Gå til innhold

Hvordan bruke "riktig" callsign.


Kim Sølvberg

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen av dere som kan lette samvittigheten min når det gjelder rett bruk av callsign.

Som regel når jeg flyr online kaller jeg meg selv feks. SK665 (scandinavian sixsixfive),SK6065 eller SKxxxx hvis jeg vet reute nummeret til eller fra plassen jeg flyr til. Har også et Norwegian Air Shuttle 737-600 som jeg liker godt og her brukes NAX har jeg forstått.. men det heter feks ikke Norwagian sixsixfive, men norshuttle sixsixfive - har jeg rett? I tillegg vet jeg ikke om jeg tråkker noen på tærne, for ennå er jeg ikke fått blitt aktiv i noe virtuellt selskap, og lurer jo da egentlig på om jeg BØR bruke disse callsign`ene i det hele tatt?? Kan ellers bare kalle meg LN-KMS forsåvidt jeg.. men er jo kult med et "reelt" callsign da... Hva mener dere? ""

 

Mvh

Kim Sølvberg

LN-KMS, Rygge Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å kalle deg Norwegian eller Scandinavian eller hva det nå skal være på multiplayer-servere eller andre steder i FS, så kan du trygt la være å bekymre deg om at du tråkker noen på tærne!

Hvis jeg har forstått deg rett, så frykter du kanskje at folk fra det virtuelle Norwegian eller Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der?

Det er bare tull, ingen har rett til å nekte deg noe som helst rundt det temaet der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virtuelle selskapene har selvsagt ingen copyright på disse kallesignalene, men det er jo litt dumt om jeg er pålogget som VBX080 (callsign Coast) og så kommer det et annet fly med samme callsign "", eller om jeg vil fly en VBX-rute med "mitt" callsign og så viser det seg at noen andre bruker det. For all del, vi kommer ikke til å føle oss forulempet eller tråkket på tærne, men ser for meg litt forvirring dersom dette skulle være helt fritt.

 

Ikke for at jeg ikke kunne ta meg et annet callsign, men man bruke "sitt" callsign for å få flighten registrert i selskapets database. I alle fall gjelder dette for Virtual Widerøe (WIFxxx).

 

Vær også obs på dette om du flyr i utlandet, selv om du burde være "trygg" om du bruker norsk callsign.

 

Kanskje et 4-sifret tall etter selskap er ok å bruke siden ingen har mer enn 999 "piloter""". En mulighet er om alle VAs kunne "reservere" en nummerserie på VATSIM for sine piloter?

 

Kan ikke tenke meg at de forskjellige selskapene har noe imot at du flyr under deres "flagg" selv om du ikke er medlem der. Så lenge du holder deg til gjeldende regelverk er jo dette reklame for selskapet "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander M. Olstad, det er det dummeste jeg har hørt så langt i dag...

 

Man er fri til å bruke det kallesignalet man vil. INGEN har rettigheter på et callsign. Det er unødvendig av meg å logge opp som VBX080 og fly, litt før du logger på, men du kan ikke gjøre noe med det. Selv flyr jeg nesten alltid med CS for den aktuelle ruten. Eksempelvis går rute SK244 fra Bergen til Oslo. Da kan jeg logge opp som CNO244 og callsign Scanor Two Four Four.

 

Som nevnt,

Airline : ICAO : Callsign:

SAS Braathens CNO Scanor

SAS SAS Scandinavian

Widerøe WIF Widerøe

Norwegian NAX Nor Shuttle

Coast Air CST Coast air

VA Coast Air VBX Coast

DAT DAT Danish (?)

KLM KLM KLM

British Airways BAW Speedbird

Lufthansa DLH Lufthansa

Air France AFR Air France (?)

 

osv osv...

 

Småfly bruker registrasjon. Eksempel på dette er Bergen Aero Klubb's Cessna 177RG Cardinal med reg LN-MTD.

 

Realistisk skal vedkommende logge opp som LNMTD. Men mange bruker da LN-MTD også online. Begge deler er godtatt ""

 

Kallesignal: Lima November Mike Tango Delta ved første oppkalling, og deretter forkortet til Lima Tango Delta...

