Kim Sølvberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei. Er det noen av dere som kan lette samvittigheten min når det gjelder rett bruk av callsign. Som regel når jeg flyr online kaller jeg meg selv feks. SK665 (scandinavian sixsixfive),SK6065 eller SKxxxx hvis jeg vet reute nummeret til eller fra plassen jeg flyr til. Har også et Norwegian Air Shuttle 737-600 som jeg liker godt og her brukes NAX har jeg forstått.. men det heter feks ikke Norwagian sixsixfive, men norshuttle sixsixfive - har jeg rett? I tillegg vet jeg ikke om jeg tråkker noen på tærne, for ennå er jeg ikke fått blitt aktiv i noe virtuellt selskap, og lurer jo da egentlig på om jeg BØR bruke disse callsign`ene i det hele tatt?? Kan ellers bare kalle meg LN-KMS forsåvidt jeg.. men er jo kult med et "reelt" callsign da... Hva mener dere? Mvh Kim Sølvberg LN-KMS, Rygge Østfold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Ved å kalle deg Norwegian eller Scandinavian eller hva det nå skal være på multiplayer-servere eller andre steder i FS, så kan du trygt la være å bekymre deg om at du tråkker noen på tærne! Hvis jeg har forstått deg rett, så frykter du kanskje at folk fra det virtuelle Norwegian eller Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der? Det er bare tull, ingen har rett til å nekte deg noe som helst rundt det temaet der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei Kim! Du står forsåvidt fri til å bruke det callsignet du vil, bare pass på at det er et ICAO callsign og IKKE et IATA. ICAO= SAS,NAX,WIF,CNO etc IATA=SK, etc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Sølvberg Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Hei igjen. Ja men det var godt høre. Men kan dere fortelle meg den egentlig forskjellen på ICAO og IATA ? Har jeg registrert noe riktig når jeg mener de ter IATA som fremkommer på boarding-kortetene våre når vi er ute å flyr? Kim. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det er riktig! IATA= Brukt av servicepersonalet, pasasjerer, baggasje tags etc ICAO= Brukes av Piloter, Flygeledere etc Ta et søk på google så finner du lister for både ICAO og IATA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 De virtuelle selskapene har selvsagt ingen copyright på disse kallesignalene, men det er jo litt dumt om jeg er pålogget som VBX080 (callsign Coast) og så kommer det et annet fly med samme callsign , eller om jeg vil fly en VBX-rute med "mitt" callsign og så viser det seg at noen andre bruker det. For all del, vi kommer ikke til å føle oss forulempet eller tråkket på tærne, men ser for meg litt forvirring dersom dette skulle være helt fritt. Ikke for at jeg ikke kunne ta meg et annet callsign, men man må bruke "sitt" callsign for å få flighten registrert i selskapets database. I alle fall gjelder dette for Virtual Widerøe (WIFxxx). Vær også obs på dette om du flyr i utlandet, selv om du burde være "trygg" om du bruker norsk callsign. Kanskje et 4-sifret tall etter selskap er ok å bruke siden ingen har mer enn 999 "piloter". En mulighet er om alle VAs kunne "reservere" en nummerserie på VATSIM for sine piloter? Kan ikke tenke meg at de forskjellige selskapene har noe imot at du flyr under deres "flagg" selv om du ikke er medlem der. Så lenge du holder deg til gjeldende regelverk er jo dette reklame for selskapet . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Sagt på min måte: ICAO er for de som driver med det morsommme IATA er for de som driver med det byråkratiske/administrative Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Den var god Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Aleksander M. Olstad, det er det dummeste jeg har hørt så langt i dag... Man er fri til å bruke det kallesignalet man vil. INGEN har rettigheter på et callsign. Det er unødvendig av meg å logge opp som VBX080 og fly, litt før du logger på, men du kan ikke gjøre noe med det. Selv flyr jeg nesten alltid med CS for den aktuelle ruten. Eksempelvis går rute SK244 fra Bergen til Oslo. Da kan jeg logge opp som CNO244 og callsign Scanor Two Four Four. Som nevnt, Airline : ICAO : Callsign: SAS Braathens CNO Scanor SAS SAS Scandinavian Widerøe WIF Widerøe Norwegian NAX Nor Shuttle Coast Air CST Coast air VA Coast Air VBX Coast DAT DAT Danish (?) KLM KLM KLM British Airways BAW Speedbird Lufthansa DLH Lufthansa Air France AFR Air France (?) osv osv... Småfly bruker registrasjon. Eksempel på dette er Bergen Aero Klubb's Cessna 177RG Cardinal med reg LN-MTD. Realistisk skal vedkommende logge opp som LNMTD. Men mange bruker da LN-MTD også online. Begge deler er godtatt Kallesignal: Lima November Mike Tango Delta ved første oppkalling, og deretter forkortet til Lima Tango Delta... Håper dette hjalp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hva har jeg sagt nå?? Du gjentar jo akkurat det jeg sier jo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Ettersom han refererer til VBX080 så antar jeg han mener jeg har skrevet noe dumt, uten at jeg helt skjønner hva . Vi sier jo alle at det ikke finnes noen rettigheter til disse kallesignalene, men at det er lov å vise hensyn slik at man ikke risikerer to like callsign samtidig over samme området, om dette er mulig da ? Selvsagt kan jeg ikke nekte noen å bruke VBX080 om noen vil det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hvis jeg har forstått deg rett, så frykter du kanskje at folk fra det virtuelle Norwegian eller Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der? Det er bare tull, ingen har rett til å nekte deg noe som helst rundt det temaet der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Aleksander M. Olstad, det er det dummeste jeg har hørt så langt i dag... Mulig det, men det var nok intill du skrev nettopp dette.. Kim, hvilket callsign du bruker er opp til deg selv. Artig at det er noen her i området som driver med fs! (Bor i Son ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Joachim, hvorfor sitere uten å kommentere? Hva har jeg sagt som er galt? Det jeg sa var at han står fritt til å bruke det callsign han enn måtte ønske, uten å bekymre seg for at han gjør noe galt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 OK, formuleringen kunne kanskje ha vært litt mer presis , men Aleksander mener jo det vi alle mener; det er ingen rettigheter på callsignet. Og i de aller fleste tilfellene går jo dette greit. Folk er snillere og mer hensynsfulle enn man skulle tro . