Gå til innhold

Hvorfor slukker de kabinlyset under T/O?


Jørgen Bjørnstad

Anbefalte innlegg

quote:

Arne Sundsbø skrev:

For at nattsynet ditt skal være bra ved en eventuell evakuering etter hendelse under take off/landing, antar jeg.

Uden at vide det, så tror jeg ikke det kan passe, for de står jo men lygter. Men du har nok ret i den retning, at det er for du bedre kan se lys, både det i gulvet, EXIT-skilte og evt lys som skal guide dig...

P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det gjelder nattsynet ja! Selv om man får nattsyn når lys skrues av, så tar det 30 minutter før nattsynet er brukbart!

I tillegg skal det ikke mer enn en liten lysstråle før du mister ditt eventuelt surt opparbeida nattsyn. Og denne lysstrålen trenger ikke vare mer enn en brøkdel av et sekund.

Og en skal jo vite at det finnes mange lys der nede på bakken å se på mens man er på innflygningen.

Jeg har hørt at det gjelder sparing av strøm.

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men under take-off får man jo lov til å ha leselydet overfor seg på, og da blir jo nattsynet også svekket!

Så det er nok mulig det dere sier, men det er nr. 100 i mulighetslista... Kanskje det er for å få mer motorkraft til motorene siden det er et turboprop og ikke et jet-fly, som har laangt større generatorer enn de småflyene... kanskje det kan også være for å få mer strøm levert til landingslysene under landing og take-off, fordi de bruker jo strøm, de også!

Vel vel, hvem vet? Det er jo egentlig så enkelt som å spørre SAS om det egentlig...! Kan sende Mail til dem, så får jeg svaret i løpet av morgendagen, tror jeg...

Vennlig hilsen

Eirik Mikal Aronsen

coolema83@hotmail.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu må jeg lige blande mig igen...

Den med nattesynet holder ikke! For hvis flyet fx skal evakueres lyser linien op i gulvet, slut med nattesyn. Den med kraft til generatorerne på turboprop's går heller ikke, for de gøre det også på MD-80'erne. Den med mere kraft under T/O gælder (næsten) heller ikke, for de slukker det også under landing (Måske for kraft til MISS APP), men hvorfor koger de så vandet til the/kaffe under T/O?

Jeg tror på, det er for passegererne tydeligere kan se det lys de skal gå efter når/hvis flyet skal evakueres.

Happy Landings

Peter

------------------

N 57 02 70

E009 55 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svaret ikke mere ligetil end som så...

Prøv at tænde lyset inde i jeres bil, mens i kører i mørke. I vil have sværere ved at se hvad der sker ud ad forruden - akkurat som piloten vil have sværere ved at se hvad der sker ud af cockpitets vinduer. Ganske fint at have optimalt udsyn under landing [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Nok har man ikke nattesyn efter få minutter, men er dog alligevel bedre i stand til at se hvad der foregår!

OOOOPS: jeg skal lige have læsebrillerne på...der stod "kabinen" i det oprindelige indlæg og ikke "cockpit". Glem mit såkaldte svar...

Mvh

Thomas Nielsen

[Endret av Thomas Nielsen 01-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være for å forhindre blending av flightcrew. Lys fra kabinen vil reflekteres av partikler i lufta utenfor flyet. Er det tåke eller regn, vil dette forsterkes.

Jo mindre lys som spres fra flyet, jo mindre reflekser fra lufta rundt flyet.

Dette kommer kanskje i konflikt med bruk av landingslys, men disse har man i det minste litt mer kontroll over.

Det er samme årsak som til at mange av ferjene på Vestlandet kjørte med rullegardinene nede i passasjersalongene i mørket.

(Gjorde det før, er usikker på om de fremdeles gjør det)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...