Gå til innhold

DEN STORE SYTE-KLAGEPOSTEN - Warning


Joachim Skjønberg

Anbefalte innlegg

Riktig god kveld til mine medmennesker der ute!

 

Jeg har en dårlig PC. Jeg HATER denne PC'en, den er ikke min engang. Men samtidig er det den eneste jeg har. Den står her, plassert i stuen, en liten 15" LCD skjerm... god prossessor, joda... men 64 MB standardskjermkort, 512 små MB RAM og bare 1/3 plass ledig, da denne PC'en brukes av flere familiemedlemmer, også til jobb.

 

Men jeg er en seriøs flysimmer... flyr på VATSIM med PMDG B737NG og Norway Airports samt alt annet innstallert.

Jeg skal nå ta for meg hvordan en flytur kan være fra mitt ståsted:

 

Jeg åpner internett... finner en rute, printer et flight progress card jeg selv har laget...

CD'en settes inn, jeg dobbeltklikker på FS ikonet, og simmen laster... mens denne laster kan jeg gå å drite eller se litt på TV... Minst 4 minutter senere er simmen klar. Jeg velger airport, laster inn vær, trykker på "Select Aircraft," venter 10 sekunder... velger fly. PMDG laster i ca 20 sekunder. Når alt er klart og fuel er boardet velger man "Fly Now". Hvis jeg ikke har drete kan jeg gjøre det nå... å laste tar ca 10 minutter.

 

Ok, nå er vi i cold and dark cockpit. Jeg starter SB3, denne prossessen tar ca 1 minutt. Jeg starter FSP osv.

Jeg skrur på BATT, og på med panel lys, å skru de på tar ca 10 sekunder. Nå vil jeg kanskje se ut, jeg trykker på Num pad "9" og holder den inne. Etter ca 10-20 sekunder begynner texturene å laste, dette tar også tid. Så ser jeg ut. 3 sek tar det å komme tilbake i cockpit. Jeg kan bare GLEMME å fly i Virtual Cockpit.

 

Alt er klart, jeg taxer ut. "Hakkende, hakkende, hakkende, hakende, langs en taxiway" Med en FPS som varierer mellom 3-7 er det deprimerende. Jeg liner opp, hakker ned langs rullebanen. Det ene øyeblikket er farten 45 knop, det stopper litt, og i neste øyeblikk er den 80 kt og jeg er 100m lengre nede på banen. Jeg tar av... hakk hakk hakk. I luften. Det går sakte og hakkende oppover. Et IRRITENDE FS-nordlys kommer UNDER meg... I og med at det hakker slik tolker FSP dette som "turbulens" og passasjerene blir ofte misfornøyde.

 

Det er fortsatt MYE problemer før jeg er på app. Men la oss ta det:

1) Å fly en approach der man kun kan sitte og se rett fram i 2D cockpit, uten mulighet for å se ut er vanskelig, spesielt om natten. Man avhenger av instrumentene, men de hakker...Plutselig er man et annet sted enn man var.

2) Slik går det:

Jeg drømmer om herlig grafikk, AA og AF, Active cam i VC osv... jeg sitter i 2D, 3 FPS og sugende grafikk...

Et ikke-nevnt problem:

I og med at det hakker sånn må jeg virkelig planlegge kommunikasjonen med ATC... hvis jeg trykker PTT knappen på et tidspunkt der jeg vet at det kommer til å hakke kan det bli kjipt. Slikt har skjedd. Å bli sittende, jeg har sluppet knappen, men PC'en har låst seg, derfor "holdes den inne." Og PC'en står i stuen... her er det vanlig familieliv.

 

Anyway... jeg flyr inn, dette er IKKE lett... ting skjer, som ikke hadde skjedd i virkeligheten, for der har man en ganske stabil frames.... "" Jeg krangler med PC'en min, roper "FORBANNADE DRITTPC," og river meg i håret. Datamaskinen svarer med å ikke svare. Låser seg litt. Før den plutselig kommer igjen etter 20-500 sekunder. Jeg flyr approachen. Innflygningen er krevende for PC'en, hakk, hakk, hakk. Jeg ligger på final. Grunnet hakkingen hender det at nesen plutselig hopper opp, deretter ned osv... og dette skjer fort grunnet lav frames. Skjer slikt IRL? Neeeeh...

 

Final. Vi hakker oss innover. Å fly en manuell approach er myyye vanskeligere, så ILS'en har tatt meg så langt. Jeg kobler ut A/T og A/P.

"200"

Den dårlige grafikken, alle sagtennene, framesmåleren som viser 000.00 og plutselig 7.00 osv skremmer meg. Plutselig er jeg nærmere rwy enn jeg var. PC'en låser seg litt. Texturene laster på nytt, og før jeg vet ordet av det er jeg nesten nedpå. Likevel presterer jeg å gjøre en fin landing.

 

ALDRI mobb meg for "dårlige landinger." Det står respekt ut av å klare "Kiss" landinger med denne PC'en. Grunnet hakkingen kan FSP si følgende:

"Passengers frightened by turbulence" og "Passenger Satisfaction: alt fra: 004% til 80%" selvom jeg som regel berger rundt 100.

Dette sier den selvom det er slike vær-forhold:

ENGM 251150Z 00000KT 9999 CAVOK M00/M02 Q1023 NOSIG for eksempel.

