Gå til innhold

Luksus problem


Anbefalte innlegg

 

1 Typisk seilflygere.. Alltid så store i kjeften... ""

 

2 Hvor mange turer har du logget i seilfly, uten hjelp av en motor eller et slepefly? ""

 

Svarer vel for en annen men "hi-jacker" spørsmålet ditt...

1: Det pleier vel være motsatt, de som leker motorfly tror de flyr mer enn hva man gjør med seilfly... Jeg har nå prøvd begge deler og seilfly er det mest morsomme!

2: ca 80 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man flyr ikke med hjelp av et slepefly, man flyr ikke før alle bånd kuttes og det bare er deg og elementene, med et seilfly som redskap for å forene dere. Så man kan ikke fly med hjelp av slepefly "".

 

Det man kan gjøre er å fly med hjelp av nettopp naturen. I går fløy jeg i godt over en time i pøsregn, kunne godt ha blitt der mye lengre hadde det ikke vært for at det begynte å lyne like ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 Typisk seilflygere.. Alltid så store i kjeften... ""

 

2 Hvor mange turer har du logget i seilfly, uten hjelp av en motor eller et slepefly? ""

 

Svarer vel for en annen men "hi-jacker" spørsmålet ditt...

1: Det pleier vel være motsatt, de som leker motorfly tror de flyr mer enn hva man gjør med seilfly...

 

Hijack ivei... Flere synspunkter er bare velkomment..

Jeg tror du missforsto meg... All respekt for seilflygere som klarer å holde flyet i luften uten motor. Det som gjør at jeg mener de er store i kjeften er at de av en eller annen grunn tror at de ikke trenger motor for å fly...

 

Jeg har nemlig ennå tilgode å se et seilfly komme seg i lufta uten bruk av en eller annen motor her i landet...

 

Er vi på samme nett da?

 

Jeg har nå prøvd begge deler og seilfly er det mest morsomme!

 

Jeg også, men jeg er uenig...

 

 

2: ca 80 timer

 

...og hvordan fikk du flyet i lufta, uten hjelp av motor, for å fly disse 80 timene?

 

 

Man flyr ikke med hjelp av et slepefly, man flyr ikke før alle bånd kuttes og det bare er deg og elementene, med et seilfly som redskap for å forene dere. Så man kan ikke fly med hjelp av slepefly "".

 

Ahhh... Enda en... "" Så du er også en av disse som ikke trenger slepefly eller motor for å komme deg opp i luften? Hvordan gjør dere det da?

 

 

Det man kan gjøre er å fly med hjelp av nettopp naturen. I går fløy jeg i godt over en time i pøsregn, kunne godt ha blitt der mye lengre hadde det ikke vært for at det begynte å lyne like ved.

 

Hmm... Eneste måte jeg kan forestille meg at man kan fly et fly med kun hjelp fra naturen, måtte være å hive flyet utenfor en fjellvegg...

 

Høres smårisikabelt ut egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seilfly er 10 ganger bedre enn motorfly, lover deg!

 

Typisk seilflygere.. Alltid så store i kjeften... ""

 

Hvor mange turer har du logget i seilfly, uten hjelp av en motor eller et slepefly? ""

 

Uten hjelp av en motor eller et slepefly, så er det få muligheter for å komme seg i lufta, såpass burde du vite ""

 

Jeg har logga nesten 12 timer uten slep, på 30 starter...

 

Og motorflygere veit ikke hva det å fly et fly uten hjelpemidler er, deres ror for eksempel, er som oftest kobla sammen, et seilfly krever mer enn det et motorfly gjør...dessuten bruker dere bensin for å holde dere oppe, vi bruker luft, vi bruker de få mulighetene vi har, ved å utnytte de maksimalt, da ekke motorfly mye tess...

 

EDIT: Men motorfly er kult det, jeg digger begge deler, og vi kan alle fly både i motorfly og seilfly, all respekt til motorflygere også, dere kan sakene deres ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seilfly er 10 ganger bedre enn motorfly, lover deg!