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 For å si det sånn, det skal litt til for å misforstå det jeg skrev i første omgang, tror heller det er det med å lese innleggene nøye og ikke skumlese og overse diverse tegn som har en ganske stor betydning for en setning i seg selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hehehe, hinter til Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Og? Blir du sinna om noen kaller seg SCANORxxx på MP-srveren uten å være medlem i VSB? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Halvorsen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 17 poster for å fortelle Kim Sølvberg dette? Stå på gutter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Ja, er vi ikke utrolig flinke kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Sølvberg Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Heeeey.... borte fra forumet i et døgn og så skjer dette?? He he gutta - jeg skjønner greia. Joachim og Aleksander : du missforsto Aleksander Joachim. Han spurte om "han forsto meg rett når osv osv..." (evnt les det igjen) Alt iorden!! Nei, ingen har vel "copyright" på callsign uansett om jeg skulle fly CNO244 til bergen, og oppdager at det er en flight fra Arlanda til New York som kaller seg det samme og som er på før meg. Men det er klart, - DET ER KULT med "callsignet" riktig trafikk. Og jeg også ser på SAS eller Norwegians hjemmesider for å finne meg et flightnummer som passer så godt det er mulig til flighten jeg planlegger. Liker forresten å kalle meg LN-KMS ( K i M S ølvberg ) ikke sant- tog du hann? Men har sett LN-KMS på ett eller annet stevne en gang, og det var ikke fra Rygge Flyklubb, og ikke en Cessna 172 tror jeg (som jeg som regel flyr). Så det! Vi avslutter her vel! Takk for oppmerksomheten!!! Mvh Kim Sølvberg LN-KMS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Mulig jeg missforstår nå Har du PPL? Rygge flyklubb har LN-DAE og LN-NAZ, kan ikke huske at de har noen flere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Og? Blir du sinna om noen kaller seg SCANORxxx på MP-srveren uten å være medlem i VSB? [color:"white"] Er det mulig... [/color] Nei, det er det jeg prøver å få fram at vi ikke blir! Du antydet at noen fra VSB/VNAS kom til å bli irritert hvis noen uten medlemskap i et av de overnevnte VA's logget opp som CNO/NAX... Jeg prøver å fortelle deg at "Nei, det blir vi ikke." Det er helt greit for oss at folk logger opp som CNOdittogdatt, om det er på MP eller mer seriøs online-flyging. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det har jeg da aldri antydet, jeg spurte om det var det Kim trodde, nå må du se til å lese innleggene skikkelig før du begynner å kommentere og protestere! Jeg spurte om Kim trodde at det var det som ville skje, og isåfall kunne han være trygg på at det ville ikke skje! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Er det mulig...Nei, det er det jeg prøver å få fram at vi ikke blir! Du antydet at noen fra VSB/VNAS kom til å bli irritert hvis noen uten medlemskap i et av de overnevnte VA's logget opp som CNO/NAX... Ja det er mulig.. Hva er problemet ditt når du leser dette avsnittet: Hvis jeg har forstått deg rett, så frykter du kanskje at folk fra det virtuelle Norwegian eller Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der?Det er bare tull, ingen har rett til å nekte deg noe som helst rundt det temaet der Kim spurte om det er fare for at han tråkker noen på foten ved å bruke CNS, NAX osv. og Olstad svarte at man ikke gjør det. Hehehe, hinter til Virtual SAS Braathens blir litt sinna og mener du ikke kan kalle deg det siden du ikke er medlem der? Jada, bare klipp og lim setninger så de får den betydningen du vil, for så å kritisere uskyldige for det. God reklame for vbraa det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Bruk hvilket som helst callsign du har lyst til... "As easy as it gets" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Sølvberg Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Nei har ikke PPL Erlend. Og DAE og NAZ er riktig - ikke store klubben på rygge, men veldig ålreit har jeg hørt. Slet litt en stund pga 9/11 opplegget, rygge er jo militært osv.. Bruker KMS etter navnet mitt. Som om du kunne brukt LN-EAL feks eller Joachim Skjønberg kunne brukt LN-JSK ... he he ikke mer fantasifullt enn som så. Tror SAS har en 737 maskin som heter OY-KIM også.. litt humor - skal se til å få kjøpt meg en Lear eller Citation engang og få regisrtrt den som LN-KMS (koste hva det koste vil) Mvh Kim Sølvberg LN-KMS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H O Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 OY-KIM er en MD-90...! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Sølvberg Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Ok ok ok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.