Knut Einar Sylte Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 For noen dager siden, skulle jeg fly en leg fra EGUL til EBFS. (Lakenheath AB - Florennes AB) Mitt callsign var NOW5001 F-16. Prøvde å kalle opp London flere ganger for atc clr, men det var helt stille fra den kanten.. Prøvde txt også, men ikke noe respons. Blir selvfølgelig frustrert av sånt. Hjalp heller ikke med en personlig chat melding til ctr. Så etter 15min og fullstendig ignorering fra London, tok jeg av fra Lakenheath, klatret til FL200 og fløy min flightplan mot EBFS. Frekvensen innstilt på Unicom 122.8 Ikke noe galt med Voice/chat, for da jeg nærmet meg Belgia, fikk jeg kontakt med Bryssel CTR. Meget vennlig velkomst der! Lurer på om det er flere som har samme erfaring fra London med militære fly? Vet det finnes militær CTR i England, men ingen av de var pålogget. Synes det er pussig, at det går an å vise en så total ignorering! Vatsim gjelder så visst ikke bare for sivile airlinere.... Siter
Tom Knudsen Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 Kort spørsmål... Satte du squawken din til millitær transponder code ? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 Har man problemer med å kontakte ATC bør man heller ta kontakt med en supervisor enn å bare ta av.. Da får man iallefall vite hva som foregår, og kan handle deretter. Britene kan være vanseklig til tider, men her har jeg inntrykk av at det ikke var med vilje at de ikke svarte. Siter
Einar Kristiansen Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 Har ingenting med å gjøre om du setter en militær sq-code,så lenge du er inne i ei CTR-sone og har satt sq mode C og ber om cleance til den nermeste ATC som i dette tilfelle blir CTR så SKAL du få dette! Når det gjelder London CTR så har jeg mange ganger lagt merke til under mine overflyginger, at de bare ignorer mine annropninger når jeg kaller de opp..Sløvt spørr du meg Nå skal det siest at LON-CTR er en meget traffikert FIR,så det virker for meg at de prioterer trafikken.Hva som er viktig eller ei. Siter
Tom Knudsen Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 Nå skal det siest at LON-CTR er en meget traffikert FIR,så det virker for meg at de prioterer trafikken.Hva som er viktig eller ei. At et fly flyr uten kontroll i en kontrollert sone er for meg enda værre og det betyr at dem ikke prioriterer trafikken. Tom Knudsen ACCSCA-6 VACCSCA Siter
Einar Kristiansen Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Jepp Tom.Mener at de har en tildens å priotere trafikken rundt de store flyplassene som Heatrow osv. Unskyld, litt dårlig formalering her fra min side.. Siter
Mathias Ganss Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Tja, om du tar det helt etter boka så kontrolleres ikke militære fly av sivile flygeledere i England. Disse koordineres med militære flygeledere. Det er den militære flygelederens ansvar å holde militære fly klar av sivile fly. Så om han var skikkelig kjip så kan det tenkes at han skulle sette et eksempel. Allikevel synes jeg det var helt feil å ikke svare på anropene. Kom forresten på at du skriver at du ba om clearence. Da skal du få dette uansett, for det er det ikke de militære flygelederne som gir. så lenge du er inne i ei CTR-sone og har satt sq mode C og ber om cleance til den nermeste ATC som i dette tilfelle blir CTR så SKAL du få dette! Men Einar da, husk at du ikke setter Squawk mode C når du ber om clearence. Denne setter du når du krysser holding point før du tar av. Mvh Mathias Siter
Trond Meier Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Foreslår at du tar dette direkte opp med vatsim-uk eller hva de nå heter.. Eventuelt kan du prøve å gå via vaccsca. vatsim-uk Vaccsca Siter
