Gå til innhold

Nesten Ulykke med SAS Braathens


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

Denne episoden var ihvertfall alvorlig nok, hvor alvorlig får vi nok greie på etterhvert - når denne hendelsen har blitt gransket ferdig. Det andre flyet var visstnok et propellfly, som drev med flyfoto iflg. TV2.

 

Nettavisen har forøvrig denne artikkelen om dette:

 

"SAS i nesten-smell"

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article653449.ece

 

[image]http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00250/sasfly300_250898h.jpg[/image]

 

[image]http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00250/sas300_250899a.jpg[/image]

 

 

Oppdatering:

 

Etter jeg skrev dette innlegget, har også Boarding

kommet med sin artikkel om denne hendelsen - den

kan leses her:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, å kalle det en nesten-ulykke synes jeg faktisk er å "blåse" saken opp. Klart, hadde ikke SAS-flyet hadd TCAS ville det vært en nesten-ulykke, eller, i verste fall, en ulykke. Men så lenge TCAS'en funket utmerket og dirigerte SAS-flyet bort fra faresonen, kan man heller kalle det en hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ikke hvilket varsel de har fått. Synes avisa forholder seg ganske saklig her. Om de får beskjed fra TCAS om å descente/climbe ved den eksakte meldingen: "Climb, climb now!"/descent har de vel 40-50 sekunder å reagere på før impact. Så jeg ville ikke kalt det en nestenulykke kanskje da. Nestenulykke, da tenker jeg at flyene passerte hverandre med 100 fots seperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er vel en del blåst opp... Ihvertfall hørtes sånn ut på TV2 Nyhetene. Man får det til å høres ut som det var to 747 som var på vei mot hverandre, før man nevner i en bistening på slutten av innslaget at et av flyene var et propellfly.... Ille nok selvfølgelig..

 

Men; Er det noen som vet hvor langt unna de er hverandre før TCAS går av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at jeg var rimelig nærmt en SAS maskin da jeg fløy seilfly idag ""

 

Jeg vet egentig veldig lite om hva som egentlig skjedde, men hvis flyet måtte settes i et svalestup høres det jo arvorlig ut. TCASen skal jo bare brukes når noe fare er på ferde ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig vet alle de altvitende her inne mer enn DUMME flypassasjerer selvfølgelig. Og tcas er vel egentlig overflødig. Og dessuten,det var jo BARE et propellfly.. da var det jo ikke sååå farlig. ""

Og siden det ikke er sagt HVA slags prop det var.. kunne jo for alt vi vet vært en STOR prop også..ikke det,størrelsen betyr vel lite ved full strike.. selv birdstrike kan være deadly! Varsler forresten tcas'n for rovfugl? :P

Haha,men funny å lese blir det jo her inne ,hver eneste gang noen skriver om luftfart i dagspressen,og noen bare MÅ diskutere poteto-potato. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brå forandring fra +3000 ft/min til 0 ft/min vil nok kjennes ut omtrent som en brå forandring fra 0 ft/min til -3000ft/min, så å vedta at flyet gikk inn i et stup på bakgrunn av et vitneutsagn, tar ihvertfall jeg med en stor klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...