Gå til innhold

Fly for første gang - Norwegian


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Tjo hei!

 

Da er ståa sånn at jeg skal møte mor og far i Tromsø og feriere sammen med dem, og min mors søster og hennes nye kjæreste som er former head of security på ENTC, skal jeg tro det han sier. ""

 

Alt jeg vet om flyturen er at det har avgang 1140 fra ENGM den 12. juli - noen som har snøring på hvilket av Norwegian-flyene som turer denne ruta den dagen?

 

 

Forøvrig - kall meg gjene bonde i byen - hvordan er prosedyrer etc med innsjekking, bagasje osv? Ikke greit å reise mutters alene for en firsttimer. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Møt opp i god tid, det har vært mye forsinkelser i det siste på ENGM, og når du i tillegg er ny i gamet er det ekstra bra å ha tid til overs. Min anbefaling er å være der minst en time før (i verste fall blir du nødt til å se på fly litt lengre).

 

Når du kommer inn skal du sjekke inn i 2. etasje på Gardermoen. Nært inngangen i 2. etasje og der rulletrappene fra første kommer opp finner du en oversikt over hvilken innsjekkingsøy du skal benytte, Norwegian bruker stort sett C om jeg ikke husker feil. Det pleier å være merket to "køløyper", en for innenlands og en for utenlands. Gå til innenlands, om det er kø følger du køen, ellers er det bare å gå frem til der løypen slutter og vente der til en innsjekkingsskranke blir ledig. Om de ikke har noen som reiser utenlands kan det hende du blir kalt bort til en utenlandsskranke, noe som er helt i orden. Husk vektbegrensing på Norwegian er 20kg innsjekket bagasje, 8kg håndbagasje (som også har maks mål). Et tips for å spare tid er å legge bagasjen som skal sjekkes inn opp på båndet med en gang. Den blir veid, merket frem til destinasjonen og sendt av gårde. Du får et boardingkort og kan traske videre.

 

Neste steg er sikkerhetskontrollen, jeg pleier å legge alle metallgjenstander over i håndbagasjen som skal scannes (legges på et bånd). Husk at om du har med PC må den taes ut på forhånd og skal også sendes gjennom røntgen. Så må du gå gjennom portalen. Ikke bli overrasket om det piper på deg, det er veldig vanlig, og det er ikke lenge siden de også skrudde opp intensiviteten. Det vanligste som det piper i er belte, klokke eller sko. Ikke bli overrasket om du også blir kroppsvisitert, selv om det ikke pep. Husk å få med deg alt ditt på den andre siden.

 

Når du er kommet gjennom har du innenlandsdelen til venstre, utenlandsdelen får du ikke komme inn til. Til venstre har du også en stor tavle som viser de neste flygingene, finn gate-nummeret her (det pleier også å stå på boardingkortet som du fikk, men det kan bli endringer, og da er det nummeret på tavlen som er riktig). Finn gaten din, nummerene blir lavere mot (vest)-enden. Når du finner den har du sannsynligvis god tid på deg, og du er fri til å gå rundt å se deg om. Men du bør være tilbake ved gate minst 20 min før flyavgang.

 

Om du observerer atferd rundt gaten vil du se at folk stiller seg i kø veldig tidlig, gjerne 15 min før boarding faktisk begynner, så det er ikke noe du trenger å stresse med, du kan fint vente til dem faktisk har begynt boardingen. Men hos norwegian er det fri seteplassering, altså du kan sitte der du vil. Derfor er det mange forretningsfolk som vil sitte så langt fremme som mulig slik at de kan spare et halvminutt når de skal av igjen.

 

Greit, boardingen starter, du stiller deg opp i kø, når du kommer frem gir du dem boarding-kortet, og du får tilbake den ytterste fliken av kortet som en kvittering. Når du kommer inn kan du kanskje få et glimt av cockpit om du er interessert til venstre, og så kan du finne deg et sted å sitte. Om det er fullt helt foran er det nesten alltid ganske god plass bak. Husk å plassere håndbagasjen, du må enten finne en plass til den i hyllen over setene, eller om du vil ha den mer tilgjengelig kan du plassere den under stolen foran deg når du setter deg. Husk foresten at det kun er tillatt med et stk. håndbagasje.

Slå av mobiltelefonen (helt av!) og fest setebeltet, vent på at boardingen blir ferdig, og følg med på sikkerhetsdemonstrasjonen. Nyt turen!

 

Når du kommer frem er det litt venting etter at flyet har kommet frem før det skjer noe (utenom at folk begynner å stresse). Når du kommer av flyet er det bare å følge strømmen til du kommer til bagasjebåndet, og vente der på at bagasjen kommer.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alt jeg vet om flyturen er at det har avgang 1140 fra ENGM den 12. juli - noen som har snøring på hvilket av Norwegian-flyene som turer denne ruta den dagen?

 

 

Det er helt umulig å vite hvilket fly som skal fly deg oppover så langt frem i tid. Dette blir bestemt siste døgnet før avreise, og kan bli endret helt frem til avreisetidspunktet.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk, Roar! Når du kommer inn på flyet så skal du, med riktige interesser i behold, gå til VENSTRE! Da vil du møte på en blid flyvertinne som hilser på deg. Slå inn den firesiffrede koden og entre cockpiten. Hils vennlig på kaptein og sett deg ned på klappsetet. Husk at det er firepunkt seler i setet men veldig komfortabelt å bli servert gratis mat/kaffe og brus / avis. Servicenivået til venstre for inngangen er veldig høyt! Nyt turen maksimalt, takk nei om flyverne spør deg om du vil prøve å fly litt. De skal få lov til å jobbe for seg når de er ansatt for å fly! Ikke la de lure deg med å jobbe for dem. Du har betalt for reisen og skal kun benytte tiden til å slappe av! ""

 

Nyt turen! God tur! (Det med cockpit var kanskje litt fleipete ment.. men du kan jo spørre om du får sitte der, skader ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke lenge siden de også skrudde opp intensiviteten. Ikke bli overrasket om du også blir kroppsvisitert, selv om det ikke pep

Tro meg. Nå sjekker de mye bedre enn for noen mnd siden. Flere som ble vissitert lenge sist jeg gikk igjennom. Ble selv scannet i 5 min. (Ikke rart det blir kø) De scannetalt fra hodebunn til føtter uten sko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med fotoutstyr i håndbagasjen?

Må dette også taes ut, slik som med pcer osv?

 

Skal til London neste uke, og vil helst ha fotoutstyret i håndbagasjen.

 

du kan dog risikere å bli tatt ut til en etterkontroll da, dette fordi linsene blir svarte når man sender dem gjennom x-raymaskina og dermed kan det bli vanskelig å se om der ligger noe bak linsene. Selv så sender jeg fotosekken som håndbagasje, tar ut den bærbare PCen da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for feedback. Har skjedd mye siden jeg dro på hyttetur med et par kompiser for omtrent 24 timer siden!

 

Nå pakker jeg for harde livet for å flytte til leiligheten i Oslo - og blir uten nett frem til august tror jeg. Nett skal bestilles straks jeg har mulighet.

 

Dersom noen av dere skal på storåsfestivalen - kanskje vi sees der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først av alt - engm burde få mer funksjonible tastatur på internettkafe-tingene som står rundt omkring. helt grusomt å skrive på!

 

for det andre - det har nå vært tre utsettelser av avgang. sist leste jeg at avgang er 1425 - vi får nå se. har dog tatt noen bilder - og sett meg lei på fly, siden jeg er så langt fra runway. etter ferieturen slenger jeg nok ut noen her, samt mer beskrivende tekst. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...