Einar Kristiansen Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Men Einar da, husk at du ikke setter Squawk mode C når du ber om clearence. Denne setter du når du krysser holding point før du tar av. Joda,sant nok.Men stort sett så får man beskjed når man skal ha cleerance fra CTR om og sette C,slik at han kan indifisere deg.Er nå min erfaring da.. Siter
Daniel Larsen Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Jeg fløy en gang ENGM-EGLL med to London control online, og jeg fløy inn i deres sone og jeg prøve og kalle men ikke noe svar, så det ende med et jeg fløy i gjenom hele sonen til LON_CTR til jeg kontaktet Heatrow director! Siter
Gjest Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Du skal jo strengt tatt ha klarering _før_ du entrer et kontrollert luftrom . Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Jeg skal sende en mail til vatsim UK. Så får jeg vel forhåpentligvis et svar.. Siter
Daniel Larsen Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 jeg flyr nå mot heatrow og hvorfor git EGLL_APP ut sqawk koder fra 4200 og oppover? er ikke det på Gardermoen? Siter
Marek Pola Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 jeg flyr nå mot heatrow og hvorfor git EGLL_APP ut sqawk koder fra 4200 og oppover? er ikke det på Gardermoen? Squawk codes för VATEUD finns här: http://vateud.org/default.php?section=4&sub=5 Men notera att detta gäller VATEUD, och VAT-UK är en egen division i Europa som inte ligger under VATEUD. VAT-UK ligger under VATEUR. Så det kan hända att de delar ut sqk codes som Oslo Control äger inom VATEUD, och det har de troligen rätt till inom sitt område. Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Husk at det er mange sektorer i LON_CTR. Hvis du ikke fikk kontakt, kan det være at det er en sektor som kun kontrollerer nord, øst, kanal området. Sjekk atis. Der står som regel hvilken sektor av LON_CTR dekkes. Flydd mye inn og ut av London, og aldri hatt problemer med ATC der. Siter
Kim Sølvberg Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Nei jeg og har flydd mye ut og inn til London og har heller ikke hatt noen ubehagelige opplevelser .. annet enn dem jeg har skapt selv. De er litt "overproffe" noen ganger, og snakker jo moderspråket sitt- og av og til tar de`n helt ut. Har ikke sansen for ctr som skal snakke fortest mulig, det er ikke god service. Men de har vi her på ENGM også.. nevner ikke navn. Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Skrevet 8. mai 2006 Greit nok at det er flere sektorer. Men hvis man er på feil sektor, får man beskjed om å bytte frekvens. Men å bli totalt oversett, er ikke akseptabelt.. Det er faktisk bare i London jeg har opplevd dette. Alle andre plasser, har vært helt strålende. Siter
Geir G Skrevet 9. mai 2006 Skrevet 9. mai 2006 Som Ivar sa ville jeg i din situasjon tatt kontakt med supervisor (du finner dem i servinfo). Hørte/så du noe tegn til liv på kanalen i det hele tatt? Det kan ha vært noe tekniske problemer for ham. Det er nesten helt sikkert at han ikke hadde fordomme mot deg eller millitær trafikk generelt. Litt OT: Kan jeg få neve at det nye VRC ikke har de beste chatte egenskapene? Hvis det er mye chattetrafikk inn mot flyvelederen (noe som det sikkret er i London) er det lett å unngå flere meldinger. Hvis flyvelederen ved et uhell krysser ut chattevinduet for å prioritere en annen viktig melding er det ikke altid lett å finne tilbake til hvem som sa hva (VRC lagrer ingen logg ) Siter
Knut Einar Sylte Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Skrevet 9. mai 2006 Det var en del trafikk, men ikke mer enn at han kunna kosta på seg en enkel melding. Men tar det til etterretning. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 En radar med VRC og ASRC sine funksjoner pluss litt til, støtte for flere skjermen (VRC), egen ATIS maker (VRC) osv, men med ASRC sin chat hadde vært flott. VRC er ikke så brukervennlig for de med èn skjerm. Mye rot med chat/METAR osv. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.