Gå til innhold

Norske atc`r er ALT for unge!!


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Mest aktive medlemmer

jeg vil si en ting ang. alder på atc:

 

for realismens skyld bør i hvertfall guttene som sitter ATC ha gjennomgått stemmeskiftet. Slik at man får realistiske mannsstemmer på øret når man snakker med atc. Det er nemlig ikke SÅ gøy å høre stemmer som skifter toneleie mange ganger i løpet av en setning ""

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så kommer uvitende meg inn på dette forumet: Jeg mener at vi bør være litt forsiktige med å kvalifisere / diskvalifisere personer. Jeg har forståelse for at folk ønsker en proff ATC tjeneste på VATSIM, det er helt klart morsommere for pilotene å fly da, men på en annen side så er det vel vanskelig å sette en grense for hva som er GOD ATC og hva som er dårlig ATC. Jeg har ikke flydd særlig mye på VATSIM sammenliknet med broderparten av flygerne på VATSIM som forholder seg på forumet her men jeg har inntrykk av at tjenesten er av god nok kvalitet for oss som brukere av tjenesten. Jeg mener at det er bedre at vi har noen nybegynnere for mye enn noen for lite, for de gjør jo hele tiden utvikling og lærer. Dette er et særiøst prosjekt (VATSIM) men det skal jo ikke bli så særiøst at det går på enkeltindivider løs om kvaliteten er god nok eller ikke.

 

Tenk dere om real life piloter hadde kommet og sagt til oss flygere på VATSIM at "Dere flyr ikke på ordentlig måte. Dere skipper rutiner, dere fyller ikke ut lasteskjema riktig, dere opererer ikke en gang med originale sjekklister, det er ikke vits å oppholde dere på VATSIM. Skaff dere CPL og IFR og alle nødvendige ratinger før dere flyr rundt med 737 på VATSIM"! Det hadde ikke vært særlig inspirerende for oss. Det er jo faktisk en del professionelle piloter her inne på flightsim.no også som kunne benyttet muligheten til å drevet hån med alle de stakkars flygerne på VATSIM som ikke gjør jobben etter boka, men som for all del er under full utvikling. Dette gjør de ikke, for det er helt bak mål å ødelegge en slik spirende entusiasme. De kjører konstruktiv kritikk og hjelper alle etter beste evne og det er beundringsverdig. Samme kunne flygelederne som befinner seg her gjort. De kunne antakeligvis sendt 100% av VATSIM flygelederene hjem på grunn av at de ikke opptrer helt etter gjeldende forskrifter og rutiner. Vi kan ikke forvente at ATC tjenesten på VATSIM skal være 100% da de ikke har utdanning og ikke får betalt for tjenestene sine, men derimot være sjeleglad for at et slikt samfunn eksisterer.

 

Jeg har fått min flyging i FS kommentert av en kaptein på 737 i SAS. Mye skryt men også konstruktiv kritikk for ting som ikke var bra. Jeg tror ikke noen ufaglærte klarer å opperere i hht samtlige prosedyrer.

 

Dette blir bare for dumt, Tom Arne Paulsen, siden det var du som startet denne merkverdige debatten. Er det særlig bekreftet at du selv utfører en god nok ATC-tjeneste? Eventuelt for hvem da? Real life piloter? Erfarne vatsimpiloter? Bare nybegynnere? Veldig, veldig lite voksent gjort av deg. Sett deg ned og tenk over situasjonen. VATSIM er ingen lek, men VATSIM er heller ikke en professionell arena. Hadde det vært det hadde du ikke hatt noe der å gjøre, bare husk på det neste gang du kvalitetskontrollerer andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så synes jeg egentlig dette blir litt feil, å skylde på alder og toneleie fordi man har dårlig ATC-virksomhet i Norge.

Alder er ingen hindring, unge lærer ofte fortere, ikke nødvendigvis bedre, men raskere enn de eldre, samtidig som de engasjerer seg, i likhet med de eldre.

