Thomas Gundersen Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 ... kl.2216. Sikkert over 100 fly inbound! Jeg ligger i holding at KEKOX, FL090. Andre ligger i holding på samme punkt helt opp til FL360. Dette er vilt! Siter
Gjest A. H. Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Blir mye svette for ATC'n ikveld. [image]http://home.no.net/aharryst/Rovaniemi.jpg[/image] Siter
Sondre Aabø Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Dette var helt vilt!! Så mye fly, har ikke sett maken! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Sitter pent å venter på tur i holding over BESLA, har ennå fuel for 1,5 timer så blir vel litt venting før jeg evt. setter kursen for Bardufoss.. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Skrevet 18. desember 2005 Da var jeg nede. En tur som var beregnet til ca 30min, tok litt over en time. Siter
Christian Sager Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Grunnet stor trafikk mengde fikk jeg beskjed fra sverige om å ikke slippe inn flere fly i Svensk luftrom. dette resulterte i at 6 fly måtte fly holding så rundt TGA og MES Til slutt endte det med at 3 av de landa på ENVA, mens resten fortsatte til Finnland Hilsen kveldens ENOS Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Herregud! Ja dette var sykt folkens!!! Fløy sammen med BAV gutta fra EGKK, og lå i holding i litt over 30 min, sammen med 3 andre companys på lavere flight level... Fikk også masse omdirigeringer av ESUN_N_CTR og endte med en delay på ca 1,5 time:D Er nå på vei videre fra EFRO til EFHK... Fy fader! For et fantastisk event!!!! Happy landings Ivar! Og Thomas, ja jeg er tilbake og godt er det!!! Var på final approach når du kontaktet meg, så måtte konsentrere meg litt hehe All honør til Finland VACC... EFRO hadde vel på sitt meste en 130 fly inbound, og flyplassen er på størrelse med Tromsø Langnes lufthavn... Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Christian, er masse ros til deg på BAV forumet, for hvordan du handlet situasjonen når Sverrige sperret av traffikken Siter
Tom Knudsen Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Synd madammen har grounded meg til over nyttår... Så gøy ut dette.. Siter
O85_ Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Noen som har noen bilder å servere da? Siter
Sondre Aabø Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Hei Måtte ta meg en tur! Startet på en liten flyplass som Alta og håpet på bedre service ved Appron når jeg kom frem, men hva fikk jeg.... Var jo like liten! Og kaffèn var helt overfylt med glade simmere! Sykt at ikke noen servere gikk ned for telling i dag. Dette må vi få til i norge også! Klar for et flyinn med sykt stor markedsføring. Da tror jeg vi kan få noe av det samme! God Natt alle! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Christian, er masse ros til deg på BAV forumet, for hvordan du handlet situasjonen når Sverrige sperret av traffikken Rart jeg ikke fikk det når VACC-SAG besøkte Norge! "All aircrafts, turn left heading 270'!" Endelig vel nede, på tross av holding i 1,5 timer hadde jeg en interessang tur. Ble jo pent nødt til å laste ned scenery og lese kart for alternativ flyplass.. Bestemte meg for at når jeg hadde 3000 LBS igjen skulle jeg gå til den alternative flyplassen som ligger et stykke nord for Rovaniemi. Men idet jeg annonserte at jeg hadde 45 min fuel igjen fikk jeg en handover til approach og innflygningen var igang. Nedenfor finner dere tracken fra dagens ukjente antall holding's runder, men var godt å få trene på dette også. Tror faktisk jeg skal stenge Værnes enkelte ganger i vinter p.g.a snørydding slik at andre piloter, og ATC får trent litt på holding. [image]http://home.no/icskaug/roundandround.jpg[/image] Alt i alt en flott tur, tenkte kanskje å fly retur, men sparer dette til i morgen så jeg får fly litt i dagslys. Skjelden vare så langt nord på denne tiden av året. Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Bildene er tatt etter "rushet" mitt som EKDK_CTR, hadde ca 60 fly der ca 40 var på 2 timer Helt sykt!!!! [image]http://home.no/lowandslow/001.jpg[/image] [image]http://home.no/lowandslow/003.jpg[/image] [image]http://home.no/lowandslow/005.jpg[/image] [image]http://home.no/lowandslow/006.jpg[/image] [image]http://home.no/lowandslow/009.jpg[/image] [image]http://home.no/lowandslow/012.jpg[/image] Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Neida... bare tok den plassen som ikke var booka Siter
Tom Knudsen Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Trodde det var slik at man måtte ha utsjekk i et annet land ??? eller er det fritt til å ta hva en vil `? Siter