 

Jeg lander... om natten er dette vrient. Jeg ser ingen ting, grunnet dårlig PC. Kan ikke se til siden, da låser alt seg. Jeg somler meg inn til terminalen og slår av... våt som en oppvaskklut.

 

Etter installasjon av FSPax har jeg slete med at bremsene i PMDG blir dårligere, og når Parking Brake er OFF går flyet automatisk framover, bremser jeg ikke øker farten etter litt tid til over 50-60 kt.

Og FSP gir ofte Penalty Points for ting som ikke stemmer. For eksempel lys-settings. Jeg setter lysene, men ikke ifølge FSPAX.

 

Det er lett for å stalle et fly med min PC. Alt går fint, 150 kt på approach, men selvsagt låser data'en seg, flyets nese går på et blunk OPP, når pc'en har lastet igjen, og Stall-warningen uler.

 

Nå har jeg nevnt NOEN av problemene. Dette er på LAAAANGT nær min hverdagsflyging. Det er VERRE!

 

Min drøm:

 

En kanongod PC. Minst 19" LCD skjerm. Trådløst tastatur og mus. Godt lydkort. Kjempegodt skjermkort og MYE RAM. God prossessor. CH yoke og pedaler. Kanskje throttle. Jeg kommer til å bli så glad at dere aner det ikke. Får jeg nok penger etter konfen kommer jeg til å danse... glemte å nevne:

 

Lydkortet suger. Avanserte lydfiler takler det ikke... å fly LOMAC med høy lyd eller headsett på er som å be om å bli hørselshemmet. Plutselig går "Nønn nønn" fra flymotorene over i SKRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR... skurring som skremmer vettet av en og er verre enn værst.

 

Av alle mine irriterende poster, denne er vel på topp 10?

 

Det er sent, jeg er TRØTT, det kryr nok av skriveleifer og jeg er irritert etter nok en fiasko-flight, grunnet denne Pc'n.

 

En dag kommer jeg KANSKJE til å sitte foran en god Pc... fly PMDG i VC med active CAM, FPS-killer-sceneries og likevel ha en FPS på 20. Dette med Active Sky, Flight Environment og alt annet installert.

 

Jeg er ikke en av de som konfer meg kun for pengene, men jeg håper selvsagt på at jeg får mye. Penger er et pluss. Jeg sparer, men svir av lapper på headsett, kanskje et fly, ting og tang.

 

Jeg skrev "Warning" i Emne da jeg er ganske sikker på at jeg får negative kommentarer på dette. Men jeg har holdt ut i 2 år + med dette her. Jeg har 400 timer for VSB, tross dette.

Hakkende landing med 1 fps er utfordrende.

 

Da erklærer jeg DEN STORE SYTE-KLAGEPOSTEN for ferdig!

 

Det ER deprimerende å fly slik...

Klarte du å lese ALT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim, du må ha det helt forferdelig... Jeg føler med deg, slikt er så irriterende at det egentlig ikke kan forklares (selv om du fikk det til ganske bra). Har selv erfart ekstremt mye lagging før jeg fikk dataen jeg har nå. Det er rett og slett ikke til å spille FS på.

 

Synes du fortjener skryt av og i det hele tatt stå på med FS som du gjør når det er såpass ille å fly som du forklarer.

Skulle gjerne unnet deg en kickass data for å si det sånn ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en enkel mann, ring meg på 99410864 så skal jeg skaffe deg en fs pc for kostpris fra produsent...slik er det jo ikke noe coolt og ha det....det gjelder dog ikke hele forumet her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror meste parten av feilen ligger i dine foretatte handlinger på hvordan du legger det hele inn..

 

En god del av kaka kan ha med maskinvare å gjøre, men det meste ligger nok hos deg..

 

Føler med deg på hakking og psykisk slite, men for all del.. Det går an å gjøre noe med det..

 

Begrens installasjon etter maskinvare og fly heller med glede en med pryd.

 

Forstatt god jul "" Keep the spirit up and look forward,, almost 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å benytte deg av tilbudet til Geir, Joachim!

Kjenner meg igjen med FS og elendig PC. Jeg hadde det sånn da skjermkortet mitt røyk og jeg måtte bruke onboard-kortet. La inn fs2002 for fs9 var helt ubrukelig med onboard-kortet.

Da jeg fikk nytt grafikkort installerte jeg FS9, men pc'en sleit fortsatt med å loade fs. Ny 200gb disk og enda mer ram ble bestilt og nå trenger jeg nytt skjermkort. Ond sirkel ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at han bare sitter foran PCen,han har nok andre hobbyer du ""

 

Jeg har og hatt det slik,jeg har flydd med ett 32 MB Skjermkort og 256 MB RAM i 4 år,på slutten knakk FS sammen,og jeg måtte bytte PC til mammas data,nok engang 256 MB og ett Intel Graphics kort ""

 

Jeg vet godt hvordan der er og lande med 2-3 FPS og hakking,hakking,hakking.......

 

HAr få ny nå så problemene er heeelt borte,men du burde ta kontakt med Geir,elelr bygge din egen,det er mye billigere ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan....jeg har fått mange mails etter denne posten, men jeg er som jeg sier en enkel mann, noen ganger trår jeg til.....men jeg kan ikke hjelpe alle her...nå i denne omgang var det denne karen som fikk tilbud...Håper på forståelse....så skal jeg se hva jeg kan gjøre senere igjennom FLightsim.no eventuelt.....ok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...