Stemmeskifte og toneleie er ikke avgjørende for om en er en god ATC-controller eller ikke, man sier ikke "Cleared for take-off rwy 28" bedre etter å ha vært i stemmeskiftet enn før, ok, kanskje litt klarere enn før man har kommet i stemmeskifte, men dette er noe man må leve med i virkeligheten også, noen stemmer er mer uklar enn andre, ingen stemmer er prikk like ""

 

Samtidig føler jeg at dette blir som å nekte de som er i den "utsatte" målgruppen å utføre dette i likhet med andre som ikke nødvendigvis er noe bedre til det i det hele tatt, dette er tross alt ikke tårnet på Gardermoen det er snakk om, det er ikke noe penger det er snakk om, ikke noe liv det er snakk om, det er bare en simulering, eller et spill hvis noen velger å kalle det det.

Vil man sitte ATC, og tar den opplæring som kreves for å gjøre det, så kan man ikke nekte en person i stemmeskifte under 16 år å gjøre det bare fordi han ikke er født like tidlig som de andre som sitter, og fordi han har litt lysere og litt mer uklar stemme enn de andre.

Dette er problemstillinger som ikke kan løses med disse forslagene, det blir rett og slett for dumt.

Dessuten kan de utsatte ikke gjøre noe med dette problemet, man kan ikke ønske man var født to år tidligere og få det oppfylt eller be om en mørkere stemme sånn over natten, da blir den personen stengt ute fra miljøet, det blir feil!

 

Ser dere poenget mitt? Prøv å se andre løsninger, som for eksempel den som er nevnt tidligere, mer nøye og utfyllende utdanning og hardere prøver, det er nok mest sannsynlig den beste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

 

Jeg skal være til dels enig med Tom Arne i denne diskusjonen.

Først og fremst tror jeg bedre opplæring av instruktørene er en viktig faktor og det at "studenten/eleven" er faktisk villig til å lære!

Jeg som instruktør merker fort hvem som virkelig vil satse på det å bli ATC og intereserer seg for det, og de som IKKE gjør det. Nøkkelen her kan være at instruktørene burde være god pedagodisk og at de kjører ett "tightere" opplegg og da selvfølgelig i regi av Vaccsca.

 

Når det gjelder det Jonas Mindt-Soot sa ang. utsjekk på div flyplasser så kan dette óg være en idé! Men jeg tror i hovedprinsippet at en bedre/lengere/grundigere opplæring vil være en god start videre for å løse dette.

 

Jobben til en Flygeleder er og yte god og sikker/riktig service til "kundene" som er pilotene, vatsim eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jobben til en Flygeleder er og yte god og sikker/riktig service til "kundene" som er pilotene, vatsim eller ei!

 

Det betyr ikke at de under 16 eller de med uklar stemme skal stenges ute fra å sitte ATC på VATSIM pga at de ikke har kvalifikasjonene på plass, samtidig som de ikke kan skaffe seg disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med Vatsim og Norge når folk nede i 13 års alderen begynner å sitte atc?

Mange av dere sitter å syter fordi dere lurer på hvorfor det ikke er noe mere trafikk i Norge. Synes dere at det er rart? Jeg har fått en hel haug med tilbakemeldinger nå ang. dette ifra folk som rett og slett ikke gidder å fly i Norge lenger.

Folk er lei. Tar ikke Vaccsca noe som helst ansvar lenger?

Greit at Vatsim er for alle, men det er IKKE kult å komme inn mot en flyplass der atc sitter å beklager seg 20 ganger fordi han ikke kan sakene sine. Der går rett og slett grensa.

Jeg synes at det burde vært en aldersgrense på dette. 16 år minst eller mye MYE hardere tester for å bestå utsjekk.

 

Ja jeg må si meg totalt og fullstendig enig med Tom Arne her. Denne nye trenden og da sier jeg trenden av unge og forhåpnings fulle potensielle ATC har gått over stokk og stein, mulig for at ingen andre av gamle karene gidder å sitte ATC men heller ønsker å fly fly med masser av nye program. Bare se på ATC listen , hvor mange er egentlig aktiv.

