Gå til innhold

Måtte nødlande i blinde


Stian Haabeth

Anbefalte innlegg

Det lønner seg ofte å lese hele artikkelen ""

 

Bare de små sidevinduene i cockpiten var hele og var den eneste muligheten pilotene hadde for å se hvor de skulle lande.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står at de måtte lande flyet for hånd, må det jo bety uten Autoland på APen. Men når de sier at det eneste måten de kunne se hvor de landet på var ut sidevinduene, så kan jeg ikke skjønner hvordan det skal gå. De må da ha hatt ILS eller evt. Loc/DME? Ikke at jeg beskylde VG for å ta feil, de treffer jo alltid midt i blinken på slike saker som dette ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står at de måtte lande flyet for hånd, må det jo bety uten Autoland på APen.

 

Det slo meg også hvorfor ikke en Autoland skulle kunne gjennomføres her i en slik situasjon med tilnærmet null sikt forover på en internasjonal flyplass av Seoul Incheon International's dimensjoner og sannsynlige fasiliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jørgen

Lägg märke till hur man letar efter någon att lägga skulden på i artiklarna om SAS händelsen...
Du som pilot, hva er ditt profesjonelle syn på dette? Burde man hatt på vær radaren og forutsett dette?

 

Vi har hatt et par lignene tilfeller over årene og i disse tilfellene var det stort sett slurv fra pilotenes side, dårlig oppmerksomhet og ikke følging av SOP... ""

 

Nå kjenner jeg ikke bakgrunnen i dette tilfelle, men hvordan man kom inn i dette uværet i førte omgang bør undersøkes.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är inte svart eller vitt, Dag...

 

När det gäller Helsinki incidenten så hade de inte Wx radar på. Det är bara krav om Wx radar i fly med tryckkabin som flyger i områden med Cb aktivitet. Om jag minns rätt så var där inte varslat om Cb eller hagel i vare sig metar, taf, sigmets eller pireps. Det var därimot varslat på ett sigwx chart, som de inte hade med sig. Och eftersom det är krav om att du ska tillgodogöra dig med all tillgänglig information om vädret så kunde man klandra besättningen för det.

 

Nu är det så med Wx radar, som du säkert vet, att de ägnar sig bäst att mäta reflektioner från vatten. Snö, is och hagel visas också men inte lika gott. Det händer att wx radar missar detta. Wx radar är med andra ord inte alls ofelbar.

 

Men det jag reagerar på är medias lust efter någon att skylla på. Finna någon som gjorde fel.

Lustigt nog så har inte den senaste artikeln, om Asiana, sådan vinkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står at de måtte lande flyet for hånd, må det jo bety uten Autoland på APen.

 

Det slo meg også hvorfor ikke en Autoland skulle kunne gjennomføres her i en slik situasjon med tilnærmet null sikt forover på en internasjonal flyplass av Seoul Incheon International's dimensjoner og sannsynlige fasiliteter.

 

Jeg sitter ikke inne med fakta fra denne hendelsen, men på disse kjerrene sitter både Localizer og Glidepath antennen i nesen under værradaren...

 

Etter bildene og dømme er det ikke helt utenkelig at disse også ble smadret sammen med værradaren (vet ikke om de ble slått bort av hagl eller fjernet av teknikere etterpå, men de er borte på bildet), og da er det ikke så mye igjen å gjøre enn å bruke sidevinduet som faktisk kalles "DV-window"... Direct Vision window.

 

Hadde dette også vært knust, så er det faktisk en prosedyre som tilsier at de under 10 000 fot kan senke farten til under 200 kts, slippe ut kabintrykket og så åpne vinduet. "Use of headsets are recommended due to the increased noiselevel" sier boka nonchalant...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette også vært knust, så er det faktisk en prosedyre som tilsier at de under 10 000 fot kan senke farten til under 200 kts, slippe ut kabintrykket og så åpne vinduet. "Use of headsets are recommended due to the increased noiselevel" sier boka nonchalant...

 

Var ikke klar over at det faktisk var prosedyrer for det der. Da kommer pilotbrillene til sin rett...

 

Og jeg som synes det guffent nok å få en veps eller humle i kjeften når jeg er ute på blades/sykkel, vil tro at det samme i 200kts er en smule verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting... hvordan kan det være sånn at nosen blir "knust" men at motorerne klarer seg så bra ?

 

Radomen är av kompositplast.

 

Er det bare en myt at minste lille ting i motoren og på turbinbladen gir obalanse og motorhaveri ?

 

Ja... För det första så vill objekt som går in i motorn frammifrån träffa kompressorn först.

 

Något förenklat kan man säga att på moderna Turbojet motorer så "blåser" kompressorn ut en stor del av luften utom brännkammar/turbin delen, så det är god chans för att objekt bara gör småskador på kompressorn och går förbi känsligare delar.

 

Om vi ber snällt så kanske Dag kan komma med mer utfyllande lärdom..? Kanske några bilder? Dag?

