Gå til innhold

London CTR tar kaka!!


Knut Einar Sylte

Anbefalte innlegg

For noen dager siden, skulle jeg fly en leg fra EGUL til EBFS. (Lakenheath AB - Florennes AB) Mitt callsign var NOW5001 F-16.

Prøvde å kalle opp London flere ganger for atc clr, men det var helt stille fra den kanten.. Prøvde txt også, men ikke noe respons. Blir selvfølgelig frustrert av sånt. Hjalp heller ikke med en personlig chat melding til ctr. Så etter 15min og fullstendig ignorering fra London, tok jeg av fra Lakenheath, klatret til FL200 og fløy min flightplan mot EBFS. Frekvensen innstilt på Unicom 122.8 Ikke noe galt med Voice/chat, for da jeg nærmet meg Belgia, fikk jeg kontakt med Bryssel CTR. Meget vennlig velkomst der! ""

Lurer på om det er flere som har samme erfaring fra London med militære fly?

Vet det finnes militær CTR i England, men ingen av de var pålogget.

Synes det er pussig, at det går an å vise en så total ignorering! Vatsim gjelder så visst ikke bare for sivile airlinere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man problemer med å kontakte ATC bør man heller ta kontakt med en supervisor enn å bare ta av.. Da får man iallefall vite hva som foregår, og kan handle deretter. Britene kan være vanseklig til tider, men her har jeg inntrykk av at det ikke var med vilje at de ikke svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med å gjøre om du setter en militær sq-code,så lenge du er inne i ei CTR-sone og har satt sq mode C og ber om cleance til den nermeste ATC som i dette tilfelle blir CTR så SKAL du få dette! Når det gjelder London CTR så har jeg mange ganger lagt merke til under mine overflyginger, at de bare ignorer mine annropninger når jeg kaller de opp..Sløvt spørr du meg ""

Nå skal det siest at LON-CTR er en meget traffikert FIR,så det virker for meg at de prioterer trafikken.Hva som er viktig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det siest at LON-CTR er en meget traffikert FIR,så det virker for meg at de prioterer trafikken.Hva som er viktig eller ei.

 

At et fly flyr uten kontroll i en kontrollert sone er for meg enda værre og det betyr at dem ikke prioriterer trafikken.

 

Tom Knudsen

ACCSCA-6

VACCSCA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om du tar det helt etter boka så kontrolleres ikke militære fly av sivile flygeledere i England. Disse koordineres med militære flygeledere. Det er den militære flygelederens ansvar å holde militære fly klar av sivile fly. Så om han var skikkelig kjip så kan det tenkes at han skulle sette et eksempel. Allikevel synes jeg det var helt feil å ikke svare på anropene.

 

Kom forresten på at du skriver at du ba om clearence. Da skal du få dette uansett, for det er det ikke de militære flygelederne som gir.

 

så lenge du er inne i ei CTR-sone og har satt sq mode C og ber om cleance til den nermeste ATC som i dette tilfelle blir CTR så SKAL du få dette!

Men Einar da, husk at du ikke setter Squawk mode C når du ber om clearence. Denne setter du når du krysser holding point før du tar av. ""

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg flyr nå mot heatrow og hvorfor git EGLL_APP ut sqawk koder fra 4200 og oppover? er ikke det på Gardermoen?

Squawk codes för VATEUD finns här:

http://vateud.org/default.php?section=4&sub=5

Men notera att detta gäller VATEUD, och VAT-UK är en egen division i Europa som inte ligger under VATEUD. VAT-UK ligger under VATEUR. Så det kan hända att de delar ut sqk codes som Oslo Control äger inom VATEUD, och det har de troligen rätt till inom sitt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg og har flydd mye ut og inn til London og har heller ikke hatt noen ubehagelige opplevelser .. annet enn dem jeg har skapt selv.

De er litt "overproffe" noen ganger, og snakker jo moderspråket sitt- og av og til tar de`n helt ut.

 

Har ikke sansen for ctr som skal snakke fortest mulig, det er ikke god service. Men de har vi her på ENGM også.. nevner ikke navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ivar sa ville jeg i din situasjon tatt kontakt med supervisor (du finner dem i servinfo). Hørte/så du noe tegn til liv på kanalen i det hele tatt? Det kan ha vært noe tekniske problemer for ham. Det er nesten helt sikkert at han ikke hadde fordomme mot deg eller millitær trafikk generelt. ""

 

Litt OT:

Kan jeg få neve at det nye VRC ikke har de beste chatte egenskapene? Hvis det er mye chattetrafikk inn mot flyvelederen (noe som det sikkret er i London) er det lett å unngå flere meldinger. Hvis flyvelederen ved et uhell krysser ut chattevinduet for å prioritere en annen viktig melding er det ikke altid lett å finne tilbake til hvem som sa hva (VRC lagrer ingen logg "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...