Gå til innhold

winglets og 737


Leif Wicklund

Anbefalte innlegg

Boeing B737-800 kan også ha Winglets! Winglets er ikke standar, og dette er noe kundene må velge selv om de vil ha. Stearling, Britannia er noen av selskapene som benytter B737-800 med winglets på Gardermoen.

 

Jeg er derimot usikker på om det kan leveres winglets til B737-600 og 737-900. Den nye B737-900ER skal etter det jeg har lest få Winglets som standar utrustning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at winglets er en stor aerodynamisk fordel og forstår derfor ikke hvorfor bare enkelte av de nyere 737-ene har påmontert winglets!?

 

Ble fortalt av Aerodynamikk læreren at dette ikke hadde stort og si. Sårlig ikke for en 737. Men dog en fin plass å plassere logoen til selskapet. Og så ser det litt tøffere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken type selskap det er og hvordan flyene skal brukes.

Dag J. kan mye om dette da han er med på winglet programment til COA.

 

For å si det enkelt, en 737 som skal operere på lange ruter vil ha større glede

av winglets enn en som flyr korte distanser. Charter operatører flyr ofte

lengere distanser non-stop og har derfor oftere winglets enn f.eks SAS som flyr

mange korte distanser. Winglets er jo ikke gratis, så det er ett regnestykke.

Man får også noe bedre takeoff performance som kan være ett poeng hvis

du f.eks flyr charter (fulle fly, høy TOW, lange distannser, "små og kronglete" flyplasser) etc

 

Av samme årsak vil f.eks Continental ikke retrofit winglets på sine -900 da disse skal fly korte distanser på store flyplasser.

 

MVH

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at winglets er en stor aerodynamisk fordel og forstår derfor ikke hvorfor bare enkelte av de nyere 737-ene har påmontert winglets!?

Blended winglets er tilgjengelige på følgende maskiner i 737-serien:

737-300, BBJ1, BBJ2, 737-700, 737-800 og 737-900ER. Forklaring på aerodynamikken, samt hvorfor ikke alle har det følger under.

 

Jeg er derimot usikker på om det kan leveres winglets til B737-600 og 737-900.

Det har mest med sertifiseringskostnader å gjøre. Om de som opererer 736 og 739 vil ha winglests, så kan de få det, men må da være med på å dekke sertifiseringskostnadene. Siden det er så få 736 og 739 som flyr, så blir prisen tilsvarende mye høyere, og det har derfor ikke blitt sett på som lønnsomt riktig enda. Winglets ble testet ut og sertifisert først etter at 737NG sin EIS, og derfor har mange operatører ikke ettermontert disse, da utgiftene overgikk nytten, inntil drivstoffprisene føk i været. Dessuten lønner winglets seg først og fremst på lengre strekninger, på over én time.

 

Ble fortalt av Aerodynamikk læreren at dette ikke hadde stort og si. Sårlig ikke for en 737. Men dog en fin plass å plassere logoen til selskapet. Og så ser det litt tøffere ut.

Dette er nok ganske feil. Winglets fører med seg følgende fordeler:

Mindre induced drag (dog, noe økt parasite drag pga økt overflate), som gjør at en kan reduserer thrust med ca 4% under cruise. Dette kan i seg selv redusere forbruket under cruise med ca 6-7%. Blended winglets bidrar med løft, og en kan derfor ta av med mindre thrust, og ta av med lavere hastigeter/ta av tidligere, og en bruker dermed både mindre fuel og støyer mindre. Flyet klatrer også bedre med winglets. I og med at de gir mer løft kan en også velge å ta av med høyere vekt, spesielt ut fra flyplasser der en fra før av har payloadbegrensninger. Også, siden drivstofforbruket blir lavere, kan fly med winglets fly lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fortalt av Aerodynamikk læreren at dette ikke hadde stort og si. Sårlig ikke for en 737.

 

Vel, om man reduserer drivstoff-forbruket med 2-3%, så er jo ikke det stort, men om man bruker 2 milliarder kroner på drivstoff i året så blir det en brukbar sum allikevel...

 

Så at det har lite å si har han nok rett i, men lite kan være så mangt om man ser helheten i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Litt off-topic: Tittet raskt på en dok som gikk her på disc for litt siden. Fikk da inblikk i hvordan man monterer slike på nye - og gamle fly. Dette var en "en-manns" jobb som ble gjort av en gammel skrue (Da på Boeing fabr i Seattle). Litt morsomt å se på når en gammel traver monterer winglets ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om man reduserer drivstoff-forbruket med 2-3%, så er jo ikke det stort, men om man bruker 2 milliarder kroner på drivstoff i året så blir det en brukbar sum allikevel...

 

Så at det har lite å si har han nok rett i, men lite kan være så mangt om man ser helheten i det...