 

 

Men det kan gott vara att motorerna också fått betydande skador här, men att de hållt samman. Det vet vi inget om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Något förenklat kan man säga att på moderna Turbojet motorer så "blåser" kompressorn ut en stor del av luften utom brännkammar/turbin delen, så det är god chans för att objekt bara gör småskador på kompressorn och går förbi känsligare delar.

 

Om vi ber snällt så kanske Dag kan komma med mer utfyllande lärdom..? Kanske några bilder? Dag?

Det stemmer det Jörgen. Frontfan, spinner og LPC vil i stor grad sørge for å få FOD til å gå utenom kjernen ved at det sentrifugeres vekk, samt at noe blir tatt unna gjennom såkalte bleed doors på enkelte motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at det faktisk var prosedyrer for det der. Da kommer pilotbrillene til sin rett...

 

""

 

Selve prosedyren er egentlig kommet frem i forbindelse med smoke removal (når alt annet ikke virket), men kommer jo også til anvending hvis rutene er smadret så mye at man ikke kan se gjennom dem og man ikke kan bruke en ILS lenger.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jørgen og dere andre.

 

Til det vi diskuterte ovenfor så er jeg fullstendig klar over at ting ikke alltid er "svart og hvitt" og jeg har liten eller ingen tiltro til en journalist å legge fram et objektivt syn på dette. Det var derfor jeg var mere interessert i et syn fra en profesjonell pilot som deg, Torbjørn og de andre yrkespilotne her på forumet. Jeg var av den oppfatningen at hagl har en god refleksjon på de fleste moderne radarer som brukes på fly i dag. Vi har problemer med vulkanaske som ikke gir refleksjon på radaren.

 

Torbjørn, ja jeg regnet med det med plassering av localizer og glideslope antenna og på de fleste Boeing flyene så sitter også localizer og glideslope antenna, høyre og venstre antenne, på forward pressure bulkhead like under radaren, slik du beskriver på Airbussen. De har også en center localizer antenne plassert over radaren.

 

Timmy og Halvdan, som Michael beskrev, og jeg kan bekrefte at Michael er godt informert innenfor de områdene jeg kjenner til, så er spinneren formet slik at regn og hagl skal centrifugeres utenfor kjernen av motoren og går som regel inn i bypass ducten. Viftebladene er sertifisert til å fint ta hagl på størrelse med isbiter fra kjøleskapet, og jeg har sett ice ingestion, cross wind og bird strike test riggen på GE Peebles i Ohio. De har et hus full av isbiter som sendes som en sky av hagl mot motoren i fart. Kan ikke finne noen bilder i farten, men jeg tror jeg har en video fra GE90 ice ingestion, bird strike og blade out testen et sted på jobben. Skal kikke litt i morgen.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det var nødvendig med Dag her Jörgen?

 

Eh? Skrev jag att det var nödvändigt med Dag..? Vänligen förklara?

 

Halvdan, jag förstår verkligen inte meningen med ditt inlägg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det vi diskuterte ovenfor så er jeg fullstendig klar over at ting ikke alltid er "svart og hvitt" og jeg har liten eller ingen tiltro til en journalist å legge fram et objektivt syn på dette.

 

Ja, det var inte tänkt dom kritik. Jag försökte bara ge min syn av problematiken.

Kan kanske fylla på med att jag använder heller inte Wx radar hela tiden. Bara när jag har goda grunder att anta det är konvektiv aktivitet i luften så det riskerar att bildas Cb eller andra aktiva byge skyer.

 

Men, när man ser röda celler på skärmen så vet man inte vad som orsakar detta. Regn? Snö, hagel? Wx radarn har en våglängd som ska reflektera objekt på storlek med en regndroppe. Allt annat reflekteras sämre.

När det gäller hagel så kan det mycket väl hända att man inte ser det på Wx radarn. Men lyckligtvis så uppkommer hagel ofta tillsammans med regn, så vi kan få en uppfattning om aktiviteten i cellen. Kan tänka mig att stora hagel korn som det talas om i Asiana och Helsinki artikeln inte reflekteras så gott. På våra breddgrader förekommer det dessutom väldigt sällan, så man förväntar det inte.

 

Vi har problemer med vulkanaske som ikke gir refleksjon på radaren.

 

Ja, det måste vara problematiskt... Inget att leka med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Skrev jag att det var nödvändigt med Dag..? Vänligen förklara?

 

Halvdan, jag förstår verkligen inte meningen med ditt inlägg...

 

 

Jörgen: Tror det er litt problemer med språk og forståelse nå (opplever det hele tiden siden kapteinen jeg flyr med er svensk, hehe). Det Halvdan mente her slik jeg ser det er at Michael hadde gitt ett så bra svar at plutselig ble Dag litt overflødig "" Det var nok kun et kompliment til Michael, og på ingen måte kritikk til deg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tack Tarjei!

 

Det var det jag inte förstod... All respekt för Michaels kunnskaper, men jag tänkte mig en mer utfyllande förklaring från Dag. Det Michael skrev var ju bara en liten förlängning av vad jag skrev, även om jag är säker på att Michael vet betydligt mer om temat, än vad han skrev här, så hade det varit intressant med lite från vardagen i CO...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...