Sindre Torp Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Så akkurat en reportasje med bilder fra Gardermoen på TV2-nyhetene, der det stod CRJ 200 fly ved en gate. Kanskje litt dumt spørsmål, men er dette mulig, i og med at flyet har en trapp som "folder" seg ut ved åpning av "hovedinngangen" på flyet? Eller finnes det også CRJ 200-fly med kun en vanlig flydør uten trapp også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Kort å greit; Ja, det er mulig Lufthansa bruker gaten koblet på, mens f.eks Cimber Air bruker trappen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Øvrebotten Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 De setter da Dash-8 ved gater også? Nå har jeg ikke sett reportasjen, men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten. Men som sagt, så har jeg ikke sett den reportasjen, men vil tro at det er sånn de har ordnet det. Med mindre, som du sier, de har en versjon med "vanlig" flydør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Har aldri sett WF sine dasher tilkobla broen, men could be me Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Torp Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten. ok, så de bruker ikke gaten direkte, men passasjerene går først ut av flyet og så inn til gaten via en annen trapp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 trur ikke man får kobla en Dash 8 til brua.. har nok noe å gjøre med tappa og rekkverket på den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik J Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Tror de kan koble Fokker 70 til gate med å legge ut trappa først, slik at den kommer under broen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Torp Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Tror de kan koble Fokker 70 til gate med å legge ut trappa først, slik at den kommer under broen? Dette gjelder alle "trappefly" eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Vi har noen hundre CRJer (200/700) og alle har trapp. Som oftest bruker vi jetbridge og den passer opp mot flyet ved hjelp av en liten bro som gaar fra flyet til jetbridge. Vi flyr til mange smaaflyplasser hvor terminalbygget ikke har jetbridge. Da maa paxene bruke trappen. Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Torp Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Takk for alle svar folkens, har fått svar på det jeg lurte på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Torp Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 Apropos dette temaet med CRJ 200 ved gate... Flyr en del CRJ for tiden, men en ting som "plager" meg litt er at etter jeg har landet og spør ATC om "taxi to the gate", Så blir jeg bedt om å taxe til en gate/parking borte på småfly-delen (dette eksempelet er fra ENGM). Så er det mulig å gjøre noe sånn at flyet blir "behandlet" som et passasjerfly og bli bedt om å taxe til en vanlig gate, evt. gate/parking av typen: 2,3,4,5 og 6 (eksempel fra ENGM)? Endre noe i aircraft.cfg eller noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Moe Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Man kan bruke broen på CRJ(på gardermoen hvertfall) hvis man slår ned rekkverket på flytrappa først. Det går,men det er bare akkurat...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall. KØDDER DU??? Har noen dødd ved å gå ned en trapp fra et fly?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Only in America! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Jeg koedder ikke. Det var en eldre dame som falt ned fra toppen av trappen paa CRJ700. Hun doede av hodeskader. Det er et 1.4 meter fall. Dette kunne ha skjedd i Norge ogsaa... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Det er sjukt ass! Men det sier også litt om hvor lite som skal til før det blir fatalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Edelsteen Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas E Darell Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Pushback med DH8 er fullt mulig, men gelenderet på airstardoor er jo i veien for å parkere helt inntil gaten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet. ER skadelig, eller KAN være skadelig? Med henglingen så langt foran i forhold til senter på hjulene så er det ikke mye fantasi som skal til for å skjønne hvorfor... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst. Ble først ikke oppdaget og flyet fløy en måned mens skaden utvidet seg. Ble deretter tatt ut av drift et par måneder... Men vi gjør ofte push-back. Alltid i Frankfurt, tidvis i Wien, Budapest m.m. Hei sveis, off to Innsbruck i solskinnet Clamer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet. Tull... På Torp har alle flyene til Widerøe blitt dyttet ut med pushback siden senhøsten -99... De får ikke rygge ut selv pga. neseleggen, men pushback er ikke noe problem... Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst. Heh.. Vi hadde jo et tilfelle av en "neseleggektomi" på Torp for noen år siden på en -300... En liten sklitakling fra bremsen til gassen mens flyet sto med bremsene på og motorene igang, og vips så ble bakkeklaringen under nesa mindre... ...og det var med den minste og sløveste pushbacken vi hadde... En bitteliten 12-tonner... Idag bruker vi stortsett 18-20 tonns pushbacker på alle flyene, så man er godt kjent med uttrykket "å kjøre med et egg under foten"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.