 

 

Håper dette hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom han refererer til VBX080 så antar jeg han mener jeg har skrevet noe dumt, uten at jeg helt skjønner hva "". Vi sier jo alle at det ikke finnes noen rettigheter til disse kallesignalene, men at det er lov å vise hensyn slik at man ikke risikerer to like callsign samtidig over samme området, om dette er mulig da ""?

Selvsagt kan jeg ikke nekte noen å bruke VBX080 om noen vil det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, det skal litt til for å misforstå det jeg skrev i første omgang, tror heller det er det med å lese innleggene nøye og ikke skumlese og overse diverse tegn som har en ganske stor betydning for en setning i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeey.... borte fra forumet i et døgn og så skjer dette??

He he gutta - jeg skjønner greia. Joachim og Aleksander : du missforsto Aleksander Joachim. Han spurte om "han forsto meg rett når osv osv..." (evnt les det igjen) ""

Alt iorden!! Nei, ingen har vel "copyright" på callsign uansett om jeg skulle fly CNO244 til bergen, og oppdager at det er en flight fra Arlanda til New York som kaller seg det samme og som er på før meg. Men det er klart, - DET ER KULT med "callsignet" riktig trafikk. Og jeg også ser på SAS eller Norwegians hjemmesider for å finne meg et flightnummer som passer så godt det er mulig til flighten jeg planlegger.

Liker forresten å kalle meg LN-KMS ( K i M S ølvberg ) ikke sant- tog du hann? Men har sett LN-KMS på ett eller annet stevne en gang, og det var ikke fra Rygge Flyklubb, og ikke en Cessna 172 tror jeg (som jeg som regel flyr). Så det! ""

Vi avslutter her vel! Takk for oppmerksomheten!!! ""

 

Mvh

Kim Sølvberg

LN-KMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og? Blir du sinna om noen kaller seg SCANORxxx på MP-srveren uten å være medlem i VSB? ""

 

[color:"white"] Er det mulig... [/color]

Nei, det er det jeg prøver å få fram at vi ikke blir! Du antydet at noen fra VSB/VNAS kom til å bli irritert hvis noen uten medlemskap i et av de overnevnte VA's logget opp som CNO/NAX...

 

Jeg prøver å fortelle deg at "Nei, det blir vi ikke." Det er helt greit for oss at folk logger opp som CNOdittogdatt, om det er på MP eller mer seriøs online-flyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg da aldri antydet, jeg spurte om det var det Kim trodde, nå må du se til å lese innleggene skikkelig før du begynner å kommentere og protestere!

Jeg spurte om Kim trodde at det var det som ville skje, og isåfall kunne han være trygg på at det ville ikke skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig...

Nei, det er det jeg prøver å få fram at vi ikke blir! Du antydet at noen fra VSB/VNAS kom til å bli irritert hvis noen uten medlemskap i et av de overnevnte VA's logget opp som CNO/NAX...

Ja det er mulig..

Hva er problemet ditt når du leser dette avsnittet:

Hvis jeg har forstått deg rett, så frykter du kanskje at folk fra det virtuelle Norwegian eller Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der?

Det er bare tull, ingen har rett til å nekte deg noe som helst rundt det temaet der

 

Kim spurte om det er fare for at han tråkker noen på foten ved å bruke CNS, NAX osv. og Olstad svarte at man ikke gjør det.

 

 

Hehehe, hinter til

 

Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der?

 

 

Jada, bare klipp og lim setninger så de får den betydningen du vil, for så å kritisere uskyldige for det. God reklame for vbraa det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke PPL Erlend. Og DAE og NAZ er riktig - ikke store klubben på rygge, men veldig ålreit har jeg hørt. Slet litt en stund pga 9/11 opplegget, rygge er jo militært osv..

Bruker KMS etter navnet mitt. Som om du kunne brukt LN-EAL feks eller Joachim Skjønberg kunne brukt LN-JSK ... he he ikke mer fantasifullt enn som så. ""

Tror SAS har en 737 maskin som heter OY-KIM også.. litt humor - skal se til å få kjøpt meg en Lear eller Citation engang og få regisrtrt den som LN-KMS (koste hva det koste vil) ""

 

Mvh

Kim Sølvberg

LN-KMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...