIT: Sola Airshow gjengen har sendt ut invitasjoner til det store utland, og det er nok ikke arrangørene det står på om de internasjonale aktørene som ønskes ikke kommer. Det finnes mange flystevner i verden, og alle vil ha besøk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det har tapt seg litt med flystevner og flyoppvisninger i de siste åra. Det ble vel innført restriksjoner da Jarl Otto Strømmen mistet livet da F-5'en hans styrtet under oppvisning på Rygge i 1995. Kan huske flyoppvisningene virka mye mer rå før den tragedien, men om det er tilfelle er nok vanskelig å si. Noe det av jeg så på flystevnet på Gardermoen i 1994 var helt rått, og spesielt oppvisningen til nevnte Strømmen i F-5'en var spektakulært. Husker godt take-off'en til Strømmen da han la Freedom fighteren på ryggen med hjula ute og fløy langs stripa. En SÅNN manøver finnes ikke lenger.Ihvertfall ikke av norske piloter.

 

For de som ikke var på Gardermoen i 1994 vil jeg si dette er det råeste flystevnet jeg har vært på..Flystevnet inkluderte disse attraksjonene:

 

Oppvisningsteam:

 

-Red Arrows (9 Hawk)

 

-Patrouille de France (9 Alpha jet)

 

-Patrouille de suisse (6 Hawker Hunter)

 

-Russian Knights (4 Suchoi su-27 Flanker)

 

-Frecce tricolori (9 Aeromacchi Mb339)

 

Flyoppvisninger:

 

-2 A-7 Corsair 2 fra Portugal (!)

-2 F-104 Starfightere fra Italia (!)

-Saab Viggen

-Saab Draken

-Saab 105

-F-18 fra Spania

-F-18 fra Canada

-Tornado fra England

-Tornado fra Tyskland

-Alpha-jet fra Belgia

-F-86 Sabre ! (privat)

-T-33 Shooting star (privat)

-F-16 Norge

-F-5 Norge

-BAE Hawk fra England

-36 norske F-16 og F-5 overflygning.

-3 Hercules fra Norge inkluder JATO-take-off

 

+ Mange veteranfly fra Spitfire til Mustang og F-4 Corsair.

Det er ihvertfall det jeg husker i farten! Det var mye mer samt en haug med statiske utstillinger bl.a 2 F-15E, 2 Mirage 2000, C-17, F-4 Phantom, Tornadoer, F-16 fra Belgia,Nederland og Danmark...U name it!

 

Det var storsatsing det! Og jeg er glad jeg har det hele på film...:)

 

 

Jeg føyer til harrier på lista over fugler i lufta.. meget overakset over lydnivået på den husker jeg.. Blei til og med intervjua av NRK P3 her jeg ""

 

Og jeg byr deg en anseelig pengesum for å få en kopi av denne filmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelle; er det ikke snart på tide å gi oss en liten smakebit på hva vi eventuelt kan forvente å se på Sola Airshow? Jeg tar nok en tur bortover om programmet forsvarer utgiftene, men da hadde det vært greit å hatt en viss idè en stund i forveien.

 

Hvilke display teams er det f.eks som er aktuelle? Er det Frecce Tricolori igjen (som av en eller annen grunn har blitt veldig populære i norge), eller er det andre, og forsåvidt mer spennende display teams, som også er aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av begge deler kanskje ""

Joda, folk går lei ting som blir presentert gang på gang, men et fly er da et fly, det blir som med lyd, hører du lyden av en propell eller en turbinjetmotor, så flytter du blikket mot himmelen hver eneste gang, ikke sant?

Samme prinsipp med å se på flyene.

Jeg sykler gjerne et par mil til en flyplass for å se på småfly ta av og lande og surre rundt på himmelen, for det er slike gleder som er noen av de beste!

Jeg betaler gjerne for å komme inn på et flyshow hvor det er Harvard og F-16, begge av norsk nasjonalitet.

Hvorfor?

Fordi det er fly vel!

 

Man kan godt være flyinteressert uten å være villig til det samme, men da i begrenset grad etter min mening.

 

er ganske så enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...