 

Men når det gjelder små fjortiser som liksom skal bli ATC uten i det hele tatt å kunne noe om VATSIM, dvs et par uker med PMDG på VATSIM duger ikke til å bli ATC...

 

En annen ting er at en ungdom er til stadighet i opprør og får han ikke viljen sin , nei det gir han blanke i alt som teller og driter i alle regler som finnes. Selvsagt har alle regler unntak og det finnes sikkert mange unge håpefulle som faktisk er flinke...

 

En 14åring lærer fortere enn en 40-åring (Eksempel-alder).

Derfor mener jeg at en 14åring like så godt kan være like flink ATC som en 40åring!

 

Greit nok det, men husk en 40 åring kan 3 ganger så mye som en 14 åring da....

 

Ståle Andre er også en god ATC som jeg ikke har noe negativt å si om, men her inne oppfører du det faktisk som under 14 år og blir derfor lett missforstått. Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker yngre ferske og uerfarne nye ATCer og støtter noe av det Tom Arne sier. En annen ting er jo at man bør vel helst komme i stemmeskiftet før man sitter ATC, så slepper vi andre å høre noen gi kommandoer med pipe stemme som egentlig mer minner om feedback...

 

BTW folkens:

Noen som foreslo 18årsgrense her...

 

Werner er en av de beste ATCene jeg har vært borti:

BIG SURPRISE: HAN ER 17

 

Er mening din med å fremme en konklusjon med dette her Ståle, så bør du helst vite at Werner faktisk er 18 år og myndig.

 

jeg vil si en ting ang. alder på atc:

 

for realismens skyld bør i hvertfall guttene som sitter ATC ha gjennomgått stemmeskiftet. Slik at man får realistiske mannsstemmer på øret når man snakker med atc. Det er nemlig ikke SÅ gøy å høre stemmer som skifter toneleie mange ganger i løpet av en setning

 

Jan Roar Rød

 

Er var det faktisk også flere som har skjønt poenget.

 

Så til slutt....

 

Til Daniel Larsen..

 

Ikke for å angripe deg personlig, men når du tror du kan logge opp som ENGM uten noe som helst form for bakgrunn, kunnskap om ATC eller det viktigste en training bare for at du har fått rating til å begynne training, vel da fremstår du som et klassisk eksempel på overnevnte argument. Samt at den støtter også påstanden til Tom Arne og alle andre som er enig med hva han prøvde å mene.

 

Så til alle andre som helt klart ikke kommer til å være enig med hva jeg her skriver. Nei jeg har heller ikke fått noen ny stilling her på forumet. Eneste sheriffen her er Eirik Sørensen.

 

Kanskje nå jeg burde holde kjeft, men velger å la være. Hva med utsjekk for hver flyplass når man holder èn student rating? Utsjekk for cp airport og kun atc med SS eller høyere kan bemanne de?

 

Er nok veldig enig med Jonas her.

 

Christian Sager sa et visdoms ord til meg en gang. Det burde vært slik at man med STU rating kun kunne sitte tower/ground og ikke approach og høyere. STU+ ga deg tillatelse til å sitte APP, DEP og DIR mens Contoller 1 og oppover ga lov til å sitte captiol airports samt centers....

 

Dette vil fremme også at folk tar utsjekk på flere flyplasser, dvs lærere seg flyplassene å kjenne samt at man også fremmer interessen om å lære nye ting og fordype seg i ATC litteraturen....

 

Så da jeg som STU må nøye meg med å sitte tower en så lenge...

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig og driver i heller ikke diskusjonen i en fornuftig retning, Børge. Hadde du ikke noe bedre å komme med?

