Gå til innhold

Søksmål mot Ryggeutbygging.


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Det er sånt som gjør at Norge kommer til å forbli en molbo-nasjon i mange år fremover...så fort noe skal gjøres for å forbedre infrastrukturen i landet skal en haug med folk protestere mot det.

 

Det som irriterer meg enda mer er at folk som ikke kommer til å bli "plaget" med støy holder på å protestere mot utbyggingen, nettopp pga av støy.

Kjørte ei gammel dame fra Råde til Moss for noen uker siden, som irriterte seg så veldig over utbyggingen av Rygge pga. støyen som skulle komme, nok en gang et bevis på at det er typisk norsk å være redd for alt og alle, det kan jo nevnes at denne dama bor nærmere tre mil unna Rygge, så om hun i det heletatt ser et fly så skal jeg bli imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal foreslå å legge E-6'en og jernbanen i bakgården til Fredrik, så kan vi se hvordan han trives med annet enn flystøy....

 

Har du vurdert å se en sak fra flere sider enn din egen?

 

Jeg har hatt en flyplass som "nærmeste nabo" i mange år (siden 1989), OG jeg liker fly, men det betyr ikke at jeg ikke setter stor pris på at Luftforsvaret er langt mindre aktive på Torp nå enn før, og at det er sjelden det kommer en AWACS hit...

 

For all del, det er da gøy å se F-16, F-5, Hercules, Orion, og annet rart, men det bråker noe infernalsk, og som nabo så vil jeg gjerne slippe...

 

For folk som ikke er vant til støy fra rutefly, så vil det fremtone seg som nettopp det, støy... ...og det kan ta lang tid å venne seg til det.

Jeg våkner ikke av sene rute/charterfly som lander midt på natta, fordi jeg er vant til lyden. For nye naboer til en travel flyplass så kan man fort få en annen hverdag.

 

Jeg legger ikke engang merke til rutefly som kommer inn for landing på Torp, mens folk på besøk merker det veldig godt..

 

Folk som flytter til et område med støy har valgt det selv, men det er å gå langt å forlange at folk skal akseptere at man flytter støyen til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å se en sak fra flere sider enn din egen?

Tja, er vel ikke spesielt lett å se saken fra begge sider for en torp-patriot heller? ""

 

Folk som flytter til et område med støy har valgt det selv, men det er å gå langt å forlange at folk skal akseptere at man flytter støyen til dem...

Det har vært flyaktivitet på Rygge før, og du sier selv at "F-16, F-5, Hercules, Orion, og annet rart" bråker noe infernalsk. Og Rygge har da vært flyplass lenge, folk som flytter til en flyplass bør vel ha i bakhuet at aktiviteten på flyplassen kan trappes opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal foreslå å legge E-6'en og jernbanen i bakgården til Fredrik, så kan vi se hvordan han trives med annet enn flystøy....

 

Har du vurdert å se en sak fra flere sider enn din egen?

 

Vel, nå har jeg faktisk både E6 og Rygge Flystasjon så og si i bakgården da så...

Jeg har bodd her i over 20 år, og jeg reagerer ikke på hverken flystøy eller støy fra E6, og det tror jeg heller ikke andre som har bodd her en stund gjør heller.

 

Det hele bunner ut i grunnløs frykt som jeg nevnte tidligere...har folk bodd her i mer enn tre-fire år burde de absolutt være vant til flystøy fra den tiden både 332 og 336 var fullt operative skvadroner på Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å se en sak fra flere sider enn din egen?

Tja, er vel ikke spesielt lett å se saken fra begge sider for en torp-patriot heller? ""

 

Begge sider? Hva i alle dager får deg til å tro at denne saken kun har to sider?

Bare i Østfold alene så er det tydlig at denne saken har mange sider.

 

Men for all del, selv om jeg ikke kan se alle sidene av en sak, så klarer jeg i det minste å se mer enn én, hvilket er mer enn noen av Rygge-fanatikerene her inne kan si.

