Gå til innhold

Audun Dragland

Members
  • Innholdsteller

    84
  • Ble med

  • Siste besøk

Audun Dragland's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei! Håper dere kan komme med noen nyttige tips! Jeg har spilt FSX for mange. mange herrens år siden og det har gått i DCS siden det kom ut. Nå har jeg imidlertid kjøpt Prepar3d V4 og skal forsøke å dra igang det: formål er primært VFR småfly i Norge. Har lest at Airports of Norway er noe jeg må skaffe meg, så en oppskrift her på forumet rundt installasjon. Hva med terreng? Fant ORBX sitt EU Norway for 54 AUD - er det noe å satse på? Fant også et produkt fra Taburet til 12 EUR - det var fra 2014. Hvilken skal jeg velge? Er det andre? Hvordan går det å blande norske flyplasser med andre terrengpakker? Er det noen addons dere vil spesielt anbefale? Bruker TrackIR5 + Watchog Hotas + Saitek Combat Rudders. 4k monitor, Ryzen 1600X og GTX 1080 om det har noe å si. Om jeg graver dypt i eposten kan det vel tenkes at jeg finner noen gamle fly også, sånn ca fra 2011-2012 tenker jeg. Tenker det kommer i annen rekke, og det kan jeg lett google og undersøke selv. Takknemmelig for hjelp rundt scenery og flyplasser og slikt!
  2. Årsaken til den høye prisen skyldes vel først og fremst kravene til pålitelighet og støydempning. Det jeg refererte til som Aktivt er Aktiv Støydempning, eller Noice Cancelling om du vil. Forøvrig har alle småfly push-to-talk funksjonalitet. Om det skulle være noen tvil, er headsettet til å bruke i ekte småfly, ikke sim*.
  3. Hei! Jeg lurer på å ansaffe et headsett til småfly, tenker pris opp til 3000, max 3500. Har sett på Beaverdynamic HS400 Beaverdynamic HS400 (passivt) og på Pilot PA 12.8 (Aktivt). Til slutt er jo David Clark H10 13.4 også et reelt alternativ. Prismessig skiller det lite. Er det noen som kunne komme med en anbefaling? (flyr Piper Archer, ca 20 t/år)
  4. http://www.dagbladet.no/2011/05/19/nyheter/leteaksjon/innenriks/savnet/16593893/ http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7640554 DIY-jetpack? Noen som vet noe?
  5. Endelig klart for flydagen på Kjeller! Nå er det vel 4 året på rad vi drar ut dit med ungene, men mørke skyer melder seg på horisonten. Kona skal til Ålesund og lander på ENGM 15:20 LT. Hun KREVER selvsagt å bli hentet. Sukk... Noen sjanse i det hele tatt til å rekke tilbake til Spitfire & F-16?? Program for de som ikke har sett det: (uten tidsangivelser) Formasjon 3 x Tiger Moth Schempp-Hirth DuoDiscus acro seilfly Fallskjermhopp fra Cessna PA-19 Piper Cub (Hans Petter Fure) DH82 Tiger Moth (Anders Håkensen) Saab 91B-2 Safir (Ivar Dyrdal) Formasjon acro 2 x Casa 1.131 - Bücker Jungmann (Ness/Skyrud) Casa 1.131 – Bücker Jungmann (Lars Ness) Fairchild PT-19 Cornell (Erling Wiig) Yak 52 (Terje Traaholt) Formasjon 3 x Saab Safir (Mauritzen/Holmedal/Håkensen) EAA something, diverse hjemmebyggede fly 2 stk North American T-6 Harvard (Virik/Andreassen) Cessna L-19 Birddog (Jarle Mauritzen) Fallskjermhopp fra DC-3 Dakota Alouette (Kåre Jan Johansen) Cap 10C (Steinar Østby) Extra 230 (Thore Thoresen) Supermarine Spitfire Mk XVI (Bertil Gerhardt) F-16 Falcon (Kent Harald Johansen) http://www.flydagen.no
  6. Nå er det ikke flytypen i seg selv om er "befengt" med ulykker, men Thielert JETA1 motorene som har en tendens til å slutte å fungere mid-air. Det aktuelle flyet hadde til alt overmål en bortimot ny motor, det motorvolumet var økt til 2.0 liter mot 1.7 som den opprinnelig ble levert med. Antall hestekrefter var det samme, og NEX hadde en penere gange enn med 1.7 liter'n. Thielert er konkurs, og tilliten til motortypen er vel neppe økende for å si det forsiktig. Fabrikanten har tidligere høstet kritikk for å ta ut for mange hestekrefter i forhold til volum, denne kritiske røsten stilner vel neppe nå. Synd at dette skjer, synes Diamond er fantastisk fine fly for sightseeing og langturer.
  7. Det største problemet i dag er mangel på regelverk og sertifiseringskrav for å operere UAV'er i ikke-segregerte luftrom. Luftfartstilsynet har ikke kapasitet til å utarbeide et regelverk slik bemmaningssituasjoner er i dag, dette til tross for henvendelser fra Avinor om saken.
  8. Siste flynytt tar opp denne problematikken i en omfattende og svært interessant artikkel angående UAV'er, separation of airspace. Det hadde vel være bra mye rimeligere å inspisere norske farvann med UAV'er enn med Orion?
  9. Ruslet vekk etter flystyrt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2477172.ece Cessna 172-maskinen var hyret inn som observasjonsfly på militærøvelsen. Igjen får havarikommisjonen lite å gjøre etter at media har vært på banen: "- Kraftige regnbyger blandet med sterk og kald vind gjorde at flyet mistet oppdriften og styrtet i bakken, opplyser skadestedsleder Jan Bergestuen til oa.no."
  10. Se denne tråden http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=416370
  11. Hva med å klikke på "Watch in high quality" rett under videoen istedet for å gå rundt å huske på &fmt=18?
  12. Dagbladet melder om en havarert Cessna i Oppland. Alle 3 skal være i god behold. Noen som vet noe mer? Edit: flyet er privateid, leid inn av forsvaret. Det har visstnok havarert 200m fra rullebanen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/11/537874.html
  13. Årsak: motorstans pga tomme bensintanker iflg media
×
×
  • Opprett ny...