 

Folk står steilt mot hverandre og få ser ut til å skjønne alvoret i dette. Om dere vil stenge alle ATC under 18 år som ikke har samme "høye" kvalifikasjoner som Tom Arne påstår han har (ellers blir jo han også utestengt) så gjerne for min del men dette virker helt tåpelig og meningsløst. For min del er de fleste ATC jeg har støtt på nærmere virkeligheten enn det jeg oppfatter Tom Arne som men jeg har aldri følt et behov for å annonsere det offentlig. Tenker heller at vedkommende som gjør feil / opptrår urealistisk sammenliknet med virkeligheten har potensiale til forbedring og vurderer aldri å fly andre steder på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig og driver i heller ikke diskusjonen i en fornuftig retning, Børge. Hadde du ikke noe bedre å komme med?

 

Hmm, la meg se etter... nei, ikke for øyeblikket, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder små fjortiser som liksom skal bli ATC uten i det hele tatt å kunne noe om VATSIM, dvs et par uker med PMDG på VATSIM duger ikke til å bli ATC...

 

Tom, du vet at ordet fjortis faktisk kan oppfattes som et skjellsord?

 

Ikke bruk slike ord, ikke forhåndsdøm de som er yngre enn deg, det kan hende det er mange av oss som faktisk er mer moden enn deg på innsiden for alt du vet!

At man er fjorten år betyr ikke at det har noe å si for om man er god ATC-controller eller ikke, skal dere(mener ikke bare deg) angripe alle andre pga alderen deres, så synes jeg heller dere skal holde kjeft, unnskyld språkbruket!

 

Kom heller med gode argumenter som går på kvaliteten deres, ikke på den de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Alexander, du igjen altså..

 

Føler man ordet fjortis som skjellsord så føler man seg truffet er min mening. Var det derfor du bemerket dette?

 

Kom heller med gode argumenter som går på kvaliteten deres, ikke på den de er.

 

Hvilken del av det ja sa forstod du ikke ? Alderen rundt 14 år kaller jeg fjortis, ps... har jo selv vært det.

Og dette med stemmeskiftet er en vanskelig tid og enda vanskligere for oss som må høre på dette som pilot eller atc.. Så ønsker du kvalitet Aleksander, vel her får du det med t-skje

 

1. Stemmekvalitet på voice

2. Kunskap om fly og da mener jeg ikke modellfly

3. Respekt for de eldre noe jeg tørr påstå at et mindre tall har

4. Respekt for kunnskap, dvs å tilegne seg mest mulig og samtidig ha det gøy.

6. Følge retningslinjer satt av VATSIM og SCAVACC

7. Stille spørsmål 1-3 ganger i minuttet og ikke 10-30

8. Oppføre seg 2 år eldre en de egentlig er.

9. Ha tålmodighet (Joackim Skjønberg kan dette med å vente)

10. Aviate, navigate, communicate

 

HUSK KUNNSKAP OG DYKTIGHET FREMMER EN GOD ATC

 

Kan også til slutt her påstå at jeg heller ikke er en god ATC enda. Men jeg lærer nye ting hver dag i håp om en gang å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...

Jeg er vel kanskje enig med Tom Arne Paulsen...

Har følt at presset rundt oss yngre har vært stort og jeg forstår at vi kan være plagsomme i mengden. Derfor har jeg forlengst sluttet som ATC på VATSIM, uten planer om å prøve 'på'an igjen'. Jeg for min del begynnte som ATC da jeg var 12år. ( "" )

Jeg kommer forsatt til å fly, men ENSV og ENBR kommer ikke til å bli dekket av meg med det første...

 

Ha en forsatt fin dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk står steilt mot hverandre og få ser ut til å skjønne alvoret i dette. Om dere vil stenge alle ATC under 18 år som ikke har samme "høye" kvalifikasjoner som Tom Arne påstår han har (ellers blir jo han også utestengt) så gjerne for min del men dette virker helt tåpelig og meningsløst.
Meningsløst er det hvertfall ikke. Å prøve å forbedre kvaliteten på atc-norge, da får du lese igjen en gang til. Men det kunne blitt gjort på en helt annen og mye mer diskrèt måte. Dette virka veldig uprofesjonelt av Tom Arne, men han har tatt det igjen og har satt igang et tiltak for å forbedre kvaliteten.. Godt initiativ Tom Arne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...