Gå til innhold

Når skal det bli nytt lyssystem på VATSIM?


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Men, jeg tror ikke lyden var dårlig på grunn av dårlig headset eller lydkort hos de folkene jeg hørte på Stockholm Control idag. Jeg har jo det dårligste lydkortet som er å få (innebygget i hovedkortet) pluss et ikke alt for bra studioheadsett. 5/5 hørte han meg. Jeg tror det kan ha med å gjøre hvilken linje de har på internett. Om de har modem eller ISDN så tror jeg det kan bli klipping og slikt. Tror kanskje det er bandvidde det er snakk om. TeamSpeak virker til å være litt mer stabilt. Der kan du snakke selv om du har (....) linje. Lyden blir jevnt skurrete men ikke klippete. Den blir faktisk noe liknende som den man hører på VHF om man har på lav bitrate. (8kbit/sek eller liknende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker med lyd på VATSIM er at stemmen blir litt urealistisk vridd og at det tar tid fra jeg presser PTT knappen til jeg kan snakke.

Har ofte opplevd at det har begynt å snakke og at pilotene ikke hører meg før jeg er litt ute i sendingen.

 

Man kan heller ikke trykke to ganger raskt på PTT for å skape en "Swjoph" lyd som man ofte hører IRL for å bekrefte noe f.eks. Er det ikke slik det gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved radio communication error skal squawk 7600 settes på transponderen..

 

Dette for å indikere til ATC at du har trøbbel med din kommunikasjon og gjøre det derfor enklere å få beskjeder på text samt anen informasjon.

 

Squawk 7600 gjøres også IRL.

 

Tom Knudsen

ACCSCA-6

VACCSCA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er amatør at de ikke kan bruke teamspeak heller. På teamspeak kan man sende flere samtidig og da kan jo den som kommer senest bare avbryte pratingen. På det nåværende lydsystemet så blir det jo 5-6 sekunder med loop og problemer. Så slutter alle å prate, så begynner gjerne 3 stk samtidig etter 5-6 sekunder deretter. Og sånn kan det fortsette 3-4 ganger. Jeg tror det er elendig programvare som simulerer og videresender denne lyden vår. Tror der problemet ligger. Teamspeak virker jo greit her i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Teamspeak/Ventrilo og slikt: Jeg har nettopp konvertert fra Squawkbox til FSInn og synes jeg får så utrolig mye bedre lyd nå. Den fyrer jo opp Roger Wilco som lydklient når jeg logger meg på, og det kan virke som at innstillingene jeg har gjort der er de gjeldende. Når jeg tester ut lydkvaliteten lokalt, så høres det MYE bedre ut med Wilco enn med Squawkbox sin innebygde klient. Men så har jeg et nokså utstabilt lydkort også da, så det kan være det som har ødelagt litt for meg frem til nå.

 

Du kan også bruke Teamspeak til det samme om du ikke liker Wilco, men Wilco krever mindre systemressurser.

 

Egentlig er jeg glad for at Squawkbox 3 har innebygd voice. Hadde det ikke vært for at SB3 er så utrolig lett å bruke hadde jeg kanskje ikke orket å sette meg inn i online flyvning i utgangspunktet. FSInn er faktisk LIKE intuitivt å bruke, men det er mer omfattende. Jeg tror det kan virke litt avskrekkende på potensielle online-piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er galt med voice-greiene til VATSIM. Det som ofte er, er at det sitter en med høytalere, og snakker samtidig som noen andre snakker, DA får du loop og greier... Dessuten, så går det ikke an å sende flere samtidig på flysambandet som er ute i verden idag.. ""

Er bare å få litt skikk på folket så går det bra ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det ikke går an å sende flere samtidig på VHF men man vet jo hva som skjer dersom flere vatsim klienter sender ut samtidig ved et uhell. Da blir jo hele VATSIM en ulykke. I alle fall for noen sekunder

 

Svært sjelden at jeg har hatt problemer med det.. Greit nok at to kan trykke PTT samtidig, men da har isåfall ATC rett til å snakke først. Sitter jeg ATC og noen snakker samtidig med meg, holder jeg bare ned knappen og prater videre så fort kollisjonen er over.. Som pilot gjør jeg selvsagt ikke det ""

 

Og med VRC er som sagt tiden fra jeg trykke PTT til lyden kommen ut minimal i forhold til ASRC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[min mening]

Min mening er nå at vi forsatt sitter med den "amerikanske" skiten... "" PC, ASRC, VRC har alle en ting til felles. Programmene er basert på amerikansk skit (uten å ha testet VRC så alt for mye).

For meg er det omtrent det samme om jeg bruker ASRC, PC eller VRC.

VATSIM har i to år lovet oss europeere egen software, men det blir gang på gang amerikansk "skit" vi får i fanget.

[/min mening]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...