Gå til innhold

F-35 promo video


Martin Schjetne

Anbefalte innlegg

Heller fordi et fly skal ha instrumenter, indikatorer, målere og i det hele tatt en pen cockpit!

Jeg vil ikke se på tv når jeg skal fly jagerfly, jeg vil faktisk trykke på knapper og kose meg ""

Det er fullt mulig å gjøre det samme med et sånt fly som med F-35, det er jeg sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller fordi et fly skal ha instrumenter, indikatorer, målere og i det hele tatt en pen cockpit!

Jeg vil ikke se på tv når jeg skal fly jagerfly, jeg vil faktisk trykke på knapper og kose meg ""

Det er fullt mulig å gjøre det samme med et sånt fly som med F-35, det er jeg sikker på!

 

Joa, det er sikkert mulig, men man må jo også tenke på at dette letter arbeidsbyrden for piloten betraktelig...er enig i at det ikke ser så kult ut, men kan absolutt se det praktiske aspektet i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller fordi et fly skal ha instrumenter, indikatorer, målere og i det hele tatt en pen cockpit!

Jeg vil ikke se på tv når jeg skal fly jagerfly, jeg vil faktisk trykke på knapper og kose meg ""

Det er fullt mulig å gjøre det samme med et sånt fly som med F-35, det er jeg sikker på!

 

I et jagerfly er du interesert i å overleve, og analoge instrumenter bidrar ikke mye med det, that simple.

 

PS: For alt jeg vet kan jo også Eurofighter ha touchscreen... Har ikke sett noe fra den enda.

 

http://www.airliners.net/open.file/0357473/L/

 

Ser ikke ut som om det er touchscreen her nei.

 

Men Eurofighter har voice recognition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er sikkert mulig, men man må jo også tenke på at dette letter arbeidsbyrden for piloten betraktelig...er enig i at det ikke ser så kult ut, men kan absolutt se det praktiske aspektet i det.

 

Joda, det er jeg enig i, men selv den touchscreenen der så veldig tungvint ut, med andre ord, det er ikke sikkert det minker arbeidsmengden, bare sentrerer den til foran ansiktet ditt i stedenfor rundt.

 

I et jagerfly er du interesert i å overleve, og analoge instrumenter bidrar ikke mye med det, that simple.

 

Analoge instrumenter?

Jeg snakker om noen analoge, men også skjermer med knapper rundt, som i dagens F-16 ""

Spørs om en tuochscreen bidrar så mye mer, det gjenstår å se ""

Jeg tror F-35 er rost altfor mye opp i skyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analoge instrumenter?

Bare jeg som skrev før jeg tenkte, fikk ikke med meg det du nevner under->

Jeg snakker om noen analoge, men også skjermer med knapper rundt, som i dagens F-16 ""

 

Spørs om en tuochscreen bidrar så mye mer, det gjenstår å se ""

Det gjør at skjermflata blir mye mer fleksibel, med adsiklte skjermer med tilegnede knapper kunne du ikke gjort på langt nær så mye en kan slik cockpiten i F-35 er designet.

 

Jeg tror F-35 er rost altfor mye opp i skyene.

Det får vi vente og se på. Den er kraftig over budsjett, men om den lever opp til forventningene vil den bli on hel1 of a fighter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touchscreen såg jo utrolig praktisk ut den, i mine øyner. Jeg likte den egentlig ikke, såg teit ut, men jeg ser at det er veldig effektivt og veldig nyttig. Det jeg reagerte mer på var den voice recognition. For det første strever man fortsatt med å gjøre denne god nok, i følge en forsker jeg snakket med på UiO som har jobbet mye med dette, så er det fortsatt et langt stykke igjen før den blir fullt brukbar. Hør bare på hvor langsomt og tydelig piloten måtte snakke. VR må jo være mest nyttig når piloten har havnet midt i en kritisk situasjon, la oss si en dogfight, og han helst trenger begge hendene til å fly flyet. Om han da må bruke et halvt minutt på å si kommandoen for å få opp menyen med fuelsystemet så tror jeg i vertfall han blir stressa (og hvor lett er det å snakke tydelig og sakte da?).

 

Men en ting angående touchscreen: Det er få fysiske holdepunkter når man trykker på skjermen, og snærlig under urolig luft el. blir det vanskelig å trykke nøyaktig på en glatt flate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...