 

Jeg har allerede nevnt en av ulempene med å ha Torp som nabo i denne tråden, og jeg har i den sammenheng sympati med folk som bor rundt Rygge som ikke vil ha mer støy. Selv flyttet jeg et par km. lenger øst i Stokke for to år siden, men den store fordel at jeg nesten ikke hører flyene lengre, fordi ruteflyene svært sjelden flyr over her, og det var ingen tilfeldighet fra min side...

Jeg hører tross alt nok fly på jobb...

 

Men tilbake til Rygge...

Det er jo flere sider enn de som har vært tatt opp i denne tråden. Miljøhensyn er en viktig del av dette.

Hyppige avganger med jetfly forurenser nærområdet, ikke bare i form av klimagasser, men også i form av eksos. Jeteksosen inneholder masse sotpartikler som legger seg rundt omkring.

På vinteren må flyene ha avising, med den forurensing dette medfører. RSL har vel fått en kvote på hvor mye de får slippe ut iløpet av et år. Lykke til med å holde den...

 

Andre sider er jo konsekvensene for de andre flyplassene i området. Etter at hovedflyplassen ble flyttet fra Fornebu til Gardermoen, så fikk Torp livets rett.

Plutselig ble det dobbelt så langt å kjøre til flyplassen for Vestfoldinger, og så dermed oppsto et behov som Torp kunne dekke.

Siden Gardermoen ble åpnet, så har vel det årlige passasjerantallet på Torp blitt femdoblet eller noe sånt.

 

Visste du at det er ca. 50% lengre å kjøre fra Torp til Gardermoen, enn fra Rygge til Gardermoen? ...og at reisetiden fra Torp er ca. 45 minutter lengre? ..på dårligere veistandard...?

 

Vel, beklager, men jeg har ingen sympati for at Østfoldinger vil ha egen flyplass. En ting er å ha kortbaneplasser tett som hagl nordpå, men la oss nå være litt realistiske. Der oppe kan det godt være det eneste transportmiddelet med vinterstengte veier, osv.

 

Vi trenger ikke internasjonale flyplasser på tre sider av en liten fjord. Det er rett og slett for dumt, og kan bare resultere i at rutetilbudene begrenses fra samtlige.

Ikke bare fordi passasjerene vil spre seg utover alle plassene, men også fordi luftrommet over østlandet er begrenset.

"Extended centerline" for Rygge og Torp krysser litt nord for Holmestrand i Vestfold, og fra det punktet er det omtrent like langt til begge flyplassene. Det er vel nærliggende å tro, at uten restriksjoner i luftrommet så kan det blir veldig trangt i det området hvis Rygge Sivile Lufthavn åpner.. På toppen av det hele så har man jo trafikken fra og til Gardermoen som også krysser over dette området, men da litt høyere opp.

 

Du må gjerne kalle meg en Torp-patriot. Da Torp er min arbeidsplass så ser jeg jo gjerne at flyplassen er en suksess, noe den forsåvidt også er. Faktum er, at uansett utfallet av Rygge saken, så tror jeg ikke det er noe fare for min jobb. Jeg jobber i full stilling, så det kan strengt tatt ikke bli så mye bedre, og tatt i betraktning at jeg har en del år på nakken der, så er jeg neppe blant de første som går ved en nedskjæring heller. Altså, utfallet av Rygge tror jeg vil ha lite å si for meg personlig.

Grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg ikke er alene om å jobbe på en av de to eksisterende flyplassene på østlandet, og det vil få konsekvenser for folk om det blir nedskjæringer som følge av at Rygge starter med sivil trafikk og lykkes. Personlig så tror jeg det blir en fiasko, fordi markedet virker lite, og foreløbig så ser det ut til at flyselskapene lar vente på seg. Det er jo selvsagt ikke rart, da RSL selger et produkt som ikke eksiterer ennå.

 

Kanskje selskapene kommer når RSL åpner, eller kanskje ikke. Sånn det ser ut nå iallefall, så blir det et overpriset produkt som RSL kan tilby, i motsetning til Torp som kan styre prisen selv.

 

 

Folk som flytter til et område med støy har valgt det selv, men det er å gå langt å forlange at folk skal akseptere at man flytter støyen til dem...