Tom Knudsen Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 right on...hehe som en gullfisk jeg vet du.... Så der fikk jeg som fortjent..hehe Så bare en smule parareller til medlems listen med flagg bak navn osv... skjønner ? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Har det kommet nye regler? For det jeg husker kan man britt bemanne alle stasjoner man ønsker, så lenge det er UNDER og/eller APPROACH + CTR i NORGE. Unnak på flyplasser finnes, disse er de to andre hovedflyplassene i Scandinavia, Arlanda og Kastrup. For å sitte kontroller der, tower, approach etc. må du ha egen utsjekk for dette. Slikt gjelder også får selve CONTROL for Sverige og Danmark. I klartekst, du har ikke lov til å bemanne CONTROL i Sverige og Danmark. Det er heller ikke lov til å bemanne possisjoner på Arlanda eller Kastrup så lenge du ikke har utsjekk for dette. Det er en stund siden jeg leste om denne regelen, så feel free to correct/update me if I'm wrong! Ikke alltid man rekker å følge med alt som skjer.. Hvis det er noen som lurer på "fylleflygningen" min som vist på bildet jeg la ut ovenfor her, så må jeg få si til mitt egent forsvar at jeg fløy etter vektor kommander fra kontroll.. Med unntak av de første ringene, fikk ikke helt "hold" funksjonen til å virke i FMC'en, men etter noen runder gikk alt i orden.. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Jo, reglerne nu er, at man må sidde lige hvor man vil. Capital-Airport-checkout er ikke brugt mere. et er ATC'ens eget ansvar at sætte sig ind i kortene, og evt spørge ATC's om lokale procedurer. Mend et betyder også, at det forventes, at ATC'en kan sit luftrum, når han tager en ny position. Ligemeget om det er i hjemlandet eller et andet skandinavisk land. Man skal sætte sig ind i det først. Stadig gælder reglerne med Restrictive Ratings: Capital Airports (ENGM, EKCH, ESSA, BIKF) kun for STU+ om søndagen, fly-in og events. Så alle har mulighed for at controlle fx i Danmark. I går da Jonas sad det, var EKCH APP og EKAH APP også online, hvilket betød, at det meste arbejde så vil være transit-trafik, og inbound-clearance til Kastrup. Resten klares af APP'en. En meget god arbejdsdeling synes jeg, så man ikke bliver alt for stresset. Jonas, du skal have en stor tak for at tage EKDK, så hele Skandinavien kunne give en flot service til piloterne. Siter
Marek Pola Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Bra initiativ, Jonas! Jag hade gärna suttit i Danmark, men nu var jag lite busy i Sverige, hehe... Peter har rätt, VACCSCA:s regler om vilka positioner man får sitta finns i vår Operation Manual (OM): www.vaccsca.org -> ATC -> Ops Manual -> 1. Instructions and Guidelines -> 2.2 Position Rating Requirements directlänk: http://www.vaccsca.org/site/showpage.php?page=58 Siter
Thomas Gundersen Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Skrevet 19. desember 2005 Var på final approach når du kontaktet meg, så måtte konsentrere meg litt hehe Du hadde jo ikke fått inbound turn til ILS-en en gang! Siter
Jonas Mindt-Soot Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Var vel en liten diskusjon om dette for litt siden, og med det friskt i minne var jeg 100% sikker på at jeg kunne sitte København ctr. En annen ting er at jeg hadde hjelp på EKCH, vet ikke om jeg hadde hoppet av tilbudet til Christian som ENOS_S hvis ikke EKCH app hadde vært booka. Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Husker strengt tatt ikke helt eksakt hvor jeg var.. men var så stressa med å følge med på kart, separation, og fuel etc... Hehehe, men håper å se deg med til LPMA Thomas? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Joda, fløy sammen med BAW gutta fra EGLL jeg og.. Gikk glimrende frem til jeg kommer på finale 2,7nm fra rwy får jeg endelig kontakt med TWR og meldingen "BAW663 continue approach" jeg svarer tilbake tvert "Tower, confirm CONTINUE apporach? We are currently 2nm from rwy" joda.. stemmte det 1.5nm fra rwy har vi fortsatt ikke fått landings tillatelse, men hører meldingen "Vir2334 wind ***@5kts cleared for takeoff" Ble iiiiikke en go around.. Kansje han burde følge bedre med..? Ikke helt sikker men jaja.. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 19. desember 2005 Forfatter Skrevet 19. desember 2005 Hehehe, men håper å se deg med til LPMA Thomas? Får se hva det blir til, må nesten se hvordan det passer med planene for uka. Siter
Stig Sandnes Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 [image]http://doffy.salten-airsoft.com/asrc_181205.JPG[/image] (sry for ikke resized..) Siter
Marek Pola Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Här är lite fler bilder. http://www.vaccsca.org/forum/index.php?showtopic=1463&hl= Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Capital-Airport-checkout er ikke brugt mere. et er ATC'ens eget ansvar at sætte sig ind i kortene, og evt spørge ATC's om lokale procedurer. Mend et betyder også, at det forventes, at ATC'en kan sit luftrum, når han tager en ny position. Ligemeget om det er i hjemlandet eller et andet skandinavisk land. Man skal sætte sig ind i det først. Dette var gode nyheter, og en god løsning etter sammenslåingen! Har gått meg hode forbi dette, men så sitter det som støpt. All honør til flygelederne i går, flott innsats! Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Dette så helt rått ut! Må være digg at det er så mye trafikk at man må ligge i holding og vente. Det er simulering det! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.