 

Typisk seilflygere.. Alltid så store i kjeften... ""

 

Hvor mange turer har du logget i seilfly, uten hjelp av en motor eller et slepefly? ""

 

Uten hjelp av en motor eller et slepefly, så er det få muligheter for å komme seg i lufta, såpass burde du vite ""

 

JEG vet det.. Har derimot inntrykk av at mange seilflygere ikke vet det... ""

 

Jeg har logga nesten 12 timer uten slep, på 30 starter...

 

Har logget 60 timer i mikrofly jeg, hvorav mesteparten er med motoren igang... Nei, motoren har aldri stoppet for meg, men det hender jeg stopper den for å trene litt beregning av glideavstand...

 

Og motorflygere veit ikke hva det å fly et fly uten hjelpemidler er, deres ror for eksempel, er som oftest kobla sammen, et seilfly krever mer enn det et motorfly gjør...

 

Bare balanserorene og høyderoret er koblet til stikka, og sideroret til pedalene, så klarer jeg meg med det... Utover det så er ikke rorene koblet sammen på noen måte på de mikroflyene jeg har sett iallefall..

 

"Stick and rudder" hele veien... Ingen fancy hjelpemidler utover propellen... ""

 

 

dessuten bruker dere bensin for å holde dere oppe, vi bruker luft, vi bruker de få mulighetene vi har, ved å utnytte de maksimalt, da ekke motorfly mye tess...

 

Ahh.. ...men det er vel der noe av forskjellen ligger...

Noen velger fly som kan holde seg oppe uavhengig av rådende termikk, mens andre velger fly som til enhver tid er avhengig av naturens gode lune for å kunne holde seg oppe..

 

Har for eksempel lagt merke til at seilflyaktiviteten på Jarlsberg er totalt fraværende på vinteren, mens jeg flyr hele året... ...og mer på vinteren enn på sommeren...

 

Forøvrig også en grunn til at jeg trives som motorisert flyger: Når enn jeg måtte føle det passende, så kan jeg hive meg i bilen, kjøre i 10 minutter, sjekke og tanke opp flyet, og fly litt...

 

Med mindre man har tilgang på en motorglider, så er det ikke på langt nær så lett å få litt luft under vingene som seilflyger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må vi ha denne diskusjonen nok en gang (eller ihvertfall en lignende)? Så lenge det finnes forskjellige meninger vil vi aldri komme til noen enighet om hva som er "best", kun diskutere ut i det uendelige.

Jeg for min del har ikke prøvd seilfly, så jeg forholder meg til det jeg gjør, å fly motorfly. Det som er viktig er å være åpen for andres synspunkter. Vi er alle i luften, enten det er ved hjelp av en drivstoffslukende motor eller moder jords termikk. Å rakke ned på andre former for luftsport, bare fordi en foretrekker sin egen aktivitet, er smålig (jeg snakker ikke om eksisterende innlegg, men som en reminder for videre debatt rundt dette emnet).

 

Blue skies!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, seilfly er ikke laget for å dra til hytta eller for å fly distanser (Det er unntak på det, vet at mange driver med distanse/strekkflyging).

Seilfly er litt mer for å fly lokalt og billig og samtidig føle at man virkelig flyr.

Selv skal jeg ta seilflylappen først og så kanskje microfly (Det er egentlig mest aktuelt for meg men aldersgrensen er sinnsyk ""). Og senere helikopter etter forsvaret ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik, vi er alle avhengige av en eller annen motor for å komme oss i lufta, enten det skal være jagerfly, helikopter, motorfly eller seilfly, så der er vi i samme båt, men fordelen med motorfly er at dere kan fly i omtrent all slags vær hvis det er IFR-godkjent fly, vi seilflygere sliter i rent regn, det er irriterende ""

Men vi seilflygere flyr ikke ved hjelp av en motor, vi bare får litt starthjelp, deretter må vi klare oss selv, virker som noen tror seifly er avhengig av motor hele tiden her...

Men mange ganger der oppe har jeg banna fordi jeg ikke har hatt noen motor, så det skulle jeg gjerne hatt en gang iblant ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...