Det har vært flyaktivitet på Rygge før, og du sier selv at "F-16, F-5, Hercules, Orion, og annet rart" bråker noe infernalsk. Og Rygge har da vært flyplass lenge, folk som flytter til en flyplass bør vel ha i bakhuet at aktiviteten på flyplassen kan trappes opp?

 

Du sier noe viktig.. Det HAR vært aktivitet på Rygge før, men slik jeg forstår det så har det blitt trappet grundig ned. En annen ting er vel at militære flygninger kanskje kan oppfattes som mer sporadisk, da de kanskje ikke opererer med faste rutetider? Rutetrafikk er noe du kan stille klokka etter, og det vil være den samme støyen, på den samme tiden, hver eneste dag.

Når jeg bodde nærmere Torp, så visste jeg at Dash'en som kom over hustaket i lav høyde på kvelden, var Arlanda-flyet, og den kom på rute. Med litt sønnavind på natta, så kunne man høre teknikerene testkjøre motorer, og dengang SAS fløy med DC-9 her, Ryanair fløy med B732 her, og Spanair fløy med MD-83 her, så var det aldri noen tvil om at de kom og gikk.

 

Jeg husker også den gang SAS kjørte på et rådyr på rullebanen, rett før V1, med en DC-9 som var morgenflyet til København. Jeg var ikke på jobb, men våknet da pilotene avbrøt avgangen.

Jeg var jo bare 3-4 km. unna, så det er klart jeg våknet av det... ...og jeg sover tungt!

 

Joda, folk som har flyttet til Rygge kunne vel sikkert ha tenkt på at aktiviteten kunne trappes opp igjen, men men i sine villeste drømmer kunne ha forestillt seg at noen ville bygge en sivil lufthavn på plassen?

Med så kort og enkel reisevei til Gardermoen, hvor det er et utall av avganger og destinasjoner å velge mellom, så skulle man vel aldri tro at Østfold kunne trenge en egen internasjonal flyplass?

 

Jeg er garantert ikke den eneste som fant den ideén latterlig fra starten av..

 

...men nå er det jo satt igang, og selv om jeg håper det går i dass, til det beste for oss andre, så får dere jo ha lykke til.

Noen lavpris-selskaper tipper jeg dere skal se langt etter der borte, for det ser det ut til at Samferdselsdepartementet vil sette en effektiv stopper for, men kanskje dere kan få Vildanden til å fly dere østfoldinger til vestlandet.

 

Det selskapet trives jo på håpløse flyplasser... ""

 

Neste!

 

 

Jeg synes vi skal foreslå å legge E-6'en og jernbanen i bakgården til Fredrik, så kan vi se hvordan han trives med annet enn flystøy....

 

Har du vurdert å se en sak fra flere sider enn din egen?

 

Vel, nå har jeg faktisk både E6 og Rygge Flystasjon så og si i bakgården da så...

Jeg har bodd her i over 20 år, og jeg reagerer ikke på hverken flystøy eller støy fra E6, og det tror jeg heller ikke andre som har bodd her en stund gjør heller.

 

Sett på maken. Det var jeg virkelig ikke klar over. Som jeg har nevnt tidligere i innlegget mitt dog, så tror jeg det er en forskjell på hvordan man oppfatter militær og sivil trafikk, men du vet vel best...

 

Det hele bunner ut i grunnløs frykt som jeg nevnte tidligere...har folk bodd her i mer enn tre-fire år burde de absolutt være vant til flystøy fra den tiden både 332 og 336 var fullt operative skvadroner på Rygge.

 

 

Hvordan kan du påstå at det er en grunnløs frykt? Vet du hvordan folk vil reagere på støy fra sivil rutetrafikk fra Rygge? Nå har vel den sivile rutetrafikken fra Rygge vært ganske begrenset så langt, så strengt tatt så vet du ikke engang selv hvordan du vil merke støyen, og ei heller om den vil plage deg.

 

Joda, det har vært rolig på Rygge en stund nå, og jeg tipper det har kommet mye folk siden den gang jagerflyene bodde der, og som jeg skriver så tror jeg at du vil merke forskjell på de militære flyene som kom og gikk sporadisk, til ruteflyene som kommer og går til faste tider dag ut og dag inn...