 

Air Canada satte inn ERJ-175 for ikke så alt for lenge. Som en del av AC sitt program for å spare fuel, så de hvor mye vann de ville trenge på lengre flighter. En ERJ-175 har normalt 90 liter potable water, dvs vann til galleys og til toaletter. De fant ut at de bare trengte 70 liter på disse flightene, og ved å redusere mengden fra 90 til 70kg, så sparte de ca 31,700kg med fuel i året alene på hele flåten med ERJ-175. Alle monner drar mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fårsåvidt vert borti dette før jeg hørte d av læreren.

Jeg har bekjentskap om dette som wingtip wortex som gjør at lufttrykket på undersiden ikke skal komme i kontakt eller på over siden av vingen.

Dette er vel vesentlig for å spare fuel etter det jeg mener å ha lært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bekjentskap om dette som wingtip wortex som gjør at lufttrykket på undersiden ikke skal komme i kontakt eller på over siden av vingen.

 

Luft fra undersiden vil fremdeles komme i kontakt med luft fra oversiden, men bare i mindre grad. Om en skulle ha eliminert dette helt måtte vingene vært uendelig lange, og det blir jo litt søkt""

 

Dette er vel vesentlig for å spare fuel etter det jeg mener å ha lært

En reduserer induced drag, dvs drag som skapes når luft under trykk presses opp og rundt vingespissen og møter luft med lavere trykk på oversiden av vingen. Dette skaper en downwash på baksiden av vingen. I og med at drag reduseres, trenger en mindre thurst, og dermed bruker en mindre fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, kun et kort innlegg før jeg drar på jobben... ""

 

Stian, først og fremst det læreren din sier at winlets har "liten" betydning må vel betraktes i sammenheng. Vi ser i snitt sirka 4.5% bedre fuel forbruk på B737NG flåten, sammenlignet med flyene uten winglets, på samme rutenett. Vi har i dag 118 B737-700(37)/-800(81) med winglets installert og har en del -800 igjen. Vi har også 21 B757-200 med winglets i dag og skal ha alle (41) flyene ferdige til enden av året. Vi ser nærmere 5% bedre fuel forbruk på disse. Selv om 4.5 til 5% høres lite ut er der ENORMT når man snakker om fuel forbruk... ""

 

Michael og dere andre her er godt informert og jeg tror dere har fått med det meste. Det er mye informasjon om winglets på internettet, og Boeing har mye informasjon på web siden deres også.

 

Michael, jeg skylder deg en oppdatering på B787 programmet fra det "andre" forumet, og jeg beklager at jeg ikke har hatt tid til å skrive. Ting er stort sett i rute, og vi er ferdige med alle PDR (Preliminary Design Review) og mange CDR (Critical Design Review) emner, og mye av designet er i dag "frosset"... med andre ord ferdige. Vi jobber en del med det elektriske systemet som ligger etter ruten. Det jobbes også fortsatt med en del structural systemer. Jeg var i Seattle for et par uker siden og så de første "barrel" (skrog) seksjonene og det var ganske imponerende. Disse ble brukt til utvikling og testing av reparasjoner og også testing og effekten av lyn nedslag. Jeg skal prøve å holde dere oppdatert... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael, jeg skylder deg en oppdatering på B787 programmet fra det "andre" forumet, og jeg beklager at jeg ikke har hatt tid til å skrive.

Det går fint, du har tross alt en jobb å gjøre der borte, take your time ""

 

Ting er stort sett i rute, og vi er ferdige med alle PDR (Preliminary Design Review) og mange CDR (Critical Design Review) emner, og mye av designet er i dag "frosset"... med andre ord ferdige.

Selv om jeg ikke har hatt oversikt over detaljer, så er det også slik jeg hadde forstått det (at det meste av designet er frozen nå.) Enkelte av delene til prototypen skal også være under produksjon nå ""

 

Vi jobber en del med det elektriske systemet som ligger etter ruten. Det jobbes også fortsatt med en del structural systemer.

Forundrer meg egentlig ikke... Missunner ikke ingeniørene som arbeider med denne delen av prosjektet for å si det sånn, vil tro at de føler presset""

 

Jeg var i Seattle for et par uker siden og så de første "barrel" (skrog) seksjonene og det var ganske imponerende. Disse ble brukt til utvikling og testing av reparasjoner og også testing og effekten av lyn nedslag.

 

Er vel syv testseksjoner de er oppe i nå om jeg ikke husker helt feil?

 

Til dere andre: Her kan dere se noen bilder av en av testseksjonene til 787 som har blitt produsert i løpet av det siste året. Denne delen står nå på Boeing field, hvor de nylig også satte opp en mockup av halefinnen.

http://static.flickr.com/50/139413755_e4b5150f64_o.jpg

http://static.flickr.com/55/139413756_9def6480b3_o.jpg

http://static.flickr.com/53/139413757_e6d0c9374c_o.jpg

 

Og her slenger jeg med et lite bilde som grovt viser hvordan 787 vil være innvendig sammenlignet med A358/A359:

[image]http://www.boeing.com/randy/images/787_mx_head_ip03.gif[/image]

 

Jeg skal prøve å holde dere oppdatert... ""

Godt å høre, ser fram til mer nytt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...