Gå til innhold

Mystisk brev fra "Luftfartstilsynet"


Gard Gitlestad

Anbefalte innlegg

God aften.

 

For noen minutter siden fant jeg et ytterst festlig, men dog noe suspekt brev fra Luftfartstilsynet, eller noe som utgir seg for å være det. Brevet har blitt sendt fra noen med falsk navn og underskrift. Det eneste jeg kan tenke på er at det må være en spøk fra noen herfra. Jeg takker for den gode vitsen, men understreker at det er ulovlig å utgi seg for å være hvem-det-nå-er som (ikke) sendte dette brevet. Jeg gjengir her ordrett brevet, med alle avslørende skrivefeil som medfølger:

 

Ang- flyging på nattestid

 

Innkommende rapporter fra vårt kontrolltårn på Gardermoen tyder på at det er De som pleier å ferdes nattestid over luftrommet i ved Gardermoen i en farkost som fra ballong er identifisert som en Let L-13 Blanik. Grunnet klagene over støyproblemer fra flyplassens naboer, ber vi Dem gjøre nærmere rede for denne ureglementerte aktivitet, slik at vi sammen kan komme fram til en minneverdig løsning for begge parter.

 

Som sagt er dette særdeles festlig, men hvis noen herfra har sendt/motatt det samme/noe lignende, ber jeg du/dere om å informere om dette. brevet innholder avslørende fatale feil og forfalskiniger. Konvolutten er en helt vanlig konvolutt med et 9KR frimerke, altså er den ikke en autentisk konvolutt fra Luftfartstilsynet. Et bilde av en L-13 er her. Egentlig er den et glidefly, men kan som på bildet ha påmontert motor.

 

Med vennlig hilsen

 

Gard Gitlestad

Illegal natteflyger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, den var kreativ! Og så minneverdig da. Var vel helst minnelig forfatteren av skrivet mente ... ""

Men er det virkelig et brev med tilsynets logo og hele pakka? Da blir det straks mer alvorlig. Jeg er ikke sikker på om tilsynet setter pris på at andre sender brev i deres navn.

 

Jammen kom hr. Førde et minutt foran, gitt! OK det ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang- flyging på nattestid

 

Innkommende rapporter fra vårt kontrolltårn på Gardermoen tyder på at det er De <-- Feil her!som pleier å ferdes nattestid <-- Feil!over luftrommet i ved Gardermoen i en farkost <-- feil her!som fra ballong er identifisert som en Let L-13 Blanik. Grunnet klagene over støyproblemer fra flyplassens naboer, ber vi Dem <-- feil her!gjøre nærmere rede for denne ureglementerte aktivitet<-- Feil her!, slik at vi sammen kan komme fram til en minneverdig <-- Feil her!løsning for begge parter.

 

 

Hehe, den del feil her ja! Som sagt dumt å bli avslørt pga dårlig grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...det var et minnverdig brev ""

Ang- flyging på nattestid

 

Innkommende rapporter fra vårt kontrolltårn på Gardermoen tyder på at det er De <-- Feil her!som pleier å ferdes nattestid <-- Feil!over luftrommet i ved Gardermoen i en farkost <-- feil her!som fra ballong er identifisert som en Let L-13 Blanik. Grunnet klagene over støyproblemer fra flyplassens naboer, ber vi Dem <-- feil her!gjøre nærmere rede for denne ureglementerte aktivitet<-- Feil her!, slik at vi sammen kan komme fram til en minneverdig <-- Feil her!løsning for begge parter.

 

 

Hehe, den del feil her ja! Som sagt dumt å bli avslørt pga dårlig grammatikk.

Å skrive De og Dem i et brev er vel ikke feil, det er bare "høflige" uttaler. Disse skal skrives med stor forbokstav (hvertfall som jeg har læert), men det var en del feil i brevet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har funnet alle feil. Og brevet var med Luftfartstilsynets logoer, etc. Det var oppgitt 3 navn, hvorav 2 ikke eksisterte. Hvis jeg finner personen som sendte dette brevet, lurer jeg på om jeg vil anmelde vedkommende for å opptre under falskt navn og forfalsk underskrifter, i tilleg til personforfølgelse, men selfølgelig gjør alle dumheter, så sakens omstendigheter vil bli vurdert. Men brevet har i alle fall fortjent glass og ramme! ""

 

EDIT: Hvis "de" omtaler flere bestemte personer, er det uten stor d, men hvis det brukes som "du" i høflig verson, er det med stor D. Samme for D/dem og D/dere

 

EDIT igjen: Jeg skriver for sakte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen tvil i det hele tatt: Høflig form (De/Dem/Deres) er med stor forbokstav.

 

Naturligvis er du/deg/ditt(din) med liten forbokstav. Dersom brevet skulle vært det minste troverdig, måtte det bli slik:

 

Vedr. flyging på nattestid

 

Mottatte rapporter fra vårt kontrolltårn på Gardermoen kan tyde på at det er De som ved enkelte anledninger har ferdes nattestid over luftrommet i ved Gardermoen i en farkost som fra ballong er identifisert som en Let L-13 Blanik. Grunnet klagene over støyproblemer fra flyplassens naboer, ber vi Dem gjøre nærmere rede for denne ureglementerte aktiviteten, slik at vi kan komme fram til en holdbar løsning for begge parter.

 

Var jeg deg, ville jeg oppsporet avsenderen, og returnert det med rettelser (rød penn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene "De" og "Dem" er brukt i brevet, er dette ikke ment som flertall betegnelse - men høflighetsform istedet for å skrive "deg". I slike tilfeller som i brevet ovenfor, SKAL det derfor brukes STOR forbokstav. Det er 100% korrekt bruk av "De" og "Dem" i brevet. Personlig skriver jeg rimelig mange brev i året, der jeg nettopp benytter "De" og "Dem" og selvsagt med stor forbokstav. Så akkurat ang. dette med stor forbokstav i De/Dem var det nok Eirik som kom med "vranglæren" ja.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror politiet kommer til å le av deg dersom du foreslår for dem at du skal anmelde noe her. Staten bruker nok av penger på unødvendige saker som de gjør fra før... ""

Nja. Ledd av vil han neppe bli, og plutselig slår politiet til og tar seg av slike saker som dette for å sette en standard og skremme folk fra å gjøre dette igjen - av både individualpreventive og almennpreventive hensyn.

 

Oslo politidistrikt har for eksempel en intern regel om at det ikke skal være noen "lovhull". Selv om de f.eks. overhodet ikke prioriterer forfalskning av identifikasjon fra tenåringer på byen, så tar de noen kontroller og kjører noen tiltaler fra tid til annen for å avskrekke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROFLOL!

 

Nuh, uansett: Det ser ut til at saken har tatt en eiendommelig vending. På fredag drar jeg til Kroatia, og kommer ikke tilbake før etter 2 uker, men da er jeg ganske sikker på at saken vil kunne nøstes opp. Og hvis jeg har rett, er løsningen en veldig annen enn det først så ut til. Stay tuned!

 

(Jeg vet at jeg hørtes ut som Sherlock Holmes. Men desverre passer ikke "Elementært" til å beskrive denne affæren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en alvorsprat med læreren din! De og Dem (høflig tiltale) skrives alltid med stor forbokstav!

 

Endret: Denne var til Eirik!

 

 

Herregud mann!

 

Trodde faktisk det var unødvendig med smiley her, men OK da: ""

Er De fornøyd nå? ""

 

Tillegg: Og ellers blir det spennende å høre utgangen på denne historien, Gard. Orientér oss når du kommer hjem!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...