Gå til innhold

CRJ 200 ved gate?


Sindre Torp

Anbefalte innlegg

Så akkurat en reportasje med bilder fra Gardermoen på TV2-nyhetene, der det stod CRJ 200 fly ved en gate. Kanskje litt dumt spørsmål, men er dette mulig, i og med at flyet har en trapp som "folder" seg ut ved åpning av "hovedinngangen" på flyet? Eller finnes det også CRJ 200-fly med kun en vanlig flydør uten trapp også? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter da Dash-8 ved gater også?

 

Nå har jeg ikke sett reportasjen, men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten.

Men som sagt, så har jeg ikke sett den reportasjen, men vil tro at det er sånn de har ordnet det. Med mindre, som du sier, de har en versjon med "vanlig" flydør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen hundre CRJer (200/700) og alle har trapp. Som oftest bruker vi jetbridge og den passer opp mot flyet ved hjelp av en liten bro som gaar fra flyet til jetbridge.

 

Vi flyr til mange smaaflyplasser hvor terminalbygget ikke har jetbridge. Da maa paxene bruke trappen. Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette temaet med CRJ 200 ved gate...

 

Flyr en del CRJ for tiden, men en ting som "plager" meg litt er at etter jeg har landet og spør ATC om "taxi to the gate", Så blir jeg bedt om å taxe til en gate/parking borte på småfly-delen (dette eksempelet er fra ENGM). Så er det mulig å gjøre noe sånn at flyet blir "behandlet" som et passasjerfly og bli bedt om å taxe til en vanlig gate, evt. gate/parking av typen: 2,3,4,5 og 6 (eksempel fra ENGM)? Endre noe i aircraft.cfg eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst. Ble først ikke oppdaget og flyet fløy en måned mens skaden utvidet seg. Ble deretter tatt ut av drift et par måneder...

Men vi gjør ofte push-back. Alltid i Frankfurt, tidvis i Wien, Budapest m.m.

 

Hei sveis, off to Innsbruck i solskinnet ""

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet.

 

Tull... På Torp har alle flyene til Widerøe blitt dyttet ut med pushback siden senhøsten -99...

 

De får ikke rygge ut selv pga. neseleggen, men pushback er ikke noe problem...

 

Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst.

 

Heh.. Vi hadde jo et tilfelle av en "neseleggektomi" på Torp for noen år siden på en -300...

 

En liten sklitakling fra bremsen til gassen mens flyet sto med bremsene på og motorene igang, og vips så ble bakkeklaringen under nesa mindre... ...og det var med den minste og sløveste pushbacken vi hadde... En bitteliten 12-tonner...

 

Idag bruker vi stortsett 18-20 tonns pushbacker på alle flyene, så man er godt kjent med uttrykket "å kjøre med et egg under foten"... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...