 

Gadd du virkelig lese helt hit...?? Vel, det var da virkelig ikke meningen. Nå går jeg å smører inn fingertuppene med sårsalve...

 

Ha en fortsatt god kveld! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som gjør at Norge kommer til å forbli en molbo-nasjon i mange år fremover...så fort noe skal gjøres for å forbedre infrastrukturen i landet skal en haug med folk protestere mot det.

 

Eeh - så ropene vi hører omtrent landet rundt er ikke klager på dårlig veistandard og krav om at de utbedres? Det er protester på at de skal bygges ut? ""

Veiene er tross alt den viktigste biten av infrastrukturen hvis vi ser landet som helhet.

Så hvilken del av infrastrukturen er det du tenker på? Det er jo ikke så ofte det bygges nye flyplasser ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidt det samme sker i Danmark. Roskilde Lufthavn vil gerne udvidde, så den kan tage større maskiner end en B737-600 og en MD-87. My Travel vil f.eks. gerna have at man flyver fra Roskilde istedet for Kastrup. Men desværre skal den største rullebane lige være 300 meter længere, for at kunne klare A320.

 

Derfor vil lufthavnen gerne udvide.

 

MEN... Naboerne er også her imod. De lever allerede nu med skolefly og små bizjets nogle hver dag. Nu frygter de, at der med de større maskiner vil kommer mere støj, og over et større område. Antallet af "støj-huse" vil vokse fra 94 til ca 540. Der er allerede begrænsinger på, hvornår man må flyve, og natten er helt lukket ned (22-07).

 

Her er der også en masse mennesker, som er imod, og en masse som er for. F.eks. flyselskaperne,Københavns Lufthavne, som ejer Roskilde Lufthavn og trafikk-selskabet for Københavns området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet viktig moment som kommer til å treffe Rygge , uansett om man vil eller ikke, er hva Forsvaret skal gjøre framover. Fra 2007 og utover kommer det til å bli et helv.... læven når Forsvarssjefen legger fram sin plan for framtiden. For det er ikke sikkert at Rygge er en del av denne planen.

Forsvaret er nødt for å konsentrere sin flystyrker og dette betyr færre flybaser. Verken Bodø, Ørland eller Rygge for den saks skyld er fredet i denne sammenhengen. Forsvarssjef Diesen mener at Luftforsvaret kan klare seg med kun 1 base. Det er ikke for å være negativ, men dette blir superaktuellt om meget kort tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flyttet til en flyplass for du finne deg i støy, men kommer flyplassen etter deg da kan jeg forstå at det er grunnlag for kompansjon. Foresten er det jo ikke støy men musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyen fra en Dash 8 eller en Boeing 737 kommer man alltids til å bli vant til.

 

men til dåkker som syns at det er som musikk i øran når en F-16 tar av, har tydeligvis ikke begrepet "støy" i vokabulæret sitt. greit nåkk at dåkker har stått å sikkla på en F-16 på flyshow & lignende, men prøv å bo 100 meter fra rwy på norges største F-16 base. 4-6 fly 2 gang om dagen nu om sommeren. 128.000HK er ingen spøk. nakke håran mine reiser seg bare jeg hører hylinga til F-16. og jeg har vokst opp med fly.

 

Men for all del. jeg klager ikke. Hadde folk bare hatt litt peiling på hvor mye penger disse jævlene bringer inn til bodø kommune, og ikke minst alle arbeidsplassene. så hadde sikkert fløyta fått en annen lyd (eller nå sånt).

 

Men jeg syns de kunne begynt å ta i bruk den nye lengda de bygde ut på 07, og vrengt over tidligere. men ikke si at jeg sa det høyt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten er det jo ikke støy men musikk.

 

Musikk er også støy. Det er bare at du liker den formen for støy.

 

...men det er forskjell på å være på et flystevne med propper i ørene, og å bo ved siden av en flyplass og måtte leve med dette daglige spetakkelet...

 

737'er og Dash 8 synes jeg bare lager støy, mens TUIFly sine B752 med RB211 under hver ving, som jeg hører maks en gang hver tredje uke